Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders KOT Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Programma Oefening 1 Reacties op de oefening Eerste deel theorie Laatste deel theorie
Oefening Tweetallen Duur 15 minuten Interviewer > zie vier vragen Geïnterviewde > bedenk een bespreekbaar probleem
De kracht van oplossingen ‘Mensen helpen de aanzienlijke hoeveelheid kracht in zichzelf, in hun gezin en in hun buurt te ontdekken. Brief Family Therapy Center, Milwaukee, de Shazer & Berg 1985
Sterkteperspectief: Sterke kanten die aangesproken kunnen worden om de kwaliteit van leven te verbeteren Sterke kanten zoals de cliënt die definieert De experts [hulpverleners] hebben niet het laatste woord over wat cliënten moeten verbeteren in hun leven Iedere omgeving bevat hulpbronnen Saleebey, 1992
Kern van KOT-gesprekken Ontwikkel duidelijk geformuleerde doelen binnen referentiekader van cliënt De ontwikkeling van oplossingen is gebaseerd op uitzonderingen Wat wil je veranderen & construeer oplossingen
1e gesprek Probleem Doelformulering Uitzonderingen Inschalen Feedback Afsluiting
1.1 Probleem ‘Wat brengt u hier? Hoe is dit een probleem voor u? Wat hebt u al geprobeerd en wat was daarvan nuttig? hoe ziet cliënt het probleem Wat is zijn probleem er mee [coping]
1.2 Doelformulering ‘Wat wilt u anders als gevolg van deze gesprekken? Wat kan er vandaag gebeuren dat u zal helpen? Of de ‘Wondervraag’ stellen
KOT kent 3 typen cliënten Klanten [hebben problemen en willen iets aan oplossing doen] Klagers [hebben problemen, maar zien zichzelf niet als deel van de oplossing] Bezoekers [geen klacht of doel om aan te werken = meestal verwezen….]
1.3 Uitzonderingen Wie, wat, wanneer & waar Opzettelijke uitzonderingen Toevallige uitzondering
1.4 Inschaling van het probleem Verbetering sinds de aanmelding Motivatie om aan de slag te gaan Vertrouwen dat het probleem kan worden opgelost
1.5 Feedback Complimenteer voor wat cliënt al deed dat hielp Positieve karakterduidingen Reden voor een taak Klanten > gedragstaak Klagers > observatietaak Bezoekers > geen taak
1.6 Is het nog nodig om terug te komen? Wanneer? Sessie afsluiten met: ‘Is er iets van belang dat ik vergat te vragen?’ Geen uitbreiding van probleem of vragen naar emoties
2e oefening Tweetallen Duur 15 minuten Geïnterviewde bedenk eenvoudig probleem Interviewer schrijft op: –probleem, –uitzondering, -complimenten, -doelen
2e gesprek Wat is er beter gegaan?
EARS Eliciting/ontdekken: cliënt beschrijft verschil tussen dit uitzonderingsmoment en problematische momenten Amplifying/uitvergroten: we onderzoeken hoe de uitzondering plaatsvond en vooral de rol die cliënt heeft gespeeld in het laten gebeuren hiervan Reinforcing/versterken: de successen en krachten die geleid hebben tot de uitzondering worden versterkt door uitzonderingen op te merken en er de tijd voor te nemen deze nauwgezet te exploreren en natuurlijk te complimenteren Start over again: ‘en wat was er nog meer?’
3e gesprek Zelf evalueren
evalueer werksituatie voor jezelf -heb ik zin in deze patiënt? -heb ik een goede open relatie? -durf ik te zeggen wat ik wil? -wie werkt er het hardst? -geef ik voldoende leiding? -aan wiens doel werk ik? -wat zie ik dat werkt en wat werkt niet? -heb ik in huis wat patiënt nodig heeft? -heb ik iets nodig? -wil ik iets bespreken met patiënt? -wil ik iets bespreken in patiëntenbespreking of intervisie?
Cliënt moet ook evalueren schaalvraag en/of checklist over persoonlijke relatie, overeenstemming doelen, werkwijze en over de eventuele wensen
Halverwege een sessie vragen Helpt dit jou? Wat kan er beter helpen? Hoe helpt het je?
Resultaten casus Andere functie in organisatie Is weer 100% gaan werken Kookt & fitnesst Doet bij stress ademhalingsoefeningen Telt tot 10 en laat zich niet provoceren Oog voor kleine dingen en veel minder hang naar materiële zaken Is gaan lezen over nierziekte Nu kan het nog, koestert alle goede momenten met echtgenote Relatie met eigen ouders en broer is verbeterd Samen iets beleven is centraal komen staan
Literatuur De Kracht van oplossingen Peter de Jong & Insoo Kim Berg Oplossingsgerichte vragen Frederike Bannink Meer info op netwerk oplossingsgericht werken: www.solution-focused.nl
Probleemgericht-Oplossingsgericht Therapeut geeft advies Therapeut stelt vragen Therapeut is expert Therapeut weet het ook niet Verleden is belangrijk Toekomst is belangrijk Therapeut confronteert Therapeut accepteert visie van cliënt & vraagt: hoe helpt dat? Th. Overtuigt cliënt Th. laat zich door cl. overtuigen [blijf bij elkaar] [wat geeft jullie het idee dat bij elkaar blijven een goed idee is] Hulpbronnen aanleren Hulpbronnen zijn al aanwezig Probleem is er altijd Probleem is er nooit altijd Inzicht is voorwaarde Inzicht komt tijdens of na verandering