Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concept, niet verspreiden
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
“In balans” met sociale netwerken
Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Oplossingsgericht werken
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
HGW en gesprekken met leerlingen
Hogescholen in Dialoog
OPLOSSINGSGERICHT WERKEN
Oplossingsgericht coachen
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Iedereen coach naar Jef Clement.
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Baalderborggroep / GKC
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
van kwetsbaar naar kansrijk
CanDo Coaching.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Het opbouwen van een data base
Oplossingsgericht werken
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OFC28 mediawijsheid les 4.
Volksuniversiteit Zwolle
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Coaching week Rotterdam Academy.
Gespreksvaardigheden
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
TRAINING PLUSCOACHING “De vraag naar antwoord” oplossingsgericht en systeemgericht werken in het onderwijs Houding / werkwijze pluscoach –Basis vanuit.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Oplossingsgericht werken
Integraal sociaal werk
Derde training Verloop traject Systematisch werken
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Reflecteren even pas op de plaats
Psychotherapeutische interventies voor de huisarts Deel 2: Oplossingsgericht werken Deze sjabloon kan worden gebruikt als beginbestand voor het presenteren.
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
QUICK INSTALLATION GUIDE
Loopbaan en burgerschap les 3
Oplossingsgericht communiceren versus probleemgericht communiceren
Transcript van de presentatie:

Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders KOT Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders

Programma Oefening 1 Reacties op de oefening Eerste deel theorie Laatste deel theorie

Oefening Tweetallen Duur 15 minuten Interviewer > zie vier vragen Geïnterviewde > bedenk een bespreekbaar probleem

De kracht van oplossingen ‘Mensen helpen de aanzienlijke hoeveelheid kracht in zichzelf, in hun gezin en in hun buurt te ontdekken. Brief Family Therapy Center, Milwaukee, de Shazer & Berg 1985

Sterkteperspectief: Sterke kanten die aangesproken kunnen worden om de kwaliteit van leven te verbeteren Sterke kanten zoals de cliënt die definieert De experts [hulpverleners] hebben niet het laatste woord over wat cliënten moeten verbeteren in hun leven Iedere omgeving bevat hulpbronnen Saleebey, 1992

Kern van KOT-gesprekken Ontwikkel duidelijk geformuleerde doelen binnen referentiekader van cliënt De ontwikkeling van oplossingen is gebaseerd op uitzonderingen Wat wil je veranderen & construeer oplossingen

1e gesprek Probleem Doelformulering Uitzonderingen Inschalen Feedback Afsluiting

1.1 Probleem ‘Wat brengt u hier? Hoe is dit een probleem voor u? Wat hebt u al geprobeerd en wat was daarvan nuttig? hoe ziet cliënt het probleem Wat is zijn probleem er mee [coping]

1.2 Doelformulering ‘Wat wilt u anders als gevolg van deze gesprekken? Wat kan er vandaag gebeuren dat u zal helpen? Of de ‘Wondervraag’ stellen

KOT kent 3 typen cliënten Klanten [hebben problemen en willen iets aan oplossing doen] Klagers [hebben problemen, maar zien zichzelf niet als deel van de oplossing] Bezoekers [geen klacht of doel om aan te werken = meestal verwezen….]

1.3 Uitzonderingen Wie, wat, wanneer & waar Opzettelijke uitzonderingen Toevallige uitzondering

1.4 Inschaling van het probleem Verbetering sinds de aanmelding Motivatie om aan de slag te gaan Vertrouwen dat het probleem kan worden opgelost

1.5 Feedback Complimenteer voor wat cliënt al deed dat hielp Positieve karakterduidingen Reden voor een taak Klanten > gedragstaak Klagers > observatietaak Bezoekers > geen taak

1.6 Is het nog nodig om terug te komen? Wanneer? Sessie afsluiten met: ‘Is er iets van belang dat ik vergat te vragen?’ Geen uitbreiding van probleem of vragen naar emoties

2e oefening Tweetallen Duur 15 minuten Geïnterviewde bedenk eenvoudig probleem Interviewer schrijft op: –probleem, –uitzondering, -complimenten, -doelen

2e gesprek Wat is er beter gegaan?

EARS Eliciting/ontdekken: cliënt beschrijft verschil tussen dit uitzonderingsmoment en problematische momenten Amplifying/uitvergroten: we onderzoeken hoe de uitzondering plaatsvond en vooral de rol die cliënt heeft gespeeld in het laten gebeuren hiervan Reinforcing/versterken: de successen en krachten die geleid hebben tot de uitzondering worden versterkt door uitzonderingen op te merken en er de tijd voor te nemen deze nauwgezet te exploreren en natuurlijk te complimenteren Start over again: ‘en wat was er nog meer?’

3e gesprek Zelf evalueren

evalueer werksituatie voor jezelf -heb ik zin in deze patiënt? -heb ik een goede open relatie? -durf ik te zeggen wat ik wil? -wie werkt er het hardst? -geef ik voldoende leiding? -aan wiens doel werk ik? -wat zie ik dat werkt en wat werkt niet? -heb ik in huis wat patiënt nodig heeft? -heb ik iets nodig? -wil ik iets bespreken met patiënt? -wil ik iets bespreken in patiëntenbespreking of intervisie?

Cliënt moet ook evalueren schaalvraag en/of checklist over persoonlijke relatie, overeenstemming doelen, werkwijze en over de eventuele wensen

Halverwege een sessie vragen Helpt dit jou? Wat kan er beter helpen? Hoe helpt het je?

Resultaten casus Andere functie in organisatie Is weer 100% gaan werken Kookt & fitnesst Doet bij stress ademhalingsoefeningen Telt tot 10 en laat zich niet provoceren Oog voor kleine dingen en veel minder hang naar materiële zaken Is gaan lezen over nierziekte Nu kan het nog, koestert alle goede momenten met echtgenote Relatie met eigen ouders en broer is verbeterd Samen iets beleven is centraal komen staan

Literatuur De Kracht van oplossingen Peter de Jong & Insoo Kim Berg Oplossingsgerichte vragen Frederike Bannink Meer info op netwerk oplossingsgericht werken: www.solution-focused.nl

Probleemgericht-Oplossingsgericht Therapeut geeft advies Therapeut stelt vragen Therapeut is expert Therapeut weet het ook niet Verleden is belangrijk Toekomst is belangrijk Therapeut confronteert Therapeut accepteert visie van cliënt & vraagt: hoe helpt dat? Th. Overtuigt cliënt Th. laat zich door cl. overtuigen [blijf bij elkaar] [wat geeft jullie het idee dat bij elkaar blijven een goed idee is] Hulpbronnen aanleren Hulpbronnen zijn al aanwezig Probleem is er altijd Probleem is er nooit altijd Inzicht is voorwaarde Inzicht komt tijdens of na verandering