|Datum 25-06-2015 faculteit rechtsgeleerdheid staatsrecht bestuursrecht bestuurskunde Toekomstbestendig Goed Bestuur Openbaar Bestuur en het verdienen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Wat is goed medezeggenschapsoverleg?
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
ALKMAAR IN STIJL KIEZEN VOOR KERNKWALITEIT •STIJLEN: HOE WIL IK RAADSLID ZIJN •GEEN ABSOLUTE ANTWOORDEN •KEUZES IN GEDRAG •AANSLUITEN OP WIE JE BENT.
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap. Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Deel C: Participatie (p ) Participatie = inspraak = luistert men naar mijn mening?  in het gezin?  op school?  in België?
Publieke en private belangen in de financiёle sector Publiek belang: adequaat functioneren van de financiële markten Publiek belang: Europese interne.
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Als meedoen pijn doet Lessen voor bestuur en beleid van 8 jaar onderzoek naar burgerinitiatieven Sociaal debat Binnenlands Bestuur 24 oktober 2013 Evelien.
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Betrokkenheid op de werkvloer
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
De (T)OR en de bestuurder
Actiegroep Velserbroek-Oost Inspreken op procedures woonvisie, structuurvisie en woningbouw Velserbroek 25 november 2003.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Actief burgerschap in en door sport
Juridische bescherming van dijkrelicten
MANTELZORGGESPREK.
Nationale DenkTank 2014 De DataWijzer In één oogopslag zien wat apps en websites met je data doen.
Staatsinrichting In Nederland.
Wet markt en overheid Studiedag CAB 10 april 2013 Mr. P.A.E.M. Hogenhuis Linkedin:
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Het vormgeven van een revitaliseringsproces Woerden, 10 juni 2010 Robert Jansen, Oranjewoud.
Burgerinitiatieven en lokaal draagvlak Energienetwerk Zuid-Holland bruist Adviesbureau Windhart draagvlak en burgerparticipatie Lex Arkesteijn – Lex Arkesteijn.
| faculteit rechtsgeleerdheid staatsrecht bestuursrecht bestuurskunde Democratische Aspecten van Besluitvorming Lobbycratie: via doordrukmacht.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
| faculteit rechtsgeleerdheid staatsrecht bestuursrecht bestuurskunde DUURZAAMHEID VERDIENT GOED BESTUUR Lobbycratie: democratie zonder burgers?
Nukubu / Nimby De rol van de lastige burger en de lokale democratie Een verhaal van uit de basis.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
Inleiding Meerwind 20 april 2016 Een visie zonder plan is een droom.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Sybrand Landman (VROM) Projectgroep Zwemwater Implementatie van de richtlijn.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
De Responsieve Rechtsstaat
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
1 - Wie zit er aan de keukentafel?
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Welkom bij consultatie- bijeenkomst
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Plaats, datum bijeenkomst
17 september 2018 Duurzame energie
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Competenties Omgevingswet Een praktijk voorbeeld
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Transcript van de presentatie:

|Datum faculteit rechtsgeleerdheid staatsrecht bestuursrecht bestuurskunde Toekomstbestendig Goed Bestuur Openbaar Bestuur en het verdienen en behouden van vertrouwen, legitimiteit en gezag Conferentie “Prettig contact met de overheid” 2 September 2015, Den Haag prof. dr. Herman Bröring 1

Opzet Vertrouwen; psychologie en bestuursrecht Casus windparken – Met bijzondere aandacht voor transparantie, communicatie en inspraak Nadere analyse Mogelijke verklaringen Hoe nu verder verder? 2

Vertrouwen: psychologie Mens als sense-maker Trust – Intermenselijke verhouding – Eigen keus – Spijt Confidence – Institutioneel kader – Afhankelijkheid – Vervreemding 3

Vertrouwen: bestuursrecht Verschaffen van duidelijkheid en inzicht – Wie is bevoegd, verantwoordelijk en aanspreekbaar? – Wie is de aanvrager (‘initiatiefnemer’)? – Welke procedures? Wat wanneer aan de orde? – Wat zijn de redenen voor welke beslissing? Democratie: meer dan verkiezingen – Openheid, eerlijkheid, actieve infoverstrekking – Transparantie – Aandacht voor draagvlak – Aandacht voor sociale cohesive 4

Casus windparken Wie zijn de initiatiefnemers? – Anoniem, net als projectontwikkelaar en energiebedrijf – Afwezig op bijeenkomsten en anderszins – Alleen “Brinta-reclame” Welk bestuursorgaan gaat waarover? – Onduidelijk: RCR wel van toepassing? – Het vermeend bevoegd gezag, de minister, eveneens afwezig – Alleen aan de kant geschoven bestuur vertegenwoordigd 5

Rijkscoördinatieregeling? Meerdere aanvragen van 100 MW en dus de minister EZ bevoegd – Motivering initiatiefnemers: “In belang goede landschappelijke inpassing” – Maar in “de” aanvraag overal windmolens ingetekend waar ook maar enigszins mogelijk – En de initiatiefnemers willen voor hun deelaanvraag voor een eigen type turbine kunnen blijven kiezen – Bovendien geen technische eenheid Motivering ≠ Motief 6

2 gescheiden werelden FormeelInformeel EZProvincie, gemeenten InitiatiefnemersBewoners 7 “Overleg” tussen EZ en provincie en gemeenten, maar overigens geen serieuze communicatie tussen actoren uit beide kolommen. Desinteresse EZ (heeft uitsluitend oog voor de energiedoelstelling) en initiatiefnemers (gaan voor de subsidies) voor actoren rechter kolom.

Functies van inspraak Participatie, als alternatief voor representatieve democratie Verrijking besluitvorming Vergroting draagvlak Public mediation: voorkomen en oplossen van conflicten 8

Functioneren van inspraak -I Formele inspraakprocedures – Standaard zienswijzen – Standaard reacties – Derde kolom, “Doorwerking”, vrijwel geheel leeg Informele inspraakprocedures – Inloop- of informatieavonden – Onduidelijke status – Bevoegd gezag en (anonieme) initiatiefnemers afwezig 9

Functioneren van inspraak -II Na inspraak draagvlakonderzoek – 77.2% tegen – 11,2% neutraal – 10.3% voor – 1.4% geen mening Geen aanwijzingen dat zonder inspraak draagvlak nog kleiner zou zijn geweest… 10

Functie vervuld? -I Beleidsverrijking: nee – Terug, vooruit en opzij wijzen – Besluitvormingsfuik Draagvlakvergroting: in tegendeel – Geen transparantie Rolonduidelijkheid overheidsactoren Anonimiteit en afwezigheid initiatiefnemers Veel inhoudelijke info blijft verborgen – Geen bespreking distributieve rechtvaardigheid (lusten en lasten) Public mediation: nee – Juist conflictopwekkend 11

Functies vervuld? -II Afschuiven verantwoordelijkheid voor vertrouwen en legitimiteit van (vermeend) bevoegd gezag (EZ) naar decentrale overheden Afschuiven van verantwoordelijkheid voor vertrouwen en legitimiteit van overheid naar ondernemers (van vertical / publiek) naar horizontaal / privaat) Sterk wantrouwen, zelfs woede – Jegens de overheid – Jegens de initiatiefnemers 12

Nadere analyse I Zelfs de meest basale vragen laten zich niet eenvoudig beantwoorden – Wie zijn de initiatiefnemers? – Welke overheid waarvoor bevoegd? – Wat is de speelruimte voor welke overheid? Uitsluiting van burgers – Geen voice: “Over u, zonder u” Slechte voorlichting, besluitvormingsfuik Ook provincie en gemeenten buiten spel gezet 13

Nadere analyse II Tarten van basale regels van psychologie en bestuursrecht Voor wie meent dat democratie meer omvat dan verkiezingen: ondemocratische besluitvorming Passief-agressieve, polariserende besluitvormingsstrategie Burgers en decentrale bestuurders en raadsleden voelen zich miskend Rijksoverheid en initiatiefnemers zijn in hun perceptie onbetrouwbaar gebleken 14

Mogelijke verklaringen 1)Doelstelling windenergie voor EZ heilig: alles moet ervoor wijken 2)Alleen zaken doen met initiatiefnemers (kleine groep, parallel belang) 3)Sterke lobby vanuit agrarische sector 4)“Haagse stolp”, “Den Haag vs regio” 5)De overheid wantrouwt burgers: “Die roepen alleen ‘nimby’” 6)De overheid denkt dat burgers dom zijn 7)De overheid is niet oprecht geïnteresseerd in “softe” aspecten als vertrouwen, transparantie, draagvlak en sociale cohesie 15

Kan t beter? Algemeen Doen wat we al lang weten – Transparant, open en eerlijk zijn – Bestuursrecht toepassen naar zijn bedoelingen – Etc Omgevingswet: – Vertrouwen in initiatiefnemers… Niet zonder sterke, democratische overheid – Neem je verantwoordelijkheid! – Voer regie! “Naïef-normatieve” bestuurskunde? 16

Hoe verder in onze casus? -I Voor burgers zijn (rijks)overheid en initiatiefnemers onbetrouwbaar en misleidend Dus geen “Prettig contact met de overheid” Daarom volgen van de door rijksoverheid en initiatiefnemers verkozen weg van polarisatie Ook betrokken gemeenten haken af – Borger-Odoorn: “EZ, u bent niet bevoegd” – Aa en Hunze doet niet mee aan vergunningverlening (“leges zijn bloedgeld”) en evenmin aan omgevingsraad (“schaaminstantie”) 17

Hoe verder in onze casus? -II EZ: focus houden en blijven doordrukken? – Impliciet, zoals tot dusverre – Expliciet: hardop zeggen dat alles aan energiedoelstelling ondergeschikt is EZ: vertrouwen proberen te herstellen? – “Te voet en te paard…” – Bemiddelaar? Toch omgevingsraad, maar dan onder strikte voorwaarden en overheidsregie, met ondergeschikte rol initiatiefnemers? Puur burgerforum, dus zonder initiatiefnemers en overheid? Opnieuw beginnen, want EZ onbevoegd? 18

Andere aspecten Rol parlement bij RCR Rol IPO en VNG Hernieuwbare energie > Windenergie op land – Waarom dit laatste doel op zich zelf? Draagvlak van wie? – Deelnemers Energieakkoord ↔ Streekbewoners Proactief – Verdeling lusten en lasten – Handhaving (versoepelde geluidsnormen; gemiddelden) 19

Slotopmerkingen Prettig contact met de overheid leuk voor BZK en eigen parochie, maar hoe zit het met andere ministeries, zoals EZ? Kunnen besluitvorming duurzame energievoorziening en Toekomstbestendig goed bestuur wel samen gaan? Zelf overtuigd van nut en noodzaak windenergie op land (in energiemix) Maar durf niet meer in windpark te participeren, want – Onfatsoenlijk bestuur – Maatschappelijk onverantwoord ondernemen 20