Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur
Spil Informeren betrokkenen Bijzonderheden lijst Handelingsplan (individuele) gesprekken Verwerking in Magister
Salto: Maya Bakker Ondersteuningsbehoefte Expertisecentrum
7 uitgangspunten Onderwijsbehoefte centraal stellen Afstemming en wisselwerking tussen kind en zijn omgeving De leerkracht doet ertoe (afstemmen) Positieve aspecten zijn van groot belang Constructieve samenwerking ouders en school Doelgericht werken Werkwijze van school is systematisch en transparant
Leerling-bespreking Doel: leerling volgen in ontwikkeling Mentor geeft de te bespreken leerlingen door aan de ondersteuningscoördinator Onderbouw: 2 x per kwartiel Bovenbouw: 3x per jaar
Intern Begeleidingsteam (docenten begeleide werkplek, orthopedagoog, PPM’er en ondersteuningscoördinator) Plan van aanpak Communicatie mentor
Begeleide werkplek Voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte Docenten begeleide werkplek Hulp op sociaal-emotioneel gebied en/of didactisch gebied. Voor leerlingen met een indicatie (OPP = ontwikkelingsperspectief Incidenteel of structureel gebruik Staat los van het meldpunt (afwezigheid, uitsturen)
Team Educatie & Begeleiding Korte en lange trajecten Terugplaatsen naar de verwijzende locatie Team Expertise (scholing, training, advisering) ACTL (advies commissie toelaatbaarheid leerlingen) Expertisecentrum Het lukt niet: 1-loket Expertisecentrum