Een pedagogische focus op meten in het onderwijs DIVO 04.12. 2015 Roger Standaert.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

onderzoekscompetenties
Eindwerk zesde jaar.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Kwaliteitszorgsysteem SPO
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Leerkansen voor alle leerlingen
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Gezag in de klas een kleine oase ……. Gezag in de klas De opvoeding voortzetten op school.
Het opleidingsprofiel:
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Structurele projectwerking in de Wingerd
Een theoretische verkenning
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Dossier Empowerment.
Evaluatie Leerlijnen.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Naar een optimaal HR - beleid
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
De drie niveaus van onderwijs
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
De docent als veranderaar in de context van de school
Zorglokaal DE EVALUATIE.
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
COLLEGE12005.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Info directievergadering
Verpleegkundigen, leiderschap en wetenschap in de toekomst
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Een pedagogische focus op meten in het onderwijs DIVO Roger Standaert

Inleiding Benadering niet vanuit analyse van de technocratische visie op de maatschappij Vanuit fenomenologische analyse van het concept ‘meten’ Meten is een poging tot duidelijke en overzichtelijke antwoorden op bepaalde vragen

Vier vragen 1. Wat meten we en wat niet? 2. Waarom meten we? 3. Hoe meten we? 4. Op welke niveaus meten we?

1.1 Visie op kwaliteit Evolueert in de tijd Verschilt ook cultureel bepaald Drie componenten – Kwaliteit van de doelstellingen – Kwaliteit van de strategieën, werkwijzen, structuren, ondersteuning – Kwaliteit van het nagaan van het rendement

1.2 Welke kwaliteit meten? Spanningsvelden 1. Kwantiteit vs kwaliteit 2. Specialisering vs algemene basis 3. Vakgericht vs vakoverschrijdend 4. Theoretisch vs toegepast 5. Systematische opbouw vs exemplarische 6. Onmiddellijk resultaat vs beklijvend 7. Toetsbaar vs oefenbaar (resultaat vs inspanning)

1.3 Standpunt Grote variatie in meningen Noodzaak aan een arbitrage Maatschappelijk debat Bepaling van een minimum Wie bepaalt het minimum? – Belangengroepen Verschuiving van spanningsvelden naar rechts

2. Waarom meten we? Spanningsveld tussen selectie en vorming Traditie van vergelijken: sterken, middelmaten en zwakken Plaatsen, gemiddeldes De normaalverdeling als basis – Deterministisch – Invloed op zelfbeeld – Negatief voor LLL Selectieve visie overheerst – Historisch – Cf. ontwikkelingslanden

2.1 De normaalverdeling

2.2 Pedagogische benadering Onderwijs als recht Onderscheid meten en evalueren – Waar ligt de grens tussen voldoende en onvoldoende? Talentbenadering Procesbenadering naar LLL Interactief Doelstellingengericht Vergelijken met vorige prestatie

3. Hoe meten we? De beta-nijd van de menswetenschappen Het schaalprobleem van de menswetenschappen Mogelijkheden – Wat je kan meten, moet je ook meten – Leertoetsen (formatief) Beperkingen – Creatief gedrag, – Attitudes en waarden Inschakelen in een interactieve procesvisie

4. Op welke niveaus meten we? Micro: de leerlingprestaties en die van de klas Meso: de bijdrage van de school als organisatie Macro: de contouren en de flankering centraal en juridisch

4.1 Consequenties op microniveau Werken met doelstellingen Duidelijkheid in minimavereisten – Noodzakelijk voor differentiatie met remediëring en uitbreiding Alle leerlingen moeten vooruitgaan Rapportering op doelstellingen Vergelijken met vorige prestaties

4.1 Vervolg Veelvuldige feedback naar lln, ouders, collega’s Relativeren cijfers: eventueel categorieën Proces van interactie, geleidelijkheid, opbouw Zelfsturing van leerlingen bevorderen Zone naaste omgeving – Geen laksheid – Eisen op maat – Studiecontract, ijverclausule

4.2 Flankerend meten op mesoniveau Efficiënte organisatorische omgeving creëren – Differentiatiemechanismen – Interactiemogelijkheden met lln, ouders, collega’s Flankerend voor pedagogische benadering Geselecteerde indicatoren Zelfevaluatie, datageletterdheid Teamgericht werken aan gemeenschappelijke visie, nascholingsbeleid Opstaan tegen zittenblijven

4.3 Macrobeleid voor pedagogisch meten Duidelijkheid over minimumdoelstellingen Procesbenadering ondersteunen – Professionaliteit van het lerarenteam – Geen centrale examens – Toetsenbank, peilingsproeven op systeemniveau Structuren flexibeler maken – Keuzevakken – Diplomering op maat

4.3 Vervolg Ongekwalificeerde uitstroom tegengaan – Modularisering van het beroepsgerichte onderwijs – Deelcertificaten – Aparte certificering algemene vorming en beroepsgerichte Initieel onderwijs als begin van LLL – Dysfunctie van getuigschrift lager onderwijs – Dysfunctie van zittenblijven

Besluit Afstand nemen van denken in Gausstermen Geleidelijk evolueren naar talentvisie Stappenplan uitwerken: kettingprincipe Toekomst is levenslang leren Synergie macro-meso-micro: twee lijnen – Participeren in macrobeleid