M-decreet Een korte toelichting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Advertisements

Zorgwerking in onze school
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Dag SO Jan Decuypere PBD GO! BuO.
Inschrijven - stroomdiagram
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
Belangrijke en noodzakelijke maatregelen
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Nieuwe regelgeving Gaat in vanaf 01/09/12
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Onderwijs voor personen met een handicap
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Welkom. Wie zijn wij Een kleine school Een kleine school 122 leerlingen. 122 leerlingen. Niveau: basis kader theoretisch havo. Niveau: basis kader theoretisch.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Zorgvisie van RP2.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
competentieontwikkeling
Kunstonderwijs op maat
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
April 2014 Opleiding JGZ Antwerpen
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
Naar het voortgezet onderwijs
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Experten in de derde graad Proefproject
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
LARS-coach nascholing Oktober 2016 LARS als digitaal leerlingendossier.
Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Marjorie Carrein Marjorie Carrein
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Info directievergadering
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Inleiding campusvoorrang
Flexibele leertrajecten
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

M-decreet Een korte toelichting

6 krachtlijnen van het M-decreet 1. Eerst gewoon onderwijs, dan buitengewoon 2. Recht op redelijke aanpassingen 3. Recht op inschrijven in een gewone school 4. Nieuwe types in buitengewoon onderwijs 5. Nieuwe toelatingsvoorwaarden buitengewoon onderwijs 6. Ondersteuning voor het gewoon onderwijs

6 krachtlijnen van het M-decreet 1. Eerst gewoon onderwijs, dan buitengewoon - NIET: “Wat is er mis met dat kind” - WEL: “Wat heeft dit kind nodig om te leren?”

6 krachtlijnen van het M-decreet 2. Recht op redelijke aanpassingen/ STICORDI-maatregelen Kunnen zijn: Stimuleren positieve benadrukken, aanmoedigen en motiveren. Compenseren gebruik van leerhulpmiddelen toelaten. Remediëren leerling individueel gaan begeleiden om leerachterstand te vermijden. Differentiëren inspelen op de noden van de leerling door te variëren in leerstof. Dispenseren een onderdeel van de leerstof vervangen door een gelijkwaardig alternatief.

6 krachtlijnen van het M-decreet 3. Recht op inschrijven in een gewone school School mag geen leerlingen weigeren die het gemeenschappelijk curriculum aankunnen met aangepaste maatregelen. De inschrijving van een leerling die een individueel aangepast curriculum volgt, kan pas ontbonden worden na een gesprek tussen school, CLB en ouders. De school motiveert dan haar beslissing.

6 krachtlijnen van het M-decreet 4. Nieuwe types in buitengewoon onderwijs Nieuw type basisaanbod = vroegere type 1 en type 8 Nieuw type 9 = voor leerlingen met autisme Voor leerlingen die al in het buitengewoon onderwijs zaten voor 01/09/2015, blijft het type of de opleidingsvorm hetzelfde.

6 krachtlijnen van het M-decreet 5. Nieuwe toelatingsvoorwaarden buitengewoon onderwijs Een verslag van het CLB. Voor GON-begeleiding kan enkel het CLB een gemotiveerd verslag geven. Nadat de school alle mogelijke maatregelen heeft genomen.

6 krachtlijnen van het M-decreet 6. Ondersteuning voor het gewoon onderwijs Waarborgregeling Verschuiving van mensen, lestijden en expertise GON- en ION- begeleiding blijft.

Type basisaanbod “Voor kinderen voor wie al tijdens het gewoon kleuteronderwijs of tijdens het gewoon lager onderwijs aantoonbaar blijkt dat de aanpassingen, ofwel disproportioneel, ofwel onvoldoende zijn om de leerling binnen het gemeenschappelijk curriculum te kunnen blijven meenemen in een school voor gewoon onderwijs.”

Type basisaanbod BuBaO type 1 en 8 en BuSO OV3 type 1 worden omgevormd tot het type basisaanbod Verslag bij nieuwe inschrijving of bij overgang naar het BuSO Inschrijving na twee schooljaren geëvalueerd (CLB)

MACARIUS Van type 1 naar type Basisaanbod ruimere doelgroep grotere verschillen tussen leerlingen onderling meer complexe problematieken

MACARIUS Hoe gaan wij hiermee om? Zeer veel vragen van personeel Tijd voor vernieuwing

MACARIUS Ons antwoord: CLUSTERWERKING Nadruk op socio-emotioneel welbevinden Ruimte voor talenten van de leerlingen en de leerkrachten Flexibel omgaan met veranderingen

MACARIUS Wat is clusterwerking op onze school? - 9 klassen, verdeeld over 3 clusters (onderbouw, middenbouw, bovenbouw) - elke klas heeft een vaste klasleerkracht - elke cluster heeft een vaste ondersteuner - per cluster worden taal- en rekengroepen bepaald - per cluster kan men klasdoorbrekend werken - per cluster wordt afgesproken wie welke vakken geeft - logo’s, taakleerkrachten, GOK-leerkrachten ondersteunen leerkrachten en leerlingen waar nodig

MACARIUS Wat betekent clusterwerking voor de leerlingen? - kinderen zijn ingedeeld volgens sociaal-emotioneel niveau en leeftijd - elk kind heeft een vaste klasleerkracht (veiligheid, verbondenheid) - er wordt gewerkt met de mogelijkheden van de kinderen en niet enkel aan hun problemen - kinderen volgen taal en wiskunde op hun eigen niveau

MACARIUS Wat betekent clusterwerking voor het team? - elke cluster heeft een zelfsturend team: stelt samen uurroosters op en organiseert samenwerkingsvormen - talenten van het personeel worden maximaal ingezet - stimuleren van verantwoordelijkheid en initiatiefname - wekelijks clusteroverleg

MACARIUS Doel van clusterwerking: Tegemoet komen aan individuele noden van steeds uitgebreidere doelgroep Leerlingen basisaanbod de grootst mogelijke leerkansen bieden Flexibel omgaan met diversiteit Verhogen welbevinden van de leerlingen Verhogen inspraak en samenwerking personeel Bewaken van kwaliteitsvol onderwijs op onze school

Ons ideaal Een realistisch model creëren waarbij groepsindeling, leermiddelen en infrastructuur, personeelsinzet en werkvormen in balans zijn en leiden tot een maximaal leerresultaat…