Agnes Braam & Frank van der Vooren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leerlingenzorg De Telgenkamp
HGW en gesprekken met leerlingen
Oriëntatie 1-Zorgroute
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Handelingsgericht werken
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ontwikkelingsperspectief
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Cursus Handelingsgericht Werken
competentieontwikkeling
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Bijeenkomst September 2015
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
OGP 6 Verschillen. DOELEN ▪ De student maakt voor zichzelf zichtbaar wat hij al weet over het rekenonderwijs en de speciale aandacht voor de leerbehoeften.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Handelingsgericht werken
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
LEERLINGBESPREKINGEN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Agnes Braam & Frank van der Vooren Beroepsopdracht 5 Agnes Braam & Frank van der Vooren

Doel van beroepsopdracht 5 Omgaan met verschillen in de klas Leren differentiëren in de les

Beroepsopdrachten en stages Focus WPL Beroepsopdracht jaar 1 ik BO 1 en 2 jaar 2 lesgeven BO 3 en 4 jaar 3 de leerling BO 5 jaar 4 de school BO 6

Http://nos. nl/artikel/2055366-zorgen-in-kamer-over-passend-onderwijs Http://nos.nl/artikel/2055366-zorgen-in-kamer-over-passend-onderwijs.html

Ontwikkeling van BO5 2014-15 stuurgroep halffabricaat handleiding opleidingen eigen invulling 2015-16 uitvoering 1e ronde evaluatie definitieve handleiding 2016-17 uitvoering 2e ronde

Na deze module Kan de student methodisch en planmatig de verschillen in de klas onderzoeken volgens de HGW- methode en daarop je lessen ontwerpen en uitvoeren ( Handelings Gericht Werken) Heeft de student meer kennis en inzicht gekregen in kinderen met specifieke leer- en gedragstoornissen en wat ze nodig hebben tijdens de les Kent de student de verschillende vormen van differentiëren en heeft enkele daarvan geoefend en toegepast in de lessen op stage Heeft de student gesprekstechnieken geleerd om effectieve begeleidingsgesprekken te voeren met individuele leerlingen Is de student in staat een eigen visie te ontwikkelen over Passend Onderwijs en de begeleiding van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften

De opdrachten 1. HGW cyclus toepassen op stageschool Verslag 2. Workshop geven over een leer-/gedragsprobleem Workshop 3. Visie over Passend Onderwijs Stellingenopdracht 4. Bekwaamheidsproef 2 Portfolio en assessment

Bronnen boeken: extra artikelen en lesmateriaal op DLWO Pameijer: Handelingsgericht werken in het VO Berben: Differentiëren is te leren Van Lieshout: Pedagogische adviezen voor speciale kinderen Van der Wal: Leerlingbegeleiding Konig: In gesprek met de leerling Geerts: Handboek voor leraren extra artikelen en lesmateriaal op DLWO eigen inbreng: casussen eigen stage ( logboek) gastcolleges

BO5 en de onderzoekslijn Accent op systematisch verzamelen van betrouwbare gegevens Via meerdere en valide bronnen / meetinstrumenten ( observeren, bevragen, testen, LVS, etc) Werkwijze ( en keuzes) verantwoorden

Voorbeeld lesopdracht Kenmerken van ‘de leerling’ Associaties rond twee leerlingen in stage Grootste onderlinge verschillen en overeenkomsten ? Waarneming of oordeel ? Onderliggend doel van deze module: je bewust worden met welke bril je naar leerlingen kijkt Filmpje Wat zou jij als docent doen met dit meisje in de les ?

Omgaan met verschillen ? Welke verschillen zijn er in een klas, waar je als docent rekening mee moet houden?

Handelingsgericht werken (HGW) Achtergrond en eigen ervaring met HGW Ambulant begeleider (AB-er) – Begeleider Passend onderwijs Orion SO Concept HGW staat centraal in BO5 Opdrachten

Verschil ambulant begeleider-trajectbegeleider Rennen van school naar school. Geen binding met school. Ondersteuning niet geïntegreerd in zorgsysteem school. Minder planmatig Docent niet betrokken Individuele handelingsplannen Medisch model: leerling had zorg nodig/had een probleem (deficit) Indicatie nodig. Rugzak

Concept HGW centraal BO5 Doelgericht Afstemming en wisselwerking Onderwijsbehoeften Docenten en mentoren Positieve aspecten Samenwerken Systematisch en transparant 7 uitgangspunten

Onderwijs- en begeleidingsroute bij HGW HGW-cyclus voor de klas Gezien in uitgangspunt 7: werkwijze is systematisch en transparant. Heldere afspraken wie wat doet etc. Verwerkt in onderwijs- en begeleidingsroute. Komt uit uitgave van KPC Link op DLWO: Handreiking onderwijszorgroutes. Onderscheiden eigenlijk 3 lijnen. Middelste cirkel: Alg basiszorg ene extra zorg door mentor en docenten (HGW voor de klas en de groepsbesprekingen) Cirkel om HGW-cyclus: Interne zorg leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit geven ook mentoren en docenten en begeleiders vanuit interne zorgteam . Extra zorg: ZAT aan leerlingen en even ouders en docenten mentoren. Handelingsadviezen aan school en eventuele toeleiding ll naar jeugdzorg en bovenschoolse voorzieningen (VSO of transferium etc.) Begeleider passend onderwijs in 2e lijn.

Vraag aan de AB-er Vraag aan de begeleider Passend onderwijs Voorbeeld: Rowan heeft ADHD en thuis is er weinig ruimte om huiswerk te doen. Hij heeft het huiswerk vaak niet af. Dus wil jij met hem gaan plannen? Vraag aan de begeleider Passend onderwijs Wat heeft Rowan nodig om zijn huiswerk te doen? (van zijn docent, ouders, klasgenoten, mbt opdrachten, leeractiviteiten etc.)

HGW-cyclus voor de klas Begrijpen Waarnemen Plannen Realiseren 1) Klassen- overzicht 2) Signaleren leerlingen die extra begeleiding nodig hebben 3) Benoemen van hun onderwijs- behoeften 5) Opstellen Klassenplan 6) Uitvoeren en evalueren klassenplan OPP/IHP leerlingen ouders docenten 4) Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijs- behoeften

Overzicht HGW en opdrachten Waarnemen Vakoverstijgend klassenoverzicht/leerlingen extra ondersteuning Begrijpen Plannen Keuzeoptie 1: Vakspecifiek klassenplan Keuzeoptie 2 Individueel handelingsplan Realiseren Begeleiding subgroep Keuzeoptie 2:  Individuele begeleiding van één leerling  Eigen visie op actuele ontwikkelingen binnen passend onderwijs/HGW

Vakoverstijgend klassenoverzicht Vakoverstijgend klasseoverzicht Klas: Mentor: Periode: Datum: Namen van leerlingen Stimulerende aspecten: leerprestaties, werkhouding sociaal-emotioneel functioneren (recente toetsen, LVS, leerlingendossier, observaties en gesprekken) en overige relevante aspecten Belemmerende aspecten: leerprestaties, werkhouding sociaal-emotioneel functioneren (recente toetsen, LVS, leerlingendossier, observaties en gesprekken) en overige relevante aspecten Handreiking vakoverstijgend: hoe leert deze leerling het beste? (1 zin) 1.   2. 3. 4. 5. Algemene handreiking voor de hele klas:

Opdrachten fase 1 en 2

Smart doel + onderwijsbehoeften Voor enkele leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben: wat zijn hun onderwijsbehoeften? Formuleren van concrete doelen Wat heeft deze leerling nodig om dat doel te bereiken: onderwijsbehoeften

Opdracht klassenoverzicht Kijk naar het overzicht en kies één leerling. Jan gaat na de instructie niet zelfstandig aan het werk. Formuleer één concreet doel. (SMART) Jan gaat na de instructie met hulp van de docent aan het werk (wanneer de opdrachten die hij moet maken op het bord staan.) Formuleer de onderwijsbehoefte (wat heeft de leerling nodig om dat doel te bereiken?) (Zie de hulpzinnen) Om dit doel te bereiken, heeft Jan het volgende nodig een docent die hem bij de instructie betrekt. een docent die na de instructie Jan als eerste starthulp geeft een docent die de opdrachten zowel verbaal als visueel geeft. voorspelbaarheid van de docent mbt hulp een behulpzame klasgenoot