Pedagogen JGZ/GGD en K- VHT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie en transformatie Jeugdzorg
Advertisements

Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Zorgstructuur Jeugd Gemeente Hengelo, juni Huidige inrichting zorgstructuur 0-4: voorposten JGZ 4-12: voorposten JGZ/ AMW 12+: ZAT VO en ROC, stedelijk.
Informatieavond team Zorg Advies Team maandag 1 februari 2010.
Observatie & Diagnostiek binnen een behandelgroep van het OCB in de wijk
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Jeugdgezondheidszorg Kerntaak Jeugdgezondheidszorg Missie Het beschermen en bevorderen van de gezondheid en de lichamelijke, geestelijke,
Harmonisatieplannen kabinet
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
Triage in de jeugdgezondheidszorg 15 december 2011
Jgz binnen de wijkteams en vraaggericht werken
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Ondersteuning bij leven met een beperking
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Zorgen voor jeugd in wijken is teamwork
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente
Presentatie onderdeel CJG Route 1 Kind – 1 Gezin – 1 Plan Rendement
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
JGZ-richtlijn Begeleiding gezin bij overlijden kind
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Passende zorg zo dichtbij en snel als mogelijk
Bemoeizorg in de Jeugdgezondheidszorg: (hoe) werkt het? Carin Rots Academische Werkplaats Publieke Gezondheid Brabant.
Zorgen voor jeugd in wijken is teamwork
Wat is het doel?  Ouders komen tot een zelfstandige omgangsregeling - met ondersteuning van de begeleiders van Humanitas - in een periode van 3 tot 6.
Welkom IB-netwerk bijeenkomst 17, 18, 19 november 2015
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Jeugd&gezinsteams Verbinden, versterken, doen wat nodig is, deskundig Quirien van der Zijden - Projectleider.
Presentatie BIO CJG 9 april Avond programma 1.Doorkijk Centrum Jeugd en Gezin 2.Interactieve vragenronde 3.Doorkijk transitie jeugdzorg 4.Interactieve.
Toekomst JGZ Aad Koster VNG, 24 januari 2008 Platform GGD bestuurders.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Logopedie op VVE peuterspeelzalen Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Preventieve zorg Kind en Gezin. Prenataal aanbod Kennismakingsbezoek in de kraamkliniek/thuis 2 basishuisbezoeken voor alle gezinnen met pasgeboren baby.
Jeugdgezondheidszorg Almere Annet Breed, jeugdarts, JGZ 0-4 Zorggroep-Almere Sylvie Neves, jeugdarts, JGZ 4-18 GGD Flevoland Maart 2015.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
VVE activiteiten GGD Flevoland, afdeling Jeugd/Logopedie Nienke Olijhoek
Logopedie op de peuterspeelzaal
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Een dia met alleen het logo op wit Regiokaart.
Wet Publieke gezondheid
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Centrum voor Jeugd en Gezin Midden-Limburg
Empowerment van kwetsbare jonge gezinnen door de Jeugdgezondheidszorg
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Stage Zindelijkheids- app
Consultatief logopedisch spreekuur
De jeugdgezondheidszorg: Voorschoolse traject
Een stap verder, vroeger, lichter en eerder
Transcript van de presentatie:

Pedagogen JGZ/GGD en K- VHT Jolanda Verschure Sija Houweling Martina Hut

Programma Voorstellen Informatie over werkzaamheden Pedagoog JGZ GGD Friesland Transitie Jeugdzorg Beelden 2 situaties Vragen? Gewoon stellen!

Pedagogen, een extra discipline binnen de JGZ/GGD Pedagogische thuisbegeleiding (kortdurend en preventief, 5 huisbezoeken) Observaties kinderopvang en scholen (normaliseren van gedrag en ontwikkeling, Pre diagnostiek) Coachen en ondersteunen beroepskrachten Thema avonden, oudercursus Inloopspreekuren/ telefonische spreekuren CB+ Integrale vroeghulp De pedagogen in Friesland, bieden sinds 30 jaar onder andere kortdurende preventieve pedagogische thuisbegeleiding aan. In 5 huisbezoeken wordt er door de pedagogen aan de hand van verschillende methodieken de ouders van kinderen in de leeftijd van 0 – 12 jaar ondersteund. Systeem gericht werken Oplossingsgericht werken K- VHT Een Taal erbij Ouderschap blijft Triple P niveau 3 Tevens zijn de pedagogen inzetbaar voor; observaties, coachen etc.

Aanmeldingen? Ouders Huisarts/kinderarts Diëtisten/ fysiotherapeuten Logopediste Gebiedsteammedewerkers CJG JGZ arts of verpleegkundige (of vanuit CB+ en Integrale Vroeghulp) Beroepskrachten kinderopvang/onderwijs Aanmelding kunnen op verschillende manier bij de pedagoog binnenkomen. In de eerste plaats door ouders zelf en in veel gevallen ook door andere professionals in overleg met ouders. Voor de hulp is geen indicatie of verwijzing nodig. Welk vragen krijgen we? Slaaproblemen, zindelijkheid huilbabys, gedragsproblemen, vragen omtrent ouderschap etc Wanneer de ondersteuning van de verpleegkundige JGZ niet voldoende toereikend blijkt te zijn kunnen de pedagogen ingezet worden. De problematiek is op dat moment niet meer eenzijdig te noemen maar vraagt verdere uitdieping en ondersteuning. De insteek van de hulp blijft kortdurend en preventief!

Transitie Jeugdzorg; Pedagogen in Smallingerland en Leeuwarden Pedagogen in het ondersteuningsteam (specialisten) Pedagogen en de gebiedsteams Pedagogen en het Opvoedpunt Leeuwarden Smallingerland; Pedagogen zijn als gedragsdeskundigen (preventief en normaliseren) de specialist in het ondersteuningsteam naast de andere teamleden ter ondersteuning van de jeugdteams/gebiedsteams. Er wordt vormgegeven aan dit team in samenwerking met de andere disciplines. Daarnaast is de pedagoog actief betrokken in de gezinnen of ter coaching/ ondersteuning van de gebiedsteammedewerker (opvoeding, gedrag en ontwikkeling). Opvoedkade/ pedagogen Leeuwarden; Sija en Jolanda kunnen jullie hier iets over formuleren?

K- VHT in het gezin - Hoe doen we dat? In principe worden alle pedagogen bij de JGZ opgeleid om K VHT te gebruiken. In de praktijk wordt het niet bij elk gezin toegepast en is het gebruik ervan afhankelijk van de werker, hulpvraag (en leeftijd van het kind? ). In sommige gevallen staat al in de aanmelding een vraag om K-VHT bijv. vermoeden achterstand STO , dus eerst inzetten k-VHT gericht op de VAT principes. Wat wij doen tijdens het huisbezoek is dat we de beelden bespreken aan de hand van een interactieschema. We gebruiken daarbij micro-analyse, dwz we bekijken en bespreken met ouders fragmenten van een paar seconden en maken een interactie-analyse op micro-niveau, dwz dat we per moment naar de opname kijken. De initiatieven van het kind en de ontvangst daarvan door de ouder zijn uitgangspunt. Ouders wordt uitgelegd wat een geslaagd contactmoment is en wat daardoor zorgt. Dan wordt er gekeken naar het bestaande patroon en wat is er nodig om een plezieriger patroon te ontwikkelen. Het uitgangspunt daarbij is en blijft de hulpvraag van de ouders. Omdat wij veel in de gezinnen komen en preventief worden ingezet, komen we soms ook in gezinnen waar ouders naast de opvoedingsvragen ook vragen hebben over het gedrag en de ontwikkeling van hun kind. Ook hiervoor wordt K-VHT ingezet. Ouders kunnen op de beelden zien wat hun kind moeilijk vindt en waar ze hun kind extra bij kunnen ondersteunen. In sommige gevallen vragen ouders ook of wij hun kind kunnen gaan observeren en-of filmen op de peuterspeelzaal, kinderdagverblijf of school. Als pedagogen hebben wij de mogelijkheid om dit op te pakken als onderdeel van de pedagogische thuisbegeleiding en de beelden met ouders en eventueel met school na te bespreken.

Voorbeeld K- VHT in het gezin Aanmelding door CB+ Preventief begeleiden door Jeugdgezondheidszorg middels pedagogische thuisbegeleiding. Ouders ondersteunen bij stimuleren in de ontwikkeling van hun zoontje.

Voorbeeld K- VHT observatiegroep Berenbos MOS Smallingerland peuterspeelzalen > observatiegroep MOS Pedagoog verwijst kinderen naar deze groep. Insteek is observeren ter ondersteuning van het kind en ouder. Pedagoog coacht de leidster in het contact met de kinderen en werkt mee aan het opstellen van een handelingsplan. Smallingerland is in het kader van een project gestart met een observatiegroep. Dit ter ondersteuning van het kwetsbare kind. Een observatiegroep met maximaal 8 kinderen en twee leidsters. De kinderen bezoeken deze groep naast hun huidige speelzaal, 3 tot 4 maanden. In deze periode wordt er intensief geobserveerd en het kind wordt ondersteund. Na deze maanden stroomt het kind weer uit; Volledige plaatsing eigen speelzaal Uitstroom naar school Plaatsing op bijvoorbeeld MOD/KDC Plaatsing speciaal basisonderwijs etc… Er wordt samengewerkt met de ouders, JGZ, IVH team, MOD, Fysiotherapeuten, logopedisten etc.

Vragen??