Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Appreciative inquiry:
Advertisements

Herwers en ZE Jos Herwers.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
“Hoe kom ik aan klanten?”
10 tips voor een gouden start Groeitips
Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Aanzet tot strategisch denken
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Commercialisatie Fietsen
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Een startersgids voor innovatie
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Marketingplanning en strategie
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
FRANCHISE DEVELOPMENT BENELUX B.V.
Samen werken aan duurzame productketens Dromen, durven en doen…
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
4. Online strategie Internet scorecard
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Informatie management HC2
50.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Thomas Belmans Marijn Peeters
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Financieel Plan deel.
De mogelijkheden na de huisartsenopleiding:
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Crowdfunding.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Touroperator SunShine
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
BTW = Belasting toegevoegde waarde
Degene die de presentatie verzorgt
Brainstormen Uw naam.
Presentatie bedrijfsplan
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Marketing Week 7 les 2.
Uw bedrijf en de groei.
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Bob D’hondt, Laura Van Endert & Alessandro Royens
Titel van bedrijfsvergadering
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Workshop 6: op welke thema’s focussen we?
Gepresenteerd door [Naam]
Erik Gram Gemeente Westland.
Touroperator SunShine
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Stap drie bij projecten
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase

Wat doen we in deze stap? Zaken concreet maken Ideeën concretiseren en kwantificeren Projecten selecteren  Ansoff – matrix: haalbaarheid, risicograad & introductieperiode

Waarom doen we dit? Denkfase doorbreken Inschatting maken van financiële impact  cirkels denken & geen keuzes maken  verwachte timing, slaagkans, investeringsbehoeften, omzet – en winstpotentieel Projecten tastbaar en meetbaar maken

Hoe groeiproject concretiseren & becijferen Identificeer kandidaat groeiprojecten Bereken verwachte impact op bedrijfsresultaten Plaats de projecten in Ansoff-matrix Selecteer 2 à 3 projecten voor basis

Identificeer kandidaat groeiprojecten Herlees conclusies van voorgaande stappen Maak een beknopte lijst van mogelijke groeiprojecten die:  Je het meest aanspreken  Tegemoetkomen aan grootste financiële uitdaging (stap 1)  Binnen toekomstige bedrijfsoriëntatie vallen (stap 5)  Unieke toegevoegde waarde creëren (stap 6)  Verandering en duurzame boost aan resultaten geven  Min. 4 & max 8 projecten

Bereken verwachte impact op bedrijfsresultaten Maak een berekening van: Omzetpotentieel (per jaar) Winstpotentieel Projectgebonden kosten (bv. Promotiekosten) De kans dat project effectief kan gerealiseerd worden Verwachte tijdstip van marktintroductie  Deze factoren bepalen de prioriteit van elk project  Hoge omzet + investeringen & beperkte winst = minder goed  Lage omzet + investering & hoge winst + snelle lancering = goed

Plaats de projecten in Ansoff- matrix projecten overzichtelijk rangschikken in functie van het aangeboden product & het beoogde marktsegment Er zijn 4 deelsegmenten op basis van “bestaand” & “nieuw”:  Bestaande producten in bestaande markten  Bestaande producten in nieuwe markten  Nieuwe producten in bestaande markten  Nieuwe producten in nieuwe markten  Juiste balans tussen korte- en lange termijn & lage en hoge risicoprojecten.

4 deelsigmenten Ansoff-matrix

Selecteer 2 à 3 projecten voor basis Beter 2 à 3 projecten succesvol afronden Goede keuze maken Wees realistisch Houd rekening met financiële en organisatorische mogelijkheden en beperkingen

Hoe Ansoff-matrix interpreteren? Vertrek vanuit de strategische prioriteit (selectiecriteria)  bv. Omzetpotentieel, winstverhoging, financieringsbehoefte Hou rekening met praktische operationele consideraties  bv. Capaciteiten, competenties, timing, cashflowevolutie Pas het “nodig en voldoende”-principe toe  vermijd projecten die overbodig zijn of tijdrovend De_1-pagina- strategie_werkdocument_Stap07_blanco_met_formules.xls De_1-pagina- strategie_werkdocument_Stap07_blanco_met_formules.xls

Tips Het berekenen van het omzetpotentieel is afhankelijk van de situatie, wees creatief en praktisch. Voor het berekenen van het winstpotentieel van een groeiproject moet je steeds consistent te werk gaan. Bv. Brutomarge of winst- en verliesrekening per project Soms is het beter om weinig winstgevende projecten te schrappen. Dan win je tijd, geld en organisatiecapaciteit. Wees innovatief en let op toegevoegde waarde. Pas op voor projecten met een te hoog risico.

Ansoff-matrix fietsen BVBA 1.Bestaande producten / Bestaande klanten2.Bestaande producten / Nieuwe klanten Extra promotie van huidig productengamma bij huidige doelgroep ‘lokale winkelklanten’ Nieuwe doelgroep wielertoeristenclubs in brede regio actief prospecteren Potentieel: Potentieel: èextra omzet€ 6 000€ € èextra omzet€ € € èextra brutomarge€ 1 000€ 3 000€ èextra brutomarge€ 6 000€ € èextra investering€ èextra investering€ € € Slaagkans:medium Slaagkans:groot Marktklaar:Voorjaar+1 Marktklaar:Voorjaar+1 3.Nieuwe producten / Bestaande klanten4.Nieuwe producten / Nieuwe klanten Productengamma drastisch uitbreiden met nieuw gamma sportfietsen en sportattributen Actieve fietsvakanties organiseren in samenwerking met een reisbureau Potentieel: Potentieel: èextra omzet (*)€ € € èextra omzet€ 0 € èextra brutomarge€ 3 000€ € èextra brutomarge€ 0 € èextra investering€ 4 000€ € èextra investering€ 0 € Slaagkans:groot Slaagkans:klein Marktklaar:Najaar+1 Marktklaar:Voorjaar+3

conclusie Groeikansen zijn bijvoorbeeld projecten die een unieke toegevoegde waarde bieden voor het bedrijf rekening houdend met de visie, missie en de bedrijfsdoelstellingen, Je gaat groeikansen identificeren en analyseren met behulp van de Ansoff-matrix, rekening houdend met de selectiecriteria die je voor ogen had alsook met de competenties van je bedrijf. Het gevaar met “foute”-groeikansen -> groeikansen goed analyseren en je tijd nemen, anders mis je potentiele kansen. Wees zeker over de effectiviteit van een groeikans, zo start je zeker geen nutteloze tijdrovende projecten.

Bedankt voor je aandacht