Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

België in een internationaal perspectief Erik Schokkaert.
Ruimtecreatie/ruimtevraag
Verdeling gemeentefinanciën: een vernieuwd recept
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Gevolgen voor de jonggehandicapten Leon Meijer Hoofd Beleid en Communicatie CNV vakcentrale 7 november 2011.
Rijk aan gezinsvriendelijk beleid?
KBS Petrus en Paulus.  104 (van 324)  Ouders zijn gezien hun rapportcijfer gemiddeld genomen iets minder tevreden dan andere ouders  7,4 tegenover.
Overplaatsing ongedocumenteerde gezinnen. Woord vooraf Tussen vervlogen geluk en vervlogen hoop.
verplicht sociaal verzekerd
1 Nederland klaar voor IBAN en SEPA? Branches en bedrijven klaar? SEPA-middag VNO-NCW en MKB-Nederland 4 oktober 2012 Michiel van Doeveren, Secretaris.
Havo 4: Werk Hoofdstuk 1: Werken of vrije tijd
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
1 INLEIDING Simon van Driel Voorzitter vaste kamercommissie SZW, Eerste Kamer.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Wet Werk en Bijstand Marscha Mehciz.
Demografie, human capital, en de vraag naar woningen
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Inferentie voor regressie
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Verantwoord verdelen & effectief prikkelen Bestuurlijke conferentie WWB-I 5 maart 2014 presentatie Cebeon.
Onderzoek verdeelmodel inkomensdeel Participatiewet 2015
Bestuurlijke conferentie Den Haag, 5 maart 2014 Martin Heekelaar 1 Beoordeling verdeelmodellen budget inkomensdeel WWB/Participatiewet.
Verbeteringen huidig WWB-model inkomensdeel Bestuurlijke conferentie 5 maart 2014 Leo Aarts en Tom Everhardt.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Het Trendmodel Presentatie voor: bestuurlijke bijeenkomst verdeelmodel WWB Den Haag, 5 maart 2014 Lucy.
Presentatie rondom advisering & eindtoets
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Groot onderhoud gemeentefonds
Financieel rekenmodel Participatiewet
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Tekstverbanden en signaalwoorden
De Staat van de WMO- werkplaats Toekomstperspectief tussen onderzoek, beleid en praktijk Kim Putters Sociaal en Cultureel Planbureau Oktober, 2015.
Kansen voor transformatie
Solidariteit in het sociaal domein Regionaal verdelen van kosten en risico’s, balans en vooruitblik Ard Schilder, 5 november 2015 Tijd voor een relatie.
WANNEER DE AMBTENAAR MANTELZORGER WORDT Wanneer de ambtenaar mantelzorger wordt I&O Research Peter Kanne Congres Sociaal domein 2015 “De Uitdaging” 5 november.
Presentatie Kandidatenraad 26 januari 2016
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Financiën 3 decentralisaties 1 e half jaar 2015 Valkenburg aan de Geul.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Participatiewet: Wat betekent het voor de inkomenspositie van mensen? Evelien Meester.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Veranderingen binnen het Sociale Domein Specifiek: Wet Werken naar Vermogen en herstructurering Promen Gouda.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Benchmark VGN GAP analyses 3 december PricewaterhouseCoopers dec 2007 Slide 2 Wat is de GAP? Het verschil tussen het huidige wettelijk budget en.
Armoede in Sluis 9 november Aanleiding presentatie Uitkomsten Tweede Zeeuwse armoedemonitor 2009 Uitkomsten Lokale monitor werk, inkomen en zorg.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Kosten sociaal domein 2015 COMMISSIE SAMENLEVING 29 MAART 2016.
Wijzigingen per 1 januari 2015
Wijzigingen financiering bijstand Wsw en beschut werk
Financiën 3 decentralisaties
Sturen op ambitie in het sociaal domein
EVALUATIE PASSEND TOEWIJZEN 2016
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
bij kwaliteit en outcome
voor Rotterdamse kinderen
Eerlijk stoppen met werken: mogelijke rol van een basisinkomen
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma, voorzitter Maarten Allers, lid Gerber van Nijendaal, plv. secretaris 28 oktober 2015

Bekostigingsprincipes: prikkelwerking + beloning inspanningen gemeenten Gemeenten krijgen elk een budget op basis van geschatte behoefte Overschotten mogen ze houden, tekorten moeten ze zelf aanvullen Principe van de WWB/PW werkt niet zozeer vanwege het verdeelmodel, maar vanwege de budgettering (+besparingsprikkel) an sich De verdeling dient bestuurlijk arrangement:

Tot en met 2014: Verdeling bijstandsbudget (“inkomensdeel WWB”) op grond van kenmerken gemeenten. Ook bij dat model bestuurlijke onrust: plausibiliteit, stabiliteit 1 Oude verdeelsystematiek deed onvoldoende recht aan prestaties van gemeenten 2 : “toevalsfactor” Frequente aanpassingen model met grote gevolgen voor uitkomsten per gemeente Hoe werkte de oude verdeling? 1 Rfv, Advies naar aanleiding van de evaluatie van de WWB, verdeelmodel I-deel, 4 februari Rfv, Advies verdeling inkomensdeel Participatiewet, 7 april 2014: “Overschotten/tekorten waren onvoldoende toe te schrijven aan prestaties in beleid en uitvoering van gemeenten.”

Vanaf 2015: Verdeling bijstandsbudget op grond van kenmerken huishoudens op meerdere niveaus: huishouden, wijk, gemeente, regio (multi-niveaumodel) Voorbeeld: kans op bijstand jonge alleenstaande met kind in achterstandswijk vs. tweeverdiener met koophuis zonder kinderen in sterke regio Beter uitgangspunt: niet gemeenten, maar huishoudens hebben recht op bijstand. Bovendien beleidseffecten beter uit te filteren (“slecht” beleid niet belonen) Eerste versie model: verdeling Verbeteringen: verdeling Hoe werkt de nieuwe verdeling?

Gemeenten met positief saldo in eerdere jaren gaan er op achteruit Citaat gemeente: “Eerst was mijn beleid ‘goed’, en nu opeens ‘slecht’ ! “ Grote verschillen tussen uitkomsten ‘Model versie 2015’ versus ‘Model versie 2016’ Aantal opvallende verschillen tussen model en realisatie ‘in de staarten’ Negatieve uitschieters vooral bij gemeenten met hoge bijstandsdichtheid en stapeling, m.n. G4 Grote positieve effecten bij gemeenten met welvarende bevolking. Positief saldo en positief uit model -> maar die zul je niet horen! Fouten bij hanteren model, aantal verklarende factoren als irrelevant (‘ruis’) gezien N.B. Mitigerende maatregelen SZW: ingroeipad, soepeler vangnet, extra vangnet Waarom is er nu onrust onder gemeenten?

Door politieke druk Goede gegevens nog niet beschikbaar Steekproefdata gebruikt, daardoor: 1.Modeluitkomsten niet optimaal 2.Vertaling naar individuele gemeenten via noodverband Vanaf 2017: integrale data (geen steekproef meer, dus geen noodverband meer nodig) Naar verwachting wordt probleem hierdoor deels opgelost – maar dit is niet zeker Nieuw model te snel ingevoerd

Herverdeling hoeft niet slecht te zijn, mits betere aansluiting bij werkelijke kosten. -> is volgens Rfv voor grote meerderheid van gemeenten het geval Scheefheden en uitschieters: door noodverbanden en vergeten factoren (‘ruis’ versus systematische afwijkingen) Ook na overgang naar integrale gegevens voor 2017 check nodig op scheefheden en (onterecht) vergeten kenmerken Omdat het model het bestuurlijk arrangement moet dienen, is een open houding nodig ten opzichte van verbeteringen (i.t.t. technocratisch) Advies Rfv: het principe is goed, maar problemen zijn niet zomaar weg te poetsen