De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing 2017 2018 Week 7 les 2.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing 2017 2018 Week 7 les 2."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing Week 7 les 2

2 Waarom omzet berekening (schatting)? Hotel- & Restaurantbenadering
Marketing Waarom omzet berekening (schatting)? Hotel- & Restaurantbenadering Schatten & feiten

3 Waarom omzet berekening (schatting)?
Marketing Waarom omzet berekening (schatting)? Wilheminakade, stad Groningen (Oranjewijk) Gegeven : klanten per week Aantal klanten per jaar : x 52 = Gem. besteding per klant? : € 17,50 (gok) Jaaromzet : x € 17,50 = €

4 Marketing Wat is voor een startende ondernemer beter in te schatten: de kosten OF de opbrengsten ? Waarom zou je als (startende) ondernemer je potentiele omzet willen weten? # blijft er wel iets over ? (winst / leefgeld) # STEL: je wilt voor de start van je bedrijf een lening van de bank. Waar zal een bank meer aandacht aan besteden: Informatie over je product/dienst OF Financiële getallen waaronder omzet minus kosten

5 Marketing De potentiele omzet maakt snel duidelijk of er winst maken realistisch is….

6 2. Hotel- & Restaurantbenadering
Stap 1: hoeveel kamers? Stap 2: gem. bezettingsgraad (% kamers bezet)? Stap 3: gem. besteding (*) per overnachting? Stap 4: stappen 1 t/m 3 levert dagomzet op Dagomzet: x € 90 = € 6300 Stap 5: hoeveel dagen open per jaar? Stap 6: bijzondere omstandigheden (**) Jaaromzet: x € 6300 = € (*) cross-sell!! (ontbijt / restaurant /minibar etc.) (**) decembermaand / Noorderslag, 4 Mijl etc.) 100 70% € 90 365

7 Marketing Stap 1: hoeveel zitplekken? Stap 2: bezettingsgraad (% tafels bezet) Stap 3: hoeveel shifts? Stap 4: gemiddelde besteding per persoon? Stap 5: stappen 1 t/m 4 levert dagomzet op 75 x 2 = 150 bezoekers 150 x €25 = € 3750 per dag Stap 6: hoeveel dagen open per jaar? Stap 7: bijzondere omstandigheden (*) (*) decembermaand / Noorderslag etc. 100 75% 2 € 25

8 Marketing 3. Schatten & feiten VS

9 Marketing Een doelgroep (*) bepalen? Zo concreet mogelijk afgebakend: Bepaal leeftijdsgrenzen Bepaal regio/plaats Man/vrouw of beiden Inkomen Bestedingsgedrag Leefgewoontes (*) Let op: een bedrijf kan meerdere doelgroepen hebben

10 Marketing

11 Marketing 4. Hotelberekening

12


Download ppt "Marketing 2017 2018 Week 7 les 2."

Verwante presentaties


Ads door Google