Processen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lean in de gezondheidszorg
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Visual Knowledge Building
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Lees- en Taalproblemen
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Toolbox 5S-Productie Velsen, maart 2008.
Nuon Lean Training – Lean introductie
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Preventief Verzuimmanagement
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
onhygiënisch werken en de gevolgen
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Praktijkpresentatie:
Vrijheid van vestiging
Functioneel Ontwerp.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Implementatie Normblad 8002
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Introductie OHSAS
Duo Die Twee een interactieve kwis.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Een plek voor alles en voor alles een plek
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Producten & Werkprocessen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
6 stappen in Risico management
Parametric release Wat is dat?.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
 A-94 A-94.
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
50.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Organisatie- en Processtructuur
Werken in een arbeidsorganisatie
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
L EAN IN DE HUISARTSENPRAKTIJK D.R. Zwart Maart 2016.
Kennisdag Auditen en Onderzoeken Donderdag 5 juni 2014
Hoogwater Beschermings Programma Contract Spagaat voor risico’s Kabels en Leidingen Hennes de Ridder.
Structuurborden. Visualisatie hulpmiddelen inclusief training en coaching op de werkplek. Om dagelijkse problemen vast te leggen, de voortgang te bewaken.
Informatievoorziening de basis voor assetmanagement Anton Vogels, Provincie Gelderland Zijn de BIM-standaarden en NEN2767 hierbij de sleutel tot succes?
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Partners For Preventive Risk Management. Partners for Preventive Risk Management In een werkomgeving waarin geen enkele werknemer zich van iets of iemand.
Verspillingen in de processen
VCA Basisveiligheid Hoofdstuk 1 Veiligheid
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Welkom Havo 5..
Het postkantoor van windows
Elk van de belangrijkste enterprisetoepassingen biedt naast het verzorgen van de dagelijkse transacties ook ondersteuning voor besluitvorming op alle niveaus.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Werken in een arbeidsorganisatie
Goederenstroom en voorraadbeheer
Is testen een project op zich?
Cursus Interne auditor
Inspelen op innovaties
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Transcript van de presentatie:

Processen

Wat is een proces? Inleiding in de basisbegrippen van organisatiestructuur en processtructuur 2

Wat is een proces? Processen zijn ketens van activiteiten. Deze activiteiten zijn logisch geordend en gericht op het bereiken van resultaten (output) voor een klant. Elk proces is opgebouwd uit 5 elementen: Resultaten; Activiteiten; Mensen; Middelen; Kaders.   3

De 3 mu’s Er worden drie hoofdcategorieën benoemd waar het aan beheersing kan ontbreken, alle drie beginnend met Mu:   MURI: ONEFFENHEID IN DE VRAAG Overbezetting door bijvoorbeeld onterechte vraagvariatie. MURA: ONEFFENHEID IN HET PROCES Bijvoorbeeld variatie in de maatvoering. MUDA: VERSPILLINGEN Alle activiteiten die geen waarde toevoegen voor de klant.  4

Het 5S-systeem De 5S-en staan voor 5 activiteiten die helpen beheersbaarheid in processen te krijgen. In vrije vertaling staan de 5S-en voor: Scheiden; Sorteren; Schoonmaken; Standaardiseren; Systematiseren.   5

Scheiden S1: Scheiden : Scheiden betekent hier een onderscheid maken tussen wat noodzakelijk en wat overbodig is. Het onnodige verdwijnt uit de werkplaats. Dat zijn onder andere kapotte of beschadigde voorwerpen, voorwerpen die lang niet meer gebruikt of onveilig zijn. Het risico op vallen, struikelen, stoten vermindert aanzienlijk en de doorgangen worden ruimer. Een praktisch systeem is om deze voorwerpen een rode kaart te geven met daarop de reden waarom het voorwerp in vraag wordt gesteld en wat ermee moet gebeuren. Een criterium hiervoor kan de gebruiksfrequentie zijn: hou alleen die zaken bij die nodig zijn voor de productie van de week. Zaken die meerdere keren per week nodig zijn, worden ook bijgehouden, maar bij het sorteren wordt met de verschillende gebruiksfrequenties rekening gehouden. De 5S-begeleider stelt de vragen en suggereert, maar de werknemer beslist uiteindelijk zelf. 6

Schikken S2: Schikken Schikken betekent de gereedschappen en hulpmiddelen een vaste plek geven, de werkplek zodanig organiseren dat iedereen alles snel en gemakkelijk kan vinden: een geschikte plaats voor alles en alles op zijn geschikte plaats. Hierbij wordt rekening gehouden met ergonomie en hygiëne. 7

Schoonmaken S3: Schoonmaken Schoonmaken betekent het reinigen van muren, vloeren en alle voorwerpen (machines, gebruiksvoorwerpen, opbergsystemen enz.), maar ook het elimineren van oorzaken van storingen en incidenten, vervuilingsbronnen uitschakelen, schoonmaakmethodes vastleggen, standaards en verantwoordelijkheden bepalen, regels en normen opstellen enz. 8

Standaardiseren S4: Standaardiseren Standaardiseren geeft duurzaamheid aan de eerste drie stappen. De eerste drie S’en worden een gewoonte door methodes in te voeren die deze eerste fases vastleggen. Enkele methodes: visuele hulpmiddelen gebruiken (afbakening met lijnen, kleuren, ... ), iedereen kent het wie, wat, waarom, hoe, ... van de werkplaats, de betrokkenen kunnen snel een onderscheid maken tussen normaal en abnormaal, ... Onvoorziene omstandigheden brengen risico’s met zich mee. Door gestandaardiseerde procedures zijn die verrassingen tot een minimum beperkt. 9

Systematiseren S5: Systematiseren Systematiseren betekent het borgen van de andere vier pijlers, de zorg voor behoud en continuïteit, het altijd volgen van de gestandaardiseerde procedures. Hulpmiddelen zijn controlelijsten of audits op orde en netheid. De auditresultaten kunnen bekendgemaakt worden via tabellen of figuren en persoonlijke of themadoelstellingen kunnen afgesproken worden zodat een regelmatige evaluatie van deze scores mogelijk is. 10

De 7 vormen van verspilling VERVOER Het onnodig, dus zonder meerwaarde, verplaatsen van mensen, middelen en materialen. WACHTEN Het wachten van mensen, middelen, materialen, informatie en systemen is verspilling. OVERPRODUCTIE Het eerder, sneller of meer produceren dan wat de klant nodig heeft. FOUTEN Gebrekkige diensten leveren niet wat de klant nodig heeft. 11

De 7 vormen van verspilling VOORRAAD Diensten die nog niet afgerond zijn. VERPLAATSING Het onnodig goochelen met producten en diensten. EXTRA BEWERKINGEN Fouten en gebreken herstellen. 12