Een goede toetsvraag, dat doe je niet 1,2,3!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Hoera, een oudergesprek!
Informatieavond groep H5/6
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Hogescholen in Dialoog
Redactioneel schrijven Les 2
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
RECHTSSTAAT Scheiding der machten
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Groep 6.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Samenvatting Havo 5.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Workshop evalueren Dcp
Welkom in groep 6D Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Richtlijnen voor de casustoets
EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips
Welkom op de informatieavond van groep 7
Werken met tablets De kinderen maken de verwerking van reken-, taal- en spellingslessen op een eigen tablet. Het programma geeft direct aan of een opdracht.
Groep 7 en 8.  Deel1: algemeen groep 7/8  Deel 2: informatie voortgezet onderwijs.
Informatieavond De Schelven Groep 4-5
INFORMATIE AGENDAGEBRUIK EN HUISWERK IN GROEP 7 EN 8. Welkom.
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Solliciteren: wat wil ik?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Gespreksvaardig-heden
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Toetsen en beoordelen op de Annette Markusse voorzitter toetscommissie.
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
S/K/L 2.7 PRESENTEREN. WAT GA JE LEREN *Waar een goede presentatie aan voldoet *Hoe je een presentatie voorbereidt.
Welkom bij de ouderkring groep 4/ Inhoud van de avond 1.Contactouders. 2.Methode begrijpend lezen 3.Methode rekenen 4.Methode estafette.
Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.
Welkom.
Standaard briefmodel (briefconventies)
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Passend onderwijs.
Standaard briefmodel (briefconventies)
Voorlichting profielen
Schoolgroepbijeenkomst
Conversatietool leerlingenvervoer
Hoe houd je het afstudeer-programma van je opleiding future-proof?
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Groep 6 leerkrachten 6a Mick Coffa en Theo Aurik 6b Marion van Mook
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Cijferloos lesgeven bij talen
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Een goede toetsvraag, dat doe je niet 1,2,3! Studiedag Vereniging Hogescholen Ernie Schouten Wout Philippo Driebergen, 12 december 2013

Programma Voorstellen Ernie en Wout Info 10voordeleraar (Wout) Vorm en lay-out (Wout) Criteria voor het maken van toetsvragen (Ernie) Zelf aan het werk Bespreking van eigen werk Afsluiting

Commissie Bruijn Vreemde ogen dwingen Kennisbases & kennistoetsen Ontwikkeld door vakdocenten Extern gelegitimeerd door vakexperts & werkveld Onafhankelijk centraal getoetst

10voordeleraar… Leraren komen met meer vakkennis voor de klas Een uniek project voor en door de lerarenopleidingen Totaal 61 kennisbases Ontwikkeling van 16 toetsenbanken Instellingsoverstijgende toetsen Zie: www.10voordeleraar.nl

Toetsen Profesioneel Overzichtelijk Uniform (zestien vakken) Eigen gezicht 10voordeleraar

Professioneel dus!!

Schrijfwijzer Opbouw van het item Spelling/interpunctie Constructieregels

Voorbeeld Gegeven Bij het voorbereiden en uitvoeren van een spreekbeurt voor de klas moeten een aantal aspecten doordacht worden. Gevraagd Welk aspect hoort niet in dit rijtje thuis? o Beurtwisseling o Oriënteren op de inhoud o Plannen o Je moet je geheugen heel goed trainen

Afspraken Mc4, mc3 en numeriek Spelling, interpunctie enz. Korte heldere zinnen Schrijven van getallen Schrijven van geldbedragen Aanhalingstekens Eén alternatief mag maar juist zijn Afleiders moeten geloofwaardig zijn Afbeeldingen zinvol en goed leesbaar

Constructiewijzer Algemeen Kwaliteitseisen (Algemeen) Voor het hele item Voor de stam (Gegeven) Voor de afleiders Tips

Voorbeeld 1 (Taal) Gegeven ‘Ik pak een koekje’, zegt Koen. Moeder reageert: ‘Dat zeggen we niet zo. Je bedoeld: Mag ik een koekje?’ Gevraagd Op welk onderwerp van taal heeft de reactie van de moeder van Koen betrekking. Fonologie Pragmatiek Semantiek Conceptuele begripsvorming

Voorbeeld 1 (Taal) Gegeven ‘Ik pak een koekje’, zegt Koen. Moeder reageert: ‘Dat zeggen we niet zo. Je bedoelt: Mag ik een koekje?’ Gevraagd Op welk onderwerp van taal heeft de reactie van de moeder van Koen betrekking? Fonologie (onderdeel van taal) Pragmatiek (deelgebied taalkunde) Semantiek (wetenschap) Conceptuele begripsvorming (onderdeel van taal?)

Voorbeeld 2 (Zorg en Recht) Gevraagd Bij welke instantie kun je een vergoeding voor een scootmobiel aanvragen? Centrum indicatiestelling zorg Sociale verzekeringsbank Centrum voor werk en inkomen Zorgloket van de gemeente

Voorbeeld 3 (Ontwikkelingspsychologie) Gevraagd Een baby hoort het liefst Lage tonen Hoge tonen Harde muziek Zachte muziek

Voorbeeld 4 (Open en gesloten vragen) Gevraagd Wanneer je open en gesloten vragen onderling vergelijkt wat betreft hun betrouwbaarheid en verwerkbaarheid, kun je in het algemeen zeggen dat gesloten vragen meer valide, maar slechter verwerkbaar zijn. meer valide en beter verwerkbaar zijn. minder valide en slechter verwerkbaar zijn. minder valide, maar beter verwerkbaar zijn.

Oefening 1 (Taal) Gegeven Saïda en Willem spelen een memoryspel. Ze keren de kaartjes om en noemen het woordje dat afgebeeld staat. Als ze twee dezelfde kaartjes treffen, mogen ze de kaartjes houden. Gevraagd Wat wordt met het memoryspel geoefend? Productieve woordenschat Receptieve woordenschat Woordbetekenis Geheugen

Oefening 2 (Opvoedkunde) Gevraagd Waarom is autoritatieve controle te verkiezen boven autoritaire controle?   Dit is te verkiezen, omdat bij autoritatieve controle: het kind ook zijn ouders controleert. de ouders het kind niet streng controleren. de ouders uitleg geven aan het kind en eisen stellen.

Oefening 3 (zelf vragen maken) Construeer zelf (of in tweetallen): een vierkeuze-vraag vanuit de kennisbasis op eindniveau van de opleiding Hanteer de richtlijnen voor itemconstructie.

Redactie (beoordelen en bespreken) Beoordeel in tweetallen: de gemaakte vierkeuze-vraag volgens de richtlijnen voor itemconstructie. geef concrete aanwijzingen ter verbetering. Bespreking - plenair

Vragen

Tot slot