Naar een duurzaam HRM beleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Taskforce Strategische Personeelsplanning
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Professioneel sturen.
Wij stellen ons graag aan u voor!
In 7 stappen de inzet van Human Capital optimaal.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Visie Mensontwikkeling WSD
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
COMPETENTIEONTWIKKELING
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Wat is een communicatieplan?
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
MVO en intern management
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Slagkracht met kwaliteit
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
FWG SUPERSET®.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Duurzaam en maatschappelijk verantwoord HRM-beleid
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
ArchiValue: de APG-Case
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Waarden & organisatiecultuur
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Certificering van assetmanagement
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Kennisbehoud Strategische personeelsplanning
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Progressief universalisme
Schakeldag Zelf de Omgevingswet presenteren
De afdelingsfoto 11 september 2012 Truus van der Sanden Hester Wagenvoort Ellen Hulspas Sophia Revalidatie Delft.
Human Resources Accounting
Hanneke Mous Adviseur & Begeleider
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Transcript van de presentatie:

Naar een duurzaam HRM beleid De HRM Cockpit Naar een duurzaam HRM beleid

Inhoud Voorstelling Wat is Human Resources? Waarom de HRM Cockpit? Doel van de HRM Cockpit Opbouw van het model De HRM Cockpit Aan de slag: case

Vakgroep Personeels- en Organisatiemanagement Nodig voor de workshop? Vakgroep Personeels- en Organisatiemanagement

Voorstelling deelnemers Functie? Organisatie? HR beleid?

Inhoud Voorstelling Wat is Human Resources? Waarom de HRM Cockpit? Doel van de HRM Cockpit Opbouw van het model De HRM Cockpit Aan de slag: case

Human Resources? Brainstorm

Vier dimensies van HR Instrumentele dimensie Mensgerichte dimensie Organisationele dimensie Strategische dimensie

Instrumentele dimensie Organisatie van arbeid en de daarbij horende administratieve, juridische en coördinerende opdrachten. Streven naar een efficiënte HR dienstverlening Arbeid reguleren en controleren door middel van regels, procedures, arbeidsovereenkomsten en werksystemen

Mensgerichte dimensie Focust zich op de medewerkers. Legt de nadruk op de ontwikkeling van de motivatie, de capaciteiten en het potentieel van medewerkers. Richt zich op sociale processen en tracht die binnen de organisatie te verbeteren.

Organisationele dimensie Focus op organisatiestructuur en organisatiecultuur Ontwikkelen van structuren om medewerkers te ondersteunen en te laten samenwerken om een gemeenschappelijk resultaat te bereiken.

Strategische dimensie Proactieve rol Invloed van de externe omgeving Afstemming met de organisatiestrategie

Duurzaam HR is Respect Omgevingsbewustzijn Continuïteit Flexibiliteit / Wendbaarheid (LT-denken is ook aanpassen)

Inhoud Voorstelling Wat is Human Resources? Waarom de HRM Cockpit? Doel van de HRM Cockpit Opbouw van het model De HRM Cockpit Aan de slag: case

Waarom de HRM Cockpit? Social profit Systematiek Hulpmiddel Overzicht Eenvoudige metingen Social profit

Inhoud Voorstelling Wat is Human Resources? Waarom de HRM Cockpit? Doel van de HRM Cockpit Opbouw van het model De HRM Cockpit Aan de slag: case

Doel van de HRM Cockpit Ondersteuning in de ontwikkeling van een HR beleid Ondersteuning in de evaluatie van een HR beleid Ondersteuning in het nagaan van de impact van een HR beleid

Inhoud Voorstelling Wat is Human Resources? Waarom de HRM Cockpit? Doel van de HRM Cockpit Opbouw van het model De HRM Cockpit Aan de slag: case

Opbouw model – Strategische kaart Visuele weergave Samenhang van het organisatiedoel en de nodige gedragingen, acties en … om dit organisatiedoel te bereiken.

Strategische kaart – Waarom? Visuele representatie Oorzaak en gevolg worden duidelijk weergegeven waardoor het makkelijk wordt om te bepalen wat je moet meten. Als je niet weet waar je naartoe werkt dan kan je er ook nog komen met omwegen terwijl als je duidelijk weet waar je start (hoe het op dit moment is) en waar je naartoe wil (toekomst) je er veel duidelijker naartoe kan werken. Dit is voor elke strategie map zo maar zeker voor een HR strategie map aangezien je daar, meer dan in andere delen van de organisatie, de impact op het resultaat mist of niet duidelijk kan aantonen dat dat door HR komt. Het opstellen van een strategie map geeft dan ook duidelijk weer in welke relatie de onderlinge zaken staan. Zo kan bijvoorbeeld een betere methode van aanwerving (met een bijkomende vaardigheidstest bijvoorbeeld) er voor zorgen dat je beter personeel aanwerft en dat je organisatie minder fouten gaat maken. Aangezien het maken van minder fouten zich maar voordoet na een bepaalde tijd wordt vaak vergeten dat de betere aanwervingsprocedure hier toe bijdraagt. Het opstellen van een strategiemap brengt dan visueel in kaart op wat je impact hebt. Het geeft niet weer of je effectief impact heb, dat moet je nagaan door te meten maar het geeft wel weer of je er vanuit gaat dat je impact hebt. START DOEL START DOEL

Strategische kaart – Hoe? Definieer je doelen Definieer je strategie Top down Assumpties (die gemeten kunnen worden) Strategische mapping is op zich niet zo heel moeilijk, het belangrijkste is echter dat je er de tijd voor neemt, en je kritisch durft na te denken over wat echt het belangrijkste is voor onze organisatie. De principes van strategische HR mapping zijn dezelfde als die van algemene strategische mapping. … en zeker bij HR is het belangrijk om te selecteren op welke doelen je je gaat focussen want je kan nooit ineens alles waarmaken. Het is een beetje zoals je keuzes maakt in het opstellen van je beleidsplan.

Meer tevreden patiënten Hogere medewerkers-betrokkenheid Hogere jobsatisfactie Flexibele inzet van medewerkers Coachen van medewerkers door leidinggevenden Inzetten van telewerk en flexibele uurroosters Installatie van een coaching programma door HR

Inhoud Voorstelling Wat is Human Resources? Waarom de HRM Cockpit? Doel van de HRM Cockpit Opbouw van het model De HRM Cockpit Aan de slag: case

De HRM Cockpit Toelichten aan de hand van de case van de Politiezone

HRM Cockpit - Organisatiestrategie Maximaal 3 prioritaire doelstellingen kiezen Vertalen naar Performantie, People, Planet Case hanteren

HRM Cockpit - Impact 10. Performantie Profit Voortbestaan van de organisatie, continuïteit. Social Profit Maatschappelijke doelstellingen van de organisatie. 11. People Groei, welbevinden en de ontwikkeling van de medewerkers 12. Planet Ecologisch aspect van de organisatie

HRM Cockpit - HR Succes 7. Organisatiedesign en mindset van de medewerkers Welke organisatiecultuur en –structuur hebben we? Wat is de attitude van de medewerkers ten opzichte van de organisatie? 8. Duurzaam gedrag van de medewerkers Gedragen medewerkers zich zoals we beogen? Welke acties ondernemen ze en passen deze binnen de organisatie? 9. Competenties van de medewerkers Vaktechnische competenties van de medewerkers.

HRM Cockpit - HR Proces 4. Performantie- en talentmanagement van de medewerkers Instroom, doorstroom en uitstroom van de medewerkers Talentontwikkeling 5. Leidinggeven Hoe gaan leidinggevenden om met medewerkers? Worden leidinggevenden voldoende ondersteund hierin? 6. Organisatieontwikkeling en communicatie Welke organisatiecultuur en –structuur hebben we nodig om te komen tot het gewenste organisatiedesign? Communicatie met de medewerkers over het waarom en het hoe van veranderingen.

HRM Cockpit - HR Input HR capaciteit Heeft HR voldoende kennis en expertise in huis om een HR beleid te ontwikkelen, of om relaties aan te gaan met partners die hen hierin kunnen ondersteunen? 2. HR beleid & strategie Ontwikkeling van het HR beleid en de HR strategie. 3. HR methoden, systemen en instrumenten Ondersteunende instrumenten om het HR beleid te kunnen implementeren binnen de organisatie.

Dit wil zeggen voor de invulling:

Dit wil zeggen voor de implementatie:

Inhoud Voorstelling Wat is Human Resources? Waarom de HRM Cockpit? Doel van de HRM Cockpit Opbouw van het model De HRM Cockpit Aan de slag: case

Aan de slag - case Bepaal voor de organisatie een prioritair pad met behulp van de HRM Cockpit Welzijnsorganisatie

Prioritaire pad

Over de vorming, over het model, over het beschikbare materiaal ….

Bedankt! Voor bijkomende informatie: www.hrmcockpit.org Vragen? Contacteer Alex.Vanderstraeten@UGent.be