Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingbemiddeling / mediation
Advertisements

Introductiebijeenkomst
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
toolbox deco-procedure
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Insert your picture here Wat doe jij zoal op het Internet?
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Van visie naar actie.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Insert your picture here Wat doe jij zoal op het Internet?
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Ongewenste omgangsvormen
De Zavel, net een beetje anders… 17 december 2012 Goudblomme – De Swane – De Zavel – De Eeckhof.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Werkoverleg en Medezeggenschap
Programmeren met If This Then That (IFTTT)
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Ken je kracht…Deel je kracht…
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Liefde en relaties.
SOCIAL WORK naam:. Martine Bink . m. d. nl med:. med
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Methodiek: Plancyclus
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Onderwijsdag 2013 Wouter Reith / Academie voor Sociale Professies Interactieve hoorcolleges met Socrative.
Homeparty. Betekenis * Ouders van jongeren (10-16 jaar) weten soms te weinig over (groeps)gedrag rond alcohol, drugs, roken en gokken. * Ouders voelen.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Netwerkondersteuning - ondersteunend. Aanleiding Ouders of een gezin of jongeren zitten in een moeilijke fase. Voorbeelden: * Moeder dreigt oververmoeid.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Mediawijsheid competentie:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Communicatie 7e les.
Opvoedingssymposium JBGG
Mediawijsheid competentie:
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Schoolgroepbijeenkomst
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Werken met plezier en goed presteren
Liefde en relaties.
Overzicht gedragingen per competentie
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd

Vandaag Nabespreken verwerkingsopdracht 5 Voorbereiden werkbezoek aan de Hartelborgt “Wat werkt in de gesloten jeugdzorg” Bekijken fragment DVD “De besloten groep” Verwerkingsopdracht 6 bespreken

Verwerkingsopdracht 5 1.Terug naar casus X: Hoe zou je bij hem de 3 ontwikkeltrajecten (desistance) kunnen opbouwen? 2.Maak voor casus X een plan van aanpak (Pas de Wat Werkt principes toe). 3.Lees uit het boek van Peer van der Helm “Wat werkt in de gesloten jeugdzorg” de inleiding en Hoofdstuk 1,2,4 en 6. Beschrijf de antwoorden op de verdiepingsvragen na elk hoofdstuk.

Werkbezoek aan de Hartelborgt Ter voorbereiding op het werkbezoek stel je vragen op betreffende: -Doelgroep -Werkwijze -Methodiek -Personeel -Etc. En mail deze vragen naar Peter Hanse

Space Race Open de website van Socrative Of download de app! Ga naar Student Login Room 7512e08b

Leefklimaat Wat is een leef-, leer- en behandelklimaat? Er worden 4 elementen van het behandelklimaat onderscheiden: Ondersteuning Groei Repressie Sfeer (belangrijk voor leefklimaat op meidengroepen)

Ondersteuning Steun Responsiviteit Acceptatie, aandacht, jezelf mogen zijn, niet afgewezen worden, enkel het gedrag afkeuren (niet de persoon), respect hebben, betrouwbaar zijn, afspraken nakomen, stabiel zijn, de jongere ‘zien’, er echt ‘zijn’.

Groei Leeromstandigheden zijn aanwezig Zingeving en hoop Stimuleren, complimenteren, perspectief geven, netwerk betrekken, nooit opgeven, persoonlijke doelen en plan, successen vieren, niet overvragen.

Repressie De mate van eerlijkheid van controlemaatregelen De hoeveelheid regels en de handhaving van de regels Een teveel aan regels, geen ruimte geven om fouten te maken, eerlijkheid, transparantie, elkaar aan kunnen spreken (als collega’s).

Sfeer Veiligheid Vertrouwen (in zowel de fysieke als de sociale omgeving) Praten over problemen, een schone leefgroep, een eigen kamer waar geen andere jongeren komen.

“Een goede groepsleider: -Heeft humor. -Is positief. -Is actief. -Kan af en toe een oogje dichtknijpen. -Weet wat er nodig is op een groep, soms is een strakkere aanpak nodig ivm de samenstelling van de groep. -Zit niet alleen maar in kantoor. -Vertelt ook weleens iets over zichzelf. -Praat niet alleen maar over zichzelf.”

De besloten groep Wat zie je op het gebied van: Ondersteuning Groei Repressie Sfeer TOP en TIP

Verwerkingsopdracht 6 1.Lees Hoofdstuk 8, 10, 11 en 13 uit het boek van Peer van der Helm “Wat werkt in de gesloten jeugdzorg”. Schrijf de antwoorden van de verdiepingsvragen na elk hoofdstuk op. 2.Vorm groepjes van 6. Schrijf een advies voor een nieuwe JJI aan de hand van de verdiepingsvragen na Hoofdstuk 18. In dit advies dien je ook aandacht te hebben voor de LVG doelgroep. 3.Presenteer volgende week je advies.