Rehabilitatie en kwaliteit van bestaan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken in een team
Advertisements

2. Beïnvloedingsstijlen
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Respectvolle bejegening
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 19 Het bondgenootschap Hoofdstuk 6.
Van visie naar actie.
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
Rehabilitatie in beschut, beschermd, begeleid en zelfstandig wonen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Studietaak De studietaak staat centraal
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 8 Rehabilitatie door educatie: Begeleid Leren Hoofdstuk 12.
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Rehabilitatie en autismespectrum-stoornissen (ASS)
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Begeleidingsplannen GGZ
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Bijstellen De laatste fase in het cyclisch model voor methodisch werken heet ‘bijstellen’. Binnen een hulpverleningstraject betekent bijstellen dat je.
Jongeren Preventie Team
Welkom op onze thema-avond
Readiness Inactiviteit binnen een rehabilitatietraject
Kinderen en hun sociale talenten
Professionele zorg van Palet
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Samenwerken Werken in Teams.
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Aan de slag met vakmanschap
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
"Nicht ärgern, nur wundern, und immer lächeln, das heisst ja Selbstbeherrschung..."
gespreksvaardigheden
Naar een duurzaam HRM beleid
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Welkom ik maak me sterk.
Beroepshouding en beroepscode
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
De kracht van positief opvoeden
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De Individuele Rehabilitatiebenadering en de WMO Lies Korevaar, lector Rehabilitatie Lectoraat Rehabilitatie / St. Rehabilitatie '92.
Rehabilitatie en Herstel Jannie Boomsma Academie voor Verpleegkunde Lectoraat rehabilitatie 5 december 2008.
St. Rehabilitatie '92 FPK en Rehabilitatie: een onmisbare combinatie !? Assen 28 februari 2011 Lies Korevaar.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Rehabilitatie: een introductie
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Tijdmanagement in de huisartsenpraktijk. Hoe blijf ik in balans?
Keuzes maken.
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Wat is DRAMA??.
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
ZORPLAN MAKEN!!!.
Begeleiden Les 5.
Suïcidepreventie Amsterdam
Gesprekstechnieken Les 3.
kenniscarrousel peerassessment
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Overzicht gedragingen per competentie
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Rehabilitatie en kwaliteit van bestaan Minor herstel en rehabilitatie Week 6

De methodische aspecten Bondgenootschap

presentiebenadering Attitude: respect voor mensen Vertrouwen in het goede Serieuze doelen willen formuleren Visie op psychiatrie Altijd de mens zienh Niet de wijsheid in pacht hebben Overtuigingen: mogelijkheid tot verbetering/vooruitgang Neiging tot ontwikkeling en leren

werkprincipes Zich (laten) vrijmaken Zich (laten) openen Zich (laten) betrekken Zich (laten) voegen Zich (laten) verplaatsen Zich (laten) lenen Zich (laten) beheersen Zich toewijden (ook bedonderbaar zijn)

competenties Redelijkheid (geduld en volharding) Interventionistisch (ingrijpen in stagnaties in het sociale leven) niet alleen maar lullen maar ook poetsen Presentie is niet het zelfde als laissez faire Samenwerken: van hulpverlening naar bondgenootsschap

hulpverlenersvaardigheden Scheppen van een band Actief luisteren, begrip tonen, jezelf laten zien, inspireren, Begeleidingsbehoefte inschatten Favoriete contactstijl vaststellen Coaching Orienteren, vragen stellen, gevoelens uiten, van mening (durven) verschillen Samenvatten Rehabilitatiemodules kunnen toepassen

Fasering: Verkennen Kiezen Verkrijgen Behouden ANALOGIE MET PLANCYCUS: cyclische benadering

modules Scheppen van een band Doelvaardigheid beoordelen, bespreken en ontwikkelen Rehabilitatiedoelen stellen Functionele diagnostiek Hulpbronnendiagnostiek Vaardogheidsles en –stappenplantoepassing Hulpbronnen creeeren, verkrijgen en gebruiken Planning

Doelvaardigheid Noodzaak: om te veranderen, verlangt de client naar verandering Inzet en identiteitsbesef Begeleidingsbehoefte omgevingsbesef

rehabilitatiedoel Keuze maken voor een bepaalde rol in een bepaalde omgeving Persoonlijke criteria: Leuke collega’s Baas die duidelijk communiceert Bereikbare werkplek Redelijke vergoeding Acceptabele uren Soort werk Soort bedrijf

formulering Ik wil vanaf september (tijd) aan het werk bij de basisschool (omgeving) als overblijfkracht (rol)

Functionele diagnostiek Vaardigheden en gedrag Onderzoek naar voor de functie noodzakelijke vaardigheden en gedrag

Hulpbronnendiagnostiek Welke noodzakelijke hulpmiddelen en ondersteuning is nodig (mensen, plaatsen, dingen of activiteiten