Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
Inhoud - De organisatie. - Mijn werkzaamheden - Kerntaak 2. - Conclusie. - Kerntaak 3. - De open dag. - Mijn ervaringen. - Eindproducten. - Zelfreflectie. - Vragen.
De organisatie - Dierenambulance Groningen is opgericht in 1979. - De Dierenambulance Groningen is een vereniging die inmiddels is uitgegroeid naar een professionele organisatie. - 24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week. - Er werken ongeveer 50 medewerkers waarvan het grootse deel als vrijwilliger. - Er zijn 2 ambulances beschikbaar en 1 auto voor de crematiedienst. - De ambulance is werkzaam in de regio stad Groningen en omliggende plaatsen binnen ongeveer 20 kilometer. - Afhankelijk van sponsoren, donaties en leden.
De organisatie Dierenambulance Groningen levert de volgende diensten: - Het helpen van gewonde en zieke dieren. - Het ophalen van overleden dieren. - Crematiedienst. - Het registreren van gevonden en vermiste dieren. - De dierenambulance Groningen kan eventueel aanwezig zijn bij uithuiszettingen waar dieren bij betrokken zijn. - De D.A.F. service. - Afleggen van informatieve bezoeken. - Het Knuffelspreekuur. - Begeleiden van stagiaires en medewerkers naar volgend arbeidstraject.
Mijn werkzaamheden - Een marktonderzoek uitvoeren - Opstellen van project/operationeel plan voor de open dag. - Alles regelen omtrent de organisatie van de open dag. - Promotiemateriaal ontwikkelen. - Tekst voor in de promotiekrant. - Informatievoorziening ontwikkelen. - Beheren van Facebook-pagina. - Administratieve werkzaamheden. - Sponsoring. - ICT werkzaamheden. - Meldkamer diensten draaien. - Stageblog bijhouden.
Kerntaak 2 - Opdracht gekregen om een marktonderzoek uit te voeren. - Doelstellingen bepaald. - Onderzoek wat er aan de huidige manier van voorlichting geven verbeterd kan worden. - Gekeken of andere dierenambulances soortgelijke voorlichtingen aanbieden. - Gebruik gemaakt van desk en field research. - Enquête ingezet. - Statistische gegevens ingewonnen en verwerkt in het marktonderzoeksrapport.
Conclusie Uit het marktonderzoek wat ik heb uitgevoerd heb ik de volgende conclusies kunnen trekken: - Het grootste deel van de ondervraagden is content met de huidige manier van voorlichtingen geven. - De voorkeur in voorlichtingsmiddelen gaat uit naar een presentatie. - Er is vraag naar meer interactie met de deelnemers. - Er kan meer beeldmateriaal worden ingezet tijdens de voorlichtingen. - De ondervraagden zouden de voorlichtingen van de dierenambulance Groningen aanraden bij andere organisaties.
Kerntaak 3 - Vraagstuk : Hoe kunnen we de dierenambulance Groningen meer naamsbekendheid geven? - Oplossing: het organiseren van een open dag. - Een begeleidend project/operationeel plan opgesteld. - Het uitvoeren van het plan, in voorbereiding en op de dag zelf. - Het ontwikkelen van promotie/voorlichtingsmateriaal. - Teksten aangepast voor de inwerkers-checklist en hulpformulier ontwikkeld. - Het verzorgen van informatie op internet. - De pers inlichten. - Evalueren na afloop van de open dag.
De open dag - De open dag was op 30 mei 2015 - De open dag is bedoeld om de naamsbekendheid te vergroten in de regio. - Bezocht door ongeveer tussen de 150 en 200 bezoekers. - RTV noord was aanwezig om live radio verslag te doen. - Veel verschillende activiteiten voor kinderen en volwassenen. - Helaas was het slecht weer tijdens de open dag.
Conclusie Na afloop van de open dag hebben we de volgende conclusies kunnen trekken: - De open dag kunnen we als een succes beschouwen. - Veel media aandacht gegenereerd. - Donaties binnengehaald. - Nieuwe leden geworven. - Positieve invloed op de algemene sfeer onder de werknemers. - Voor herhaling vatbaar.
Mijn ervaringen Positief: Negatief: - Goede en prettige informele werksfeer. - Omgang met sommige collega’s. - Veel vrijheid. - Soms “vieze” werkomstandigheden. - Veel leuke en aardige collega’s. - Technologische achterstand. - Veel afwisselende werkzaamheden. - Leerzame ervaringen opgedaan. - Makkelijk bereikbaar. - Stageplek past goed bij de opleiding.
Zelf reflectie Positief: - Goede omgang met collega’s. - Flexibel. - Geen klachten over mijn werkzaamheden. - Goede sfeer creëren op de werkvloer. Leerpunten: - Te laat komen. - Management meer betrekken en op de hoogte houden van mijn werkzaamheden. - Alles zelf willen doen.
Eindproducten - Een uitgevoerd marktonderzoek. - Project/operationeel plan voor de open dag. - Ontwikkelde informatievoorziening voor de open dag. - Promotie materiaal voor de open dag. - Presentatie ontwikkelt voor de volwassen doelgroep (voorlichting).