Rehabilitatie en kwaliteit van bestaan Minor herstel en rehabilitatie Week 6
De methodische aspecten Bondgenootschap
presentiebenadering Attitude: respect voor mensen Vertrouwen in het goede Serieuze doelen willen formuleren Visie op psychiatrie Altijd de mens zienh Niet de wijsheid in pacht hebben Overtuigingen: mogelijkheid tot verbetering/vooruitgang Neiging tot ontwikkeling en leren
werkprincipes Zich (laten) vrijmaken Zich (laten) openen Zich (laten) betrekken Zich (laten) voegen Zich (laten) verplaatsen Zich (laten) lenen Zich (laten) beheersen Zich toewijden (ook bedonderbaar zijn)
competenties Redelijkheid (geduld en volharding) Interventionistisch (ingrijpen in stagnaties in het sociale leven) niet alleen maar lullen maar ook poetsen Presentie is niet het zelfde als laissez faire Samenwerken: van hulpverlening naar bondgenootsschap
hulpverlenersvaardigheden Scheppen van een band Actief luisteren, begrip tonen, jezelf laten zien, inspireren, Begeleidingsbehoefte inschatten Favoriete contactstijl vaststellen Coaching Orienteren, vragen stellen, gevoelens uiten, van mening (durven) verschillen Samenvatten Rehabilitatiemodules kunnen toepassen
Fasering: Verkennen Kiezen Verkrijgen Behouden ANALOGIE MET PLANCYCUS: cyclische benadering
modules Scheppen van een band Doelvaardigheid beoordelen, bespreken en ontwikkelen Rehabilitatiedoelen stellen Functionele diagnostiek Hulpbronnendiagnostiek Vaardogheidsles en –stappenplantoepassing Hulpbronnen creeeren, verkrijgen en gebruiken Planning
Doelvaardigheid Noodzaak: om te veranderen, verlangt de client naar verandering Inzet en identiteitsbesef Begeleidingsbehoefte omgevingsbesef
rehabilitatiedoel Keuze maken voor een bepaalde rol in een bepaalde omgeving Persoonlijke criteria: Leuke collega’s Baas die duidelijk communiceert Bereikbare werkplek Redelijke vergoeding Acceptabele uren Soort werk Soort bedrijf
formulering Ik wil vanaf september (tijd) aan het werk bij de basisschool (omgeving) als overblijfkracht (rol)
Functionele diagnostiek Vaardigheden en gedrag Onderzoek naar voor de functie noodzakelijke vaardigheden en gedrag
Hulpbronnendiagnostiek Welke noodzakelijke hulpmiddelen en ondersteuning is nodig (mensen, plaatsen, dingen of activiteiten