Thomas Belmans Marijn Peeters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

fundamenteel, richtinggevend en samenhangend
10 tips voor een gouden start Groeitips
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Implementeren doe je samen
Een startersgids voor innovatie
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Beleidsplanning in de nieuwe legislatuur Dirk Meulemans Peter Sels VVSG-Ronde van Vlaanderen Oktober 2011.
Kernbeleid Veiligheid
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Beleidsvoering naar groei
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Doelen Soorten vormgeving.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS- VLAANDEREN Toelichting 21 januari 2011.
6 stappen in Risico management
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Workshop evalueren Dcp
Een eenvoudig jeugdsportbeleidsplan - versie april 2010.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
HOOFDSTUK 7 ONZE KOSTEN & BATEN
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Bezorgen reisdocumenten
Naar een duurzaam HRM beleid
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
1. Strategische componenten Wat bouwen we op? Waarom bestaat Riwal? Onze overtuigingen en principes Hoe boeken we in de loop der jaren succes? 2 Visie.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
Collegeprogramma Kansen zien, kansen grijpen, kansen bieden Structuurvisie -> Laan 1945 als voorzieningenas Ontwikkeling “ontmoetingsplek” op locatie Kloosterhof.
Informatiebijeenkomst Toelichting op criteria, voorwaarden, procedure en planning HFA 9 juli 2016.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Resultaat in de Raad basispresentatie
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Creativiteits- sessie
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
PRESENTATIE VAN HET BEDRIJFSPLAN
Creativiteits- sessie
Degene die de presentatie verzorgt
Les 2: Van productie tot verkoop
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Begroten & Budgetteren
Presentatie bedrijfsplan
Creativiteits- sessie
Presentatie van ondernemingsplan
Internationale handel
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Les 2: Van productie tot verkoop
Workshop 6: op welke thema’s focussen we?
Wegwijs in de meerjarenplanning
[Naam project] [Naam presentator]
Transcript van de presentatie:

Thomas Belmans Marijn Peeters Langetermijnstrategieplan vertalen naar korte termijnuitvoeringsplannen Thomas Belmans Marijn Peeters

Inhoud LT strategieplan naar kort termijnplan Waarom KT plannen en budgetten ontwikkelen Hoe KT plannen en budgetten ontwikkelen Strategisch kader jaarplan en budget bepalen KT plan opstellen Actieplannen opstellen voor belangrijke projecten Actieplan voor belangrijke projecten KT financieel budget Verschil tussen LT en KT strategieplan. Korte termijn plan Controleer haalbaarheid en impact

LT strategieplan naar KT plannen vertalen 3 simpele werkdocumenten voor nodig Korte termijn strategieplan (Een jaarplan) Korte termijn budget (het jaarbudget) Korte termijn actieplannen voor geselecteerde groeiprojecten (de project actieplannen)

Waarom KT plannen en budgetten ontwikkelen Tijdig & correct uitvoeren Vormen fundamenten voor LT groei Uitvoering KT plannen vereist Management Organisatie Energie Discipline Budgetten zorgen er voor Beperkte tijd, mensen en middelen juist worden ingezet Financiële jaar doelstellingen te halen

Hoe KT plannen en budgetten ontwikkelen Bepaal strategisch kader voor jaarplan en budget Stel KT plan op Stel actieplannen op voor belangrijkste projecten Stel KT financieel budget op

1)Bepaal strategisch kader voor jaarplan en budget Moet passen in LT strategische oriëntatie v/h bedrijf Jaarbudget Moet passen in financiële ambitie op LT Gemakkelijke opdracht bij het correct uitvoeren van vorige slide

2)Stel KT strategieplan op KT strategieplan of jaarplan Vat bedrijfsdoelstellingen samen Vat strategieën samen Vat projecten samen (volgend jaar wil realiseren) Legt KT focus en prioriteiten vast Accent verschuift: wat en waarom Hoe & wanneer

2)Stel KT strategieplan op Hou oefening eenvoudig Neem visie en missie LT strategieplan over Selecteer doelstellingen, projecten en meetpunten toegespitst op volgend jaar Wees ambitieus maar ook realistisch Hou rekening met tijdsbestedingen Focus op tactische keuzes  denk goed na ‘hoe’ project wilt uitwerken Bouw concrete meetpunten Meten = weten

3)Stel actieplannen op voor belangrijk projecten Succes korte termijn strategieplan  tijdig en correct uitvoeren van een of twee belangrijke groeiprojecten. Projectverantwoordelijke aanduiden  In grote lijnen een actieplan opstellen. Belangrijkste actiestappen, de organisatorische implicaties en de financiële impact van het project.

3)Actieplan voor belangrijk projecten 1pagina werkdocument: Wat is de doelstelling van het project? Wie is de projectverantwoordelijke Wat zijn de belangrijkste actiestappen om het doel te bereiken? Welk budget is nodig? Hoe meten we de succesvolle vooruitgang van het project?

4)Korte termijn financieel budget Stel een budget op voor volgend jaar. Gebruik het vereenvoudigde winst en verlies werkdocument. (zie mastentop) Onderschat uitgaven niet en overschat inkomsten niet. Tracht onaangename verassingen te vermijden.

4)Korte termijn financieel budget Indien het financieel plaatje aan je verwachtingen voldoet startsein geven voor uitvoering. Indien het financieel plaatje niet klopt  plannen bijsturen. Aan te raden is om het jaarbudget op te splitsen per kwartaal : dit geeft een beter overzicht en zo kan je tijdig bijsturen.

Verschil tussen lange termijn en korte termijn strategieplan. Lange termijn: Dekt meer dan 3jaren in, het is een oriëntatie plan voor de bedrijfsleiding , vennoten en bestuursleden. Korte termijn: Dekt een tijdsperiode van een jaar of minder in. Het is een uitvoeringsplan  gebruikt door: bedrijfsleiding, directiecomité of managementteam en de afdelingshoofden.

Korte termijnplan Het valt best mee: Je kan terugvallen op analyses , conclusies en cijfers van het lange termijnplan. Je hoeft niet meer na te denken over het wat en waarom. Je kan je concentreren op het hoe en wanneer. Je gebruikt hetzelfde formaat van een werkdocument als bij het lange termijnplan.

Korte termijnplan Gebruik recente cijfers. Betrek je belangrijkste medewerkers.

Controleer haalbaarheid en impact Haalbaarheid van de kortetermijndoelstellingen: zijn de gekozen projecten, strategieën en budgetten samen voldoende om te slagen Budgettaire haalbaarheid: zijn de geschatte kosten/budgetten van alle projecten samen haalbaar voor het bedrijf? Zijn ze financieel haalbaar? Zijn ze correct gespreid over diverse projecten? Organisatorische haalbaarheid: Is de totale werklast haalbaar voor de organisatie? Is de totale werklast goed verdeeld in de tijd en over de diverse medewerkers? Haalbaarheid van de lange termijn ambities: Zijn de geprojecteerde financiële resultaten in lijn met de lange termijn ambities?

Vragen