WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Advertisements

Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Methodisch begeleiden
Hogescholen in Dialoog
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !!
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Doelstellingen formuleren
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Voortgangsgesprek fase 1
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Presentatie Bijeenkomst 4
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Fitheid en gezondheid.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Pemwjk 2. Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen.
Maak een presentatie van ongeveer 2 minuten waarin je uitlegt wat jouw visie is op het samenstellen van kleine groepen vanuit het VVE programma dat jullie.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Werken met groepen jonge kinderen
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Wjk.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
De Deltamethode.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Observeren en rapporteren
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Kwaliteitszorg Les 4.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Les 4: Observeren Les 4:
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
ADL Les 1.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
ADL Les 1.
Ontwikkelingspsychologie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4

VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen. * Klassikale terugkoppeling * Toevoegen aan plan van aanpak: rituelen, structuur, positieve gedragsaanwijzingen, voorbeeldgedrag. * Proces tijdens deze module * Bespreken praktijkopdrachten * Afsluiten

DEZE BIJEENKOMST: * Uitkomsten sociogram kleine groep voormeting bespreken in tweetallen en klassikaal. * Opdracht binnen- en buitenruimte. * Opdracht in tweetallen. Bespreken top drie waarden, regels * * Proces tijdens deze module * Praktijkopdrachten bespreken * Afsluiten

SOCIOGRAM KLEINE GROEP VOORMETING: * Bespreken klassikaal uitkomsten sociogram: * Wat is de groepsdynamica in de kleine groep? * Wat zie je terug? Wat zie je niet terug? * Welke conclusies kan je trekken aan de hand van de uitkomsten sociogram kleine groep voormeting?

THEORIE BINNEN- EN BUITENRUIMTE: Jullie krijgen zo meteen een aantal begrippen te zien die te maken hebben met de binnen- en buitenruimte! Belangrijke aspecten waar je als begeleider/ leidster rekening mee dient te houden. De opdracht voor jullie is: Schrijf per aspect een aantal punten op die je in de literatuur hebt gelezen waar je rekening mee dient te houden. Per begrip krijgen jullie een aantal minuten de tijd om te brainstormen. Noteer deze brainstorm in steekwoorden. Neem deze punten mee in de uitvoering van de activiteiten.

Aantrekkelijke en vertrouwde omgeving

Aantrekkelijke en vertrouwde omgeving: * harmonieus in aankleding, kleurgebruik, lichtval * rekening ermee houden dat jonge kinderen snel overprikkeld raken * goede akoestiek * kinderen voelen zich thuis als ze iets van zichzelf herkennen in de inrichting * buitenruimte nodigt kinderen uit tot verschillende activiteiten in verschillende seizoenen.

Overzichtelijk en duidelijk

Overzichtelijk en duidelijk: * Concrete aanknopingspunten: markers * Duidelijkheid welke hoek  welke activiteit * Grenzen tussen verschillende plekken/ grenzen waar het kind niet overheen mag.

Samenspelen en samenleven

Samenspelen en samenleven: * Rituelen * Een plek creëren om samen te zijn. * Bank/ kussenhoek vergroten de intimiteit en verbondenheid op de groep. * Buiten  niveauverschillen, zitelementen, kleed op het gras.

Overprikkelen en vervelen

Overprikkelen en vervelen: * Niet overprikkeld worden door:  te veel geluiden/ te veel door elkaar lopende kinderen  te veel keuzemogelijkheden/ veel harde kleuren * Te weinig uitdagende prikkels * Kinderen worden geprikkeld op hun ontwikkelingsniveau en in overeenstemming met hun behoeften en temperament. (dus een balans tussen veiligheid en uitdaging).

Spelmateriaal

Spelmateriaal: * Veiligheid * Versterken van zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde: als de kinderen zelf aan de slag kunnen gaan met spelmateriaal. * “Open” materialen: speelgoed waarmee kinderen iets kunnen is een grotere uitdaging dan speelgoed dat maar op 1 manier gebruikt kan worden. * Afwisseling van materialen: variatie behoudt de interesse * Geschikt voor alleen en samenspel.

IN TWEETALLEN: Bespreken: Stap 1: Welke top drie samengesteld? Stap 2: Hoe ga je deze waarden concreet in gedrag laten zien in je begeleiding? Stap 3: Welke regels neem je mee in de begeleiding en uitvoering van de activiteiten? Stap 4: Hoe kan je deze regels positief formuleren naar de kinderen toe? Stap 5: Hoe ga je bovenstaande begrippen over de binnen- en buitenruimte meenemen in de uitvoering van de activiteiten?

PROCES TIJDENS DEZE MODULE: 4D’s / PDCA cyclus * Sociogram grote groep voormeting Data- Duiden / Plan * Groepssamenstelling Data- Duiden / Plan * Sociogram kleine groep voormeting / Plan * Plan van aanpak opstellen / bijstellen Doel / Plan * Uitvoeren in de praktijk Doen / Do * Sociogram kleine groep nameting / Check * Sociogram grote groep nameting/ evaluatie / Check * Bijstellen van plan van aanpak / Act

BESPREKEN PRAKTIJKOPDRACHTEN: * Opdr. 2: Positief formuleren van regels. * Opdr. 3: Aan de slag met de groep.

AFSLUITEN Vragen?