Literaire bouwstenen Vertelperspectief.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijd en opbouw: Verteltijd:
Advertisements

Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Van uitleggen leer je het meest
VMBO klas 3 Fictie 6 januari 2014.
Lesbrief 2 Schrijf wat je ziet..
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Fictieanalyse College 3.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Boekvergelijking lessenserie.
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Harry Potter en de schepping
Fictieanalyse-proza.
Zingen Vers 1 HEER, U doorgrondt mij van omhoog,
Boekbespreking van: Damon Dekker.
Verleden, heden en toekomst
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Bezittelijk voornaamwoord
Voltooid deelwoord.
DVD Harry Potter and the Order of the Phoenix Interview met de regisseur en editer.
Tweede wereldoorlog.
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Boekbespreking Voorbeeld powerpoint.
Advent 2014 Logo school.
Wie schreef de Harry Potter boeken?
Wanneer was de Slavernij?
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
De levensbeschouwelijke analyse
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 5
De stilte is een prachtige taal die weinig mensen kennen.
Volksuniversiteit Zwolle
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Literaire bouwstenen 1 Vertelperspectief.
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
Stage: Basisschool de Klingerberg
Vele hemels boven de zevende Griet Op De Beeck
Verhalen over leven dood
Lesbrief Jongerenprogramma
Lesbrief Jongerenprogramma
Briant College Fictie h4 Tijd. Briant College ­ Op welke manier een schrijver ‘tijd’ gebruikt in een verhaal. 2 Wat ga je deze les leren.
Boekverslag: Mees Kees Bloedje link
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
De theorie achter de verhalen
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Het belang van voorlezen
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
Literaire bouwstenen.
Literaire bouwstenen 3.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
1. MIEZERIG MANNETJE? Anton Drilling 2 MORELE OORDELEN 3.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Het Verhalenhuis Talentontwikkeling voor 80+
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
5 Grondslagen van Redeneren II
ME, YOU: KUNSTCREW! KUNSTPROJECT MET MUSEUM KRANENBURGH IN BERGEN
Realistische en niet-realistische verhalen
Effect van vertelstandpunt, tijd
SCHM Literatuur Les 1 #havo5.
2017 zegt u vaarwel 2018 lacht u toe.
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Klassiekers Vwo 2 – project periode 4.
De schrijver mee op Reis
Blok 1 – Les 11.
Literaire Begrippen.
Transcript van de presentatie:

Literaire bouwstenen Vertelperspectief

Inhoud Auteur en verteller Soorten vertellers Focalisatie

Wat is een auteur? J. K. Rowling is de auteur van de Harry Potter-romans Zij heeft de verhalen geschreven Ze heeft er een uitgever voor gezocht De uitgever laat meestal nog een redacteur werken aan het boek Een redacteur maakt samen met de schrijver het manuscript klaar om er een boek van te maken

Wat is een verteller? Is de auteur ook de verteller? Soms staan ze dicht bij elkaar, zoals in de Harry Potter-boeken Soms is er een afstand Denk samen na over het eerste fragment in jullie bundel

Was Mark Twain een racist? Lees aandachtig het eerste fragment in jullie bundel (fragment 0) De lotgevallen van Huckleberry Finn van Mark twain (1885) Klassieker uit de Amerikaanse literatuurgeschiedenis

1. Auteur en verteller Mark Twain ≠ Huck Finn Mark Twain = auteur van De lotgevallen van Huckleberry Finn Huck Finn = de protagonist van het boek [hoofdpersonage] Huck Finn = de verteller van het boek - We zien alles door de ogen van Huck Finn. - We krijgen het verhaal te horen in de woorden van Huck Finn. - Mark Twain creëert de stem van Huck Finn, die het verhaal vertelt.

auteur lezer verteller personages fictionele ruimte fictionele tijd echte wereld -------------------------------------------------------------------------------------------- verteller personages fictionele ruimte fictionele tijd fictionele wereld ideeën woorden ideeën, opvattingen

verteller ≠ auteur Suzanne Collins is niet de verteller van De hongerspelen. Tolkien is niet de verteller van In de ban van de ring. Margaretha van Andel is niet de verteller van Ik. Collins, Tolkien en Van Andel zijn auteurs, schrijvers. Ze creëren - tijd - ruimte - personages - én een verteller (die behoort tot de fictionele wereld)

soorten vertellers ik-verteller belevende ik vertellende ik hij/zij-verteller personele hij/zij-verteller auctoriële/alwetende hij/zij-verteller De verteller heeft de macht bij het vertellen van een verhaal: hij of zij bepaalt wat er gebeurt, wat de lezer ziet of hoort en hoe.

Ik-vertellers De belevende ik Ik ≠ auteur The Blair Witch Project Lees fragment 1: Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht verteller is autistisch lijkt alles nu te beleven (staat voor een raadsel) weet een beetje meer, maar niet veel (naam van de hond en eigenaar)

2. De vertellende ik Ik-vertellers Forrest Gump Lees fragment 2: Warm Bodies De verteller weet meer dan wat er nu gebeurt. Weet dat hij een zombie is en wat dat betekent. Heeft kennis van wat er voor het vertelmoment gebeurd is. Lees fragment 3: De hongerspelen Katniss is erg aangedaan door wat er nu gebeurt (en verrast) maar ze weet meer (voorgeschiedenis, wat de hongerspelen zijn, wie Effie Prul is, hoe het District 12 vergaan is in de spelen,…)

Ik-vertellers: kenmerken Verteller = (hoofd)personage Aard van de ik-verteller: grote invloed op verhaal Sterk inleven in de leefwereld van het personage Bepaald perspectief, manier om naar de wereld te kijken Beperkt perspectief: is de verteller wel betrouwbaar? (fragment 4) vb: Ik Huck Finn De hongerspelen Lees fragment 4

hij/zij-vertellers De personele verteller The Shining Lees fragment 5: Alice in Wonderland - verteller die geen personage is - focalisatie via Alice (door haar ogen) - verteller kent niet alleen gebeurtenissen, maar ook de gedachten van Alice - inleving vrij groot - soms ironische afstand tussen verteller en personage (zoals bij Alice) verteller kan beetje spotten

hij/zij-vertellers Spelen met focalisatie: The Silence of the Lambs Lees fragment 6 De wonderbaarlijke tovenaar van Oz - verteller die geen personage is - focalisatie via Dorothy

Hij/zij-vertellers 2. De auctoriële/alwetende verteller Lord of the Rings Jon Ewo, Zwart wit - verteller beheerst de tijd volkomen - weet alles wat er te gebeuren staat - zit vaak een oordeel of moraal in vervat (is het vertelstandpunt van sprookjes en mythen) - richt zich soms rechtstreeks tot de lezer - geeft commentaar op de gebeurtenissen (vaak gebruikt in de 19e eeuw)

Herhaling: soorten vertellers Auteur ≠ verteller ik-verteller belevende ik vertellende ik hij/zij-verteller personele hij/zij-verteller auctoriële/alwetende hij/zij-verteller

auteur lezer verteller personages fictionele ruimte fictionele tijd echte wereld -------------------------------------------------------------------------------------------- verteller personages fictionele ruimte fictionele tijd fictionele wereld ideeën woorden ideeën, opvattingen