praktijk project ouderbetrokkenheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Marktonderzoek als proces
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Marktonderzoek als proces
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Profielwerkstuk1 Profielwerkstuk n MEESTERPROEF over de Tweede Fase n Wetenschappelijk onderzoek n Alle onderzoeksfasen doorlopen n Leren van.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Een theoretische verkenning
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014
Onderzoek doen een methodische aanpak
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Leerkring POW Fase 4.
Theorielessen in projectmatig werken
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Praktijk.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Onderzoeksvaardigheden 3
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
Het onderzoeksverslag
Anders kijken, anders doen
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Het forum.
Keuzethema: differentiatie
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Ouders en school samen Maart 2016
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

praktijk project ouderbetrokkenheid

wat is ouderbetrokkenheid? http://wij-leren.nl/ouderbetrokkenheid-vve.php http://www.nivel.nl/sites/default/files/bestanden/Onderzoek-Diversiteit-en-Ouderbetrokkenheid-in-Kindercentra-2.pdf

http://prezi.com/zb1dp8mx5357/hoorcollege-2b-onderzoekscyclus-praktijkonderzoek/  

Opdracht 1 gezamenlijk Onderzoeksdoel Onderzoeksvraag Deelvragen   Op basis van probleemanalyse inleiding shl Maken van een onderzoeksplan H3:oriënteren H4: Richten H5: Plannen

Oriënteren: Je start het onderzoek met de kernactiviteit oriënteren Oriënteren: Je start het onderzoek met de kernactiviteit oriënteren. Je probeert onder meer in beeld te brengen welke praktijkproblemen en -vragen er zijn, voor wie deze belangrijk zijn, wat erover bekend is, wat het belang van je onderzoek kan zijn voor de organisatie. Je probeert het praktijkprobleem of de praktijkvraag (met behulp van theorie) van verschillende kanten te bekijken zonder meteen al in te zoomen op een specifiek deel van het probleem. Richten: Het richten van je onderzoek betekent dat je inzoomt en het probleem probeert af te bakenen om te komen tot een duidelijke hoofdvraag voor je onderzoek. De opbrengsten van deze activiteit zijn een beschrijving van het doel van het onderzoek, een literatuurstudie en de onderzoeksvraag, al dan niet uitgewerkt in deelvragen. Plannen: Na het richten volgt het plannen. Tijdens het plannen maak je keuzes wat betreft de vormgeving van je onderzoeksproces. Je denkt na over de onderzoeksactiviteiten die je gaat ondernemen om zo goed mogelijk antwoord te krijgen op je hoofdvraag. Als gevolg van deze activiteit ontstaat het onderzoeksplan, dat beschouwd kan worden als het resultaat van de drie kernactiviteiten oriënteren, richten en plannen.

Onderzoek niet specifiek genoemd in shl Verschillende manieren van data verzamelen zoals: Interviews, observeren , literatuur etc. H6 Verzamelen H7 Analyseren en concluderen Dit leidt tot een onderzoeksverslag met antwoord op hoofd en deelvragen

Verzamelen: Tijdens deze kernactiviteit voer je de geplande onderzoeksactiviteiten uit. Je verzamelt data die je nodig hebt om je vraag te kunnen beantwoorden. Bij het verzamelen van de data maak je gebruik van instrumenten als een vragenlijst,een kijkkader of een interviewleidraad. Analyseren en concluderen: Bij deze kernactiviteit gaat het erom de verzamelde data te analyseren. Op basis van de analyseresultaten formuleer je concrete antwoorden op je onderzoeksvraag in de vorm van conclusies. Om je onderzoeksaanpak en je resultaten goed te kunnen verantwoorden is het belangrijk om je onderzoeksbevindingen en het verloop van het onderzoeksproces vast te leggen.

Opdracht 2 Individueel Ontwerp een beroepsproduct Serie van 3 ouder bijeenkomsten Ontwerp handleiding voor medewerkers uitvoeren en implementeren van de bovengenoemde bijeenkomsten H8 Ontwerpen Individueel> naar opdracht 2

Ontwerpen: Deze kernactiviteit, die je alleen uitvoert als je een ontwerpvraag hebt, richt zich op een doelbewuste verandering van de dagelijkse praktijk; op innovatie. Je doorloopt, als aanvulling op de cyclus voor praktijkonderzoek, de innovatiecyclus. In de eerste fase van je ontwerponderzoek voer je een beschrijvend onderzoek uit met behulp waarvan je in kaart brengt aan welke ontwerpeisen de oplossing van je praktijkprobleem moet voldoen. In de tweede fase van het ontwerponderzoek maak je een ontwerp (handelingsprotocol, training, behandelmethode, enzovoort) dat je daarna test in de praktijk. De testdata die je vervolgens verzamelt, gebruik je om te bepalen of het ontwerpproduct voldoet in de praktijk. Eventueel stel je je ontwerp op basis van je testdata bij en probeer je het opnieuw uit in de praktijk. Je doorloopt de innovatiecyclus dan nog een keer.

Rapporteren en presenteren: Het laatste deel van je onderzoek betreft de kernactiviteit rapporteren en presenteren. Deze kernactiviteit is opgenomen aan het eind van de onderzoekscyclus, maar in feite ben je er al gedurende je hele onderzoek mee bezig. Door veel mensen (collega's, clienten, leidinggevenden) bij je onderzoek te betrekken probeer je draagvlak te creëren voor je onderzoek. Afhankelijk van je onderzoeksvraag leidt je praktijkonderzoek tot veranderingen in bijvoorbeeld de denkbeelden van collega's, de omgang met cliënten, de inrichting van ruimtes of communicatievormen in de organisatie.

afsluiting Feedbackformulier Projectmatig werken , een evaluatie van je eigen functioneren en van je collega studenten.

samenwerkingsovereenkomst In de eerste week worden afspraken gemaakt over de wijze waarop samengewerkt gaat worden. In het samenwerkingscontract worden de afspraken betreffende de beheersaspecten: TGKIO • Tijd: Aanwezigheid bij de begeleide en onbegeleide bijeenkomsten (wat te doen bij afwezigheid). Inzet voor de uitvoering van de opdrachten in uren. • Geld: Verdeling van eventuele kosten. • Kwaliteit: De eisen die aan de resultaten van het project en aan de omgang met elkaar worden gesteld en de sancties wanneer er niet aan de afspraken wordt gehouden. • Informatie: De wijze waarop de projectleden en de belangrijke betrokkenen op de hoogte worden gehouden ( denk hierbij aan de middelen die hierbij in worden gezet en afspraken rondom delen van informatie en terugkoppeling aan docent en opdrachtgever). • Organisatie: Frequentie van vergaderen, besluitvorming, conflicthantering, gedragsafspraken, feedback over positieve en negatieve ervaringen, evaluatiemomenten. In de taakverdeling wordt expliciet gemaakt hoe rekening is gehouden met de verschillende kwaliteiten van de projectgroepleden.

Sites ter ondersteuning http://www.cedin.nl/264/expertisepunt-ouderbetrokkenheid.html http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouders-en-school-samen/kennis-over-ouderbetrokkenheid http://www.ouderbetrokkenheid.nl/ https://www.google.nl/search?q=intervisie&rlz=1C1KMZB_enNL573NL573&oq=intervisie&aqs=chrome..69i57j0l5.1976j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8#q=ouderbetrokkenheid&tbm=bks http://www.onderwijsbeleid010.nl/ouderbetrokkenheid

Dus... 1 onderzoeksplan (gezamenlijk) 2 onderzoeksverslag (gezamenlijk) 3 beroepsproduct (individueel) 4 presentatie (individueel) 5 evaluatie/procesverslag (individueel)

Nog vragen??