Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd
Vandaag Nabespreken verwerkingsopdracht 5 Voorbereiden werkbezoek aan de Hartelborgt “Wat werkt in de gesloten jeugdzorg” Bekijken fragment DVD “De besloten groep” Verwerkingsopdracht 6 bespreken
Verwerkingsopdracht 5 1.Terug naar casus X: Hoe zou je bij hem de 3 ontwikkeltrajecten (desistance) kunnen opbouwen? 2.Maak voor casus X een plan van aanpak (Pas de Wat Werkt principes toe). 3.Lees uit het boek van Peer van der Helm “Wat werkt in de gesloten jeugdzorg” de inleiding en Hoofdstuk 1,2,4 en 6. Beschrijf de antwoorden op de verdiepingsvragen na elk hoofdstuk.
Werkbezoek aan de Hartelborgt Ter voorbereiding op het werkbezoek stel je vragen op betreffende: -Doelgroep -Werkwijze -Methodiek -Personeel -Etc. En mail deze vragen naar Peter Hanse
Space Race Open de website van Socrative Of download de app! Ga naar Student Login Room 7512e08b
Leefklimaat Wat is een leef-, leer- en behandelklimaat? Er worden 4 elementen van het behandelklimaat onderscheiden: Ondersteuning Groei Repressie Sfeer (belangrijk voor leefklimaat op meidengroepen)
Ondersteuning Steun Responsiviteit Acceptatie, aandacht, jezelf mogen zijn, niet afgewezen worden, enkel het gedrag afkeuren (niet de persoon), respect hebben, betrouwbaar zijn, afspraken nakomen, stabiel zijn, de jongere ‘zien’, er echt ‘zijn’.
Groei Leeromstandigheden zijn aanwezig Zingeving en hoop Stimuleren, complimenteren, perspectief geven, netwerk betrekken, nooit opgeven, persoonlijke doelen en plan, successen vieren, niet overvragen.
Repressie De mate van eerlijkheid van controlemaatregelen De hoeveelheid regels en de handhaving van de regels Een teveel aan regels, geen ruimte geven om fouten te maken, eerlijkheid, transparantie, elkaar aan kunnen spreken (als collega’s).
Sfeer Veiligheid Vertrouwen (in zowel de fysieke als de sociale omgeving) Praten over problemen, een schone leefgroep, een eigen kamer waar geen andere jongeren komen.
“Een goede groepsleider: -Heeft humor. -Is positief. -Is actief. -Kan af en toe een oogje dichtknijpen. -Weet wat er nodig is op een groep, soms is een strakkere aanpak nodig ivm de samenstelling van de groep. -Zit niet alleen maar in kantoor. -Vertelt ook weleens iets over zichzelf. -Praat niet alleen maar over zichzelf.”
De besloten groep Wat zie je op het gebied van: Ondersteuning Groei Repressie Sfeer TOP en TIP
Verwerkingsopdracht 6 1.Lees Hoofdstuk 8, 10, 11 en 13 uit het boek van Peer van der Helm “Wat werkt in de gesloten jeugdzorg”. Schrijf de antwoorden van de verdiepingsvragen na elk hoofdstuk op. 2.Vorm groepjes van 6. Schrijf een advies voor een nieuwe JJI aan de hand van de verdiepingsvragen na Hoofdstuk 18. In dit advies dien je ook aandacht te hebben voor de LVG doelgroep. 3.Presenteer volgende week je advies.