Taalbeleid: van theorie naar praktijk K. Van den Branden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Taalbeleid: een must voor iedereen?
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Aanvang eerste leerjaar
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Doelstellingen Formuleren
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Lancering van het handboek taalbeleid Secundair ONDERWIJS
School of Education Associatie K.U.Leuven donderdag 13 november
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Handelingsgericht werken
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Reacties op conceptnota "Samen taalgrenzen verleggen" Kris Van den Branden.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Communicatie met ouders
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Visie & Strategie.
Handelingsplannen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Taalscreening fase 2: opvolging
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
GO! Campus Mercurius Lommel
Dag van het SO – workshop CLIL
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Vormgeving van experimenten voor beter beleid
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Zelfevaluatie GOK.
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Transcript van de presentatie:

Taalbeleid: van theorie naar praktijk K. Van den Branden

Taalbeleid: van theorie naar praktijk? Onderwijsspiegel : onderzoek naar implementatie talenbeleid in de Vlaamse basis- en secundaire scholen Onderwijsspiegel 2012: verslaggeving van bijkomende dataverzameling rond implementatie talenbeleid

Inspectie: criteria ter beoordeling Vier invalshoeken –Doelgerichtheid: werkt het taalbeleid toe naar duidelijke doelen en effecten? –Ondersteuning: brengt het schoolteam de talige behoeften van leerlingen in kaart, en speelt het daar voldoende op in? –Evaluatie: Volgt het schoolteam de effecten van de acties voldoende op? –Ontwikkeling: kan het schoolteam bouwen aan verdere professionalisering? Vier inhoudelijke domeinen –Nederlands als leergebied/vak –Nederlands als instructietaal –Nederlands voor de communicatie op school –Moderne vreemde talen

Onderwijsspiegel: resultaten Ongeveer 60% van de secundaire scholen werkt bewust, expliciet en planmatig aan talenbeleid; 40% doet dat nog niet. Slechts 20% van alle scholen heeft op dit moment een talenbeleid uitgewerkt met voldoende diepgang en bereik (voorbeelden van goede praktijk). Aanbevelingen/werkpunten voor alle aspecten: doelgerichtheid, inspelen op beginsituatie en leerbehoeften leerlingen, evaluatie, professionalisering

Papieren tijger

vuilbak

Why bother?

Taalbeleid = de structurele en strategische poging van een schoolteam om de onderwijspraktijk aan te passen aan de taalleerbehoeften van de leerlingen/studenten met het oog op het bevorderen van hun ontwikkeling (in functie van relevante doelen) en het verbeteren van hun onderwijsresultaten. (Bogaert & Van den Branden, 2011) "Beleid is het streven naar het bereiken van bepaalde doeleinden met bepaalde middelen en bepaalde tijdskeuzen" (Hoogerwerf, 1993)

Samen werken aan betere onderwijskwaliteit “… no nation has got better by focussing on individual teachers as the driver.” (p. 10) “… success does not come from ad hoc individuals beavering away but rather from strategies leveraging the group.” (p. 10) “… high social capital and high human capital must be combined, and of the two the former is more powerful.” Fullan, M. (2011). Choosing the wrong drivers for whole system reform.

Van beleidstafel naar klas…. Wie zit mee aan de tafel? En wie staat er in de klas…? Wie bepaalt wat anderen moeten doen? Het belang van gezamenlijke besluitvoering bij het bepalen van het taalbeleid

Principes 1 en 2 Maak samen een taalbeleidsplan (ambitieus maar realistisch: de “haalbare uitdaging”). Toets het plan af aan de vraag: hoeveel beter worden onze cursisten hiervan? (Bogaert & Van den Branden, 2011; Dufour, 2004; Menken & Garcia, 2010; Timperley & Parr, 2010)

Principe 3 Werk op basis van feiten en de gezamenlijke analyse ervan (en dus niet op basis van meningen, persoonlijke voorkeuren of dada’s) bv. taalleerbehoeften van de cursisten bv. effectiviteitsoordelen van cursisten over cursus

Tevreden, maar… “De cursisten missen taalcontacten buiten de lessen en worden bovendien buiten de les geconfronteerd met een variant van de taal die ze in de les niet leren. Haast alle cursisten waren grote voorstander van buitenklasactiviteiten.” (Rendementsstudie Vlaamse overheid, 2008) “Bij de onderwerpen die ‘te weinig’ aan bod kwamen scoren luisteroefeningen en spreekoefeningen het hoogst. Ongeveer één op de drie respondenten vindt dat de zaken die zij het belangrijkste vinden (namelijk Nederlands leren spreken) toch te weinig aan bod komen in de cursus Nederlands.” (Viona-onderzoek, 2007)

Principe 4 Gebruik evaluatie als hefboom voor onderwijsverbetering. (Bogaert & Van den Branden, 2011; Dufour, 2004; Fullan, 2011; Timperley & Parr, 2010; Van den Branden, 2010)

De rol van evaluatie in taalbeleid “Evaluatie biedt niet alleen een spiegel voor het kind maar ook een spiegel voor de school: resultaten van taaltoetsen en observaties kunnen dienen als hefboom voor onderwijsverbetering, tenminste als de school de resultaten van de evaluatie gebruikt om ook zichzelf te evalueren.” (Van den Branden, 2010, p. 145)

Principe 5 Stel de klaspraktijk centraal. “What works is the daily experience of all teachers – peers working with peers in a purposeful profession that is effective at what it does…” (Fullan, 2011, 14)

Klaspraktijk centraal in taalbeleid Kansen voor co-teaching verhogen Intervisie bij de invoering van nieuwe werkvormen Samen lessen voorbereiden Mekaars toetsen en examens oplossen

Taalbeleid gaat om geBUNDELDE kansen voor taal: - bundeling van krachten door leerkrachten om hun klassen krachtiger, en dus tegelijkertijd taal-krachtiger te maken; - bundeling van kansen voor leerlingen/cursisten om taal te leren, én te leren via taal.

Principe 6 Werk met een kernteam taalbeleid: aansporen informeren overleg opzetten rapporteren modelleren evalueren

Principe 7 Evalueer samen het effect van het gevoerde taalbeleid en verlies daarbij de doelstellingen op cursistniveau niet uit het oog.

Een trio van doelstellingen op een bedje van beginsituatie-analyse...

Evalueren van taalbeleid Doelstellingen beoogde veranderingen op leerling/klas/schoolniveau Specifiek Meetbaar Aanvaardbaar Realistisch Tijdsgebonden Effect vastgestelde veranderingen op leerling/klas/schoolniveau Verbonden met specifieke doelen? Gemeten/waargenomen? Aanvaard door team als effect? Gerealiseerd dankzij de acties? Binnen voorziene tijdsperiode?

Principe 8 Benadruk geboekte successen!

Taalbeleid krijgt op een school systematisch vorm als een schoolteam: –bewust stilstaat bij wat alle leden van het team concreet met taal doen en zich afvraagt hoe effectief en efficiënt dat is voor de ontwikkeling van de leerlingen; –beslist aan welke problemen en zwaktes prioritair aandacht moet geschonken worden; –voor die prioritaire aandachtspunten doelstellingen bepaalt en aan die doelstellingen gepaste acties verbindt; –die acties met alle betrokkenen probeert uit te voeren; –het effect van die acties evalueert en waar nodig bijstuurt. PLANMATIGHEID – TEAMWERKING - SAMENHANG

Streven naar beter “Taalbeleid gaat over een school die zichzelf op het vlak van taal in vraag stelt en ernaar streeft om beter te doen. Als het streven stilvalt, is het taalbeleid dood.” (Van den Branden, 2010, p. 13)

Verder lezen Bogaert, N., & Van den Branden, K. (2011). Handboek taalbeleid secundair onderwijs. Leuven: ACCO. Dufour, R. (2004). Schools as learning communities. Educational Leadership, 61, Fullan, M. (2011). Choosing the wrong drivers for whole system reform. Melbourne: Centre for Strategic Education. Fullan, M. (2001). The new meaning of educational change. New York: Teachers College Press. Hoogerwerf, A. (1993). Beleid, processen en effecten, in A. Hoogerwerf (red.), Overheidsbeleid (pp ). Alphen aan den Rijn: Samsom. Menken, K., & Garcia, O. (2010). Negotiating language policies in schools. Educators as policymakers. New York: Routledge. Peters, E., & T. Van Houtven (red.). Taalbeleid in het hoger onderwijs: de hype voorbij? Leuven: Acco. Timperley, H. & Parr, J. (2010). Weaving Evidence, Inquiry and Standards to Build Better Schools. Wellington: New Zealand. New Zealand Council for Educational Research. Van den Branden, K. (2010). Handboek taalbeleid basisonderwijs. Leuven: ACCO.