BEGRIP IN KAART: ‘CONCEPT MAPS’ IN DE KLAS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
cultureel kunstzinnige vorming in het vmbo
Advertisements

Commercial off the shelf games in de klas
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Het doen van onderzoek in klas 4
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Docenten: Willem Ruijsbroek Les 1,
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Kopspijkers als politiek amusement voor jongeren.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 3 © R. Buisman.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
les 12 - tekstplan, wikispaces
Donald Duck.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Competentiegericht leren vmbo
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
met studievaardigheden
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Presenteren en communiceren
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Ranking Tasks in de natuurkundeles Ron Vonk WND-conferentie natuurkunde december 2009.
Thema 2 Periode 1 KOP
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Twents Meesterschap in actie: Opleiders en docenten samen aan de slag ECENT-vakvernieuwingsconferentie 4 juni 2010 Jan van der Veen
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Hallo, zullen we samen gaan rekenen. Klik maar op Katrien.
Storyline EMD Daphne Keller.
LOB zeven stappen naar succes
Mijleer Les 1.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Observeren rapporteren
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Vakdidactiek 30 september 2013
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
De didactiek van vandaag
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Je eigen omgeving in beeld
Storyline EM2X Daphne Keller.
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Donald Duck.
Donald Duck.
Transcript van de presentatie:

BEGRIP IN KAART: ‘CONCEPT MAPS’ IN DE KLAS Herbert Vissers College BEGRIP IN KAART: ‘CONCEPT MAPS’ IN DE KLAS ir. Roland Meijerink Herbert Vissers College dr. Jan van der Veen Universiteit Twente WND Conferentie 11 december 2010, Noordwijkerhout

PROGRAMMA Introductie Aan de slag! (1) Achtergrond Onderzoek Reflectie & discussie Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas

INTRODUCTIE Wat is een begrippenkaart? Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas

INTRODUCTIE: WAT IS EEN BEGRIPPENKAART? cognitieve kaart kennis geeft weer kan zijn ‘mind map’ begrippenkaart bestaat uit heeft begrippen verbindingen structuur hierarchie vormen beweringen Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas

VOORBEELD: “HOE IS EEN ATOOM OPGEBOUWD?” Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 5 5

Maak op A4’tje begrippenkaart rond “Donald Duck” AAN DE SLAG! (1) Maak op A4’tje begrippenkaart rond “Donald Duck” Gebruik deze beweringen: 1. Donald Duck woont in Duckstad. 2. Hortensia is de moeder van Donald. 3. Hortensia is de zus van oom Dagobert. 4. Woerd "Snater" is de vader van Donald. 5. Dumbella is de zus van Donald. 6. Dumbella is de moeder van Kwik, Kwek en Kwak. 7. Donald zorgt voor Kwik, Kwek en Kwak. 8. Donald's vriendinnetje heet Katrien. 9. Zijn rivaal Guus Geluk is ook verliefd op Katrien. 10. Donald is heel opvliegerig. Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 6 6

Probeer de kaart uit te breiden AAN DE SLAG! (1) Probeer de kaart uit te breiden Dagobert Hortensia zus van oom van moeder van moeder van? Donald Dumbella zus van Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 7 7

AAN DE SLAG! (1) Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 8 8

Wat is lastig? Wat is leuk? Wat ‘voelt’ nuttig? 9 AAN DE SLAG! (1) 9 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 9 9

ACHTERGROND Hoe ‘werken’ begrippenkaarten? 10 10 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 10 10

Betekenisvol leren (Ausubel) ACHTERGROND Novak & Gowin, jaren ‘70 Betekenisvol leren (Ausubel) kapstok (scaffolding) zone van naaste ontwikkeling (ZPD) Betere overdracht naar nieuwe problemen en contexten Vereist initieel meer tijd en aandacht Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas

ACHTERGROND: BETEKENISVOL LEREN Opname Voortschrijdend onderscheid levende dingen levende dingen kan zijn mensen planten dieren kan zijn eten eten kan zijn vogels Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 12 12

ACHTERGROND: VARIANTEN Begrippenkaarten zijn heel divers individueel vs. groepen incidenteel vs. structureel zelf maken vs. raamwerk aanvullen leerling vs. docent samenvatten vs. ontdekken software vs. handmatig standaard vs. cyclisch Implementatie hangt sterk van beoogde doel af Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 13 13

ONDERZOEK: LEVERT HET WAT OP? Behalen studenten die incidenteel met begrippenkaarten werken betere leerresultaten dan andere studenten? Meijerink, R. & van der Veen, J. T. (2010) Incidental Use of Concept Maps and Its Effects on Student Understanding of Optics Proceedings of 2010 NARST Annual International Conference 21-24 March 2010, Philadelphia (PA) Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas

uitleg begrippenkaarten ONDERZOEK: OPZET experimentele klas (N = 33) controle klas (N = 32) pre-test uitleg begrippenkaarten 9 reguliere lessen: uitleg sommen practica pre-opdracht 7 reguliere lessen post-opdracht post-test enquete proefwerk tijd Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas

ONDERZOEK: PRE vs. POST-TEST Identieke MC-begripstest voor én na lessenserie Experimentele klas verbetert zich significant Controle klas verbetert zich nauwelijks p = 0.01 (schaal 1-10) n.s. Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas

ONDERZOEK : EXERIMENTELE vs. CONTROLE KLAS Experimentele klas doet het beter dan controle klas Zowel op proefwerk (berekeningen) als post-test (begrip) n.s. p = 0.002 p = 0.005 n.s. (schaal 1-10) Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas

Geen significante verschillen in waardering Natuurkunde ONDERZOEK: ENQUETE Geen significante verschillen in waardering Natuurkunde Kaarten niet hoger gewaardeerd dan andere activiteiten n.s. (schaal 1-4) Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas

ONDERZOEK: CONCLUSIE Behalen studenten die incidenteel met begrippenkaarten werken betere leerresultaten dan andere studenten? Ja. Waarom? activeren van voorkennis samenvatting ‘novelty effect’ Vervolgonderzoek vergelijkbare resultaten met ‘gewone ’ samenvatting onderzoek naar structurele toepassing nodig Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 19 19

Maak een begrippenkaart obv de samenvatting AAN DE SLAG! (2) Maak een begrippenkaart obv de samenvatting Verzamel begrippen op de (halve) Post It’s Verdeel de Post It’s over het papier Maak verbindingen tussen de begrippen Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 20 20

Wat is lastig? Wat is leuk? Wat ‘voelt’ nuttig? 21 AAN DE SLAG! (2) 21 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 21 21

AAN DE SLAG! (2) – AANTAL CONCEPTEN veel weinig Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 22 22

AAN DE SLAG! (2) – SOORTEN STRUCTUREN leeg keten wiel net Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 23 23

AAN DE SLAG! (2) - MISCONCEPTIES kleuren vormen samen wit kleuren vormen samen zwart Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 24 24

Vul de ontbrekende woorden in AAN DE SLAG! (3) Vul de ontbrekende woorden in Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 25 25

Wat is lastig? Wat is leuk? Wat ‘voelt’ nuttig? 26 AAN DE SLAG! (3) 26 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 26 26

WAT VINDEN LEERLINGEN? + – “Heel handig als een hulpmiddel bij bijvoorbeeld het begin van een hoofdstuk om even op te frissen.” “Ze zijn wel handig als je er goed in bent. Maar ik vind het niet zo heel leuk om er mee te werken.” “Ze zijn erg handig als leermiddel. Je hebt snel en duidelijk een goed overzicht van de lesstof.” “Soms waren ze handig en leuk om te doen, maar soms ook erg ingewikkeld.” “Ze geven een mooi overzicht van allerlei onderwerpen die met elkaar verbonden zijn.” “Irritant en het duurt lang om ze te maken.” “Handig als samenvatting en je leert al veel van als je hem maakt.” “Ik vind ze handig en ze zijn wel leuk.” Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas

WAT DOE IK ER MAANDAG MEE? Maak zelf eens een kaart, vóór een nieuw hoofdstuk visualiseer het leerproces voor leerlingen Geef een invul-oefening als kennismaking vb. kaarten uit de methode ‘Newton’ Maak een ‘afgebakende’ opdracht werken met een setje begrippen Formuleer een ‘open’ opdracht (samenvatting) curriculum in kaart brengen met examenkandidaten Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas

REFLECTIE & DISCUSSIE Bedankt voor jullie aandacht! Thesis, artikel & presentatie staan online: www.rolandme.nl/wnd Contact? mer@hvc.nl Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 29 29

DANKWOORD ir. Egbert Altena & leerlingen SG De Grundel (Hengelo, Ov.) Herbert Vissers College (Nieuw-Vennep) Universiteit Twente / ELAN (Enschede) Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas

BACK-UP SLIDES Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas

BACK-UP: RESULTATEN ENQUETE Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas

BACK-UP: DIVERSE RESULTATEN Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas