werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Advertisements

Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Presentatie introductie BGL
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Begeleiden van het B-leerproces
Onderzoek in de onderwijspraktijk
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
BeroepsPraktijkVorming binnen Competentie Gericht Opleiden
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Competentiegericht leren vmbo
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Workshop “Beoordelen”
Welkom Bij de voorlichting van de opleidingen tot:
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Mijn opleidingsbeeld.
Studieadviesregeling
Bachelor Medische Hulpverlening
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
EXAMINERING Danielle vd Burgt Examencoördinator/examendeskundige team VP.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Studieloopbaancoaching
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Maatschappelijke Zorg (MZ)  Answergarden Maatschappelijke Zorg (MZ)  Niveau 4, opleidingsduur 3 jaar;  je begeleidt mensen om zo zelfstandig mogelijk.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Kennismakingsbijeenkomst 2e jaars Management, Economie en Recht.
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Studieloopbaanbegeleiding
Ambulante Begeleiding
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Schooljaar met 4 periodes
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Maatschappelijke Zorg 21 februari 2017
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Betrouwbaarheid examinering
Werkveld bijeenkomst Maatschappelijke Zorg
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg
Werkveld bijeenkomst Maatschappelijke Zorg
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013 Welkom werkbegeleiders en praktijkbegeleiders

programma korte voorstelronde uitgangspunten onderwijs Opleidingsoverzicht leerjaar 1 Werken met beroepsprestaties kwalificerende onderdelen rol-en taakverdeling slb.-er, werkbegeleider contact vragenronde

Wie zijn wij Opleiding Medewerker Maatschappelijke Zorg Medewerker Maatschappelijke Zorg ( niveau 3 ) Persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg (niveau 4) Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen (niveau 4) Trees van Leuken; docent en studieloopbaanbegeleider van ZMZ3/4D1a Camiel Ex; docent; studieloopbaanbegeleider Tineke Mouthaan; docent, studieloopbaanbegeleider Wil Liebrand, docent, studieloopbaanbegeleider en opleidingscoördinator BBL,

Uitgangspunten onderwijs studenten worden ‘breed’ opgeleid onderwijs is grotendeels competentiegericht opgebouwd het leren vindt plaats in een sociale en praktijkgerichte context student is verantwoordelijk voor het initiëren van zijn leerproces gebruik van digitale portfolio

Opleidingsoverzicht leerjaar 1 ( beroepspraktijkvorming ) Periode 1 aug/okt Beroepsprestatie Uitvoeren in de praktijk Nog geen beroepsprestaties Onderwijs * training basiszorg * oriëntatie doelgroepen / inventariseren hulpvr. * multimedia * studieloopbaanbegeleiding (opstellen POP en PAP) 2 okt/jan 1.1 Informatie verzamelen niv. 3 1.1 Informatie verwerken niv.4 Onderwijs sluit inhoudelijk aan op de beroepsprestaties 3 jan/april 1.2 Ondersteunen in de leef- omgeving, of, 1.3 Ondersteunen bij activiteiten april/juni 1.4 Begeleiden bij basisbehoeften(kwalificerend) ………… Afsluiting fase 1 …………………..

Werken met beroepsprestaties 1. wat zijn beroepsprestaties ? ( consortium ) 2. ontwikkelingsgericht ( 1.1, 1.2 en 1.3 ) 3. kwalificerend ( 1.4 ) 4. kompas/ GO-moment/ methodenmix/wegwijzer

Kwalificerende onderdelen 1. beroepsprestaties ( vanaf 1.4 ) 2. beroepshouding-en taakvolwassenheid * elk half jaar * beoordeling 3x ( student,wb,slb ) * onvoldoende beoordeling ( na half jaar vold. anders ontbinding praktijkovereenkomst ) 3. Afsluiting fase 2 en 3 CGI + verantwoordingsverslag

Ontwikkelingsgerichte beroepsprestaties De student oriënteert zich op de inhoud van de beroepsprestatie, de te ontwikkelen competenties, de werkprocessen en de resultaten die vereist zijn bij afsluiten van de fase. Studenten schrijven stap 1 en 2 van de wegwijzer Studenten laten stap 1 en 2 controleren door SLB’ er en werkbegeleider Werkbegeleider en SLB’er dienen een GO te geven voordat de student verder mag. Student gaat verder met stap 3, 4 en 5 van de wegwijzer In deze periode houdt de student een logboek bij Reflectie van ontwikkeling door student en werkbegeleider Datum en handtekening op bewijsstukken Beoordelingslijst beroepsprestatie invullen Student levert de beoordeelde beroepsprestaties in bij SLB’er

Kwalificerende beroepsprestatie Voor deelname heeft student toestemming nodig van BPV begeleider en SLB’er. Aanmeldingsformulier op studentenportal. Studenten laten stap 1 en 2 controleren door SLB’ er en BPV begeleider. Wanneer toestemming voor deelname is gegeven, kan de student een aanmelding doen via een aanmeldingsformulier op de studentenportal Na 5 werkdagen kan de student de beroepsprestatie ophalen bij het examenbureau. Bij het ophalen van de betreffende beroepsprestatie, moet het aanvraagformulier met handtekening van BPV begeleider en SLB’er (GO) worden ingeleverd.

De methodemix De opleiding is er op gericht om kennis, vaardigheden en houding geïntegreerd aan te leren. Dat is inherent aan competentiegericht opleiden. Er zijn verschillende vormen nodig om een competentie vast te stellen; door het tonen van een vaardigheid in de praktijk uitvoeren van een beroepsprestatie schrijven van een verantwoordingsverslag met daarin de onderbouwing over jouw handelen met gerichte kennis over die vaardigheid en de juiste beroepshouding. in een assessmentgesprek zijn meerdere werkprocessen en competenties opgenomen die op beoordelingscriteria worden beoordeeld. Aan de hand van jouw inbreng toon je aan dat je inzicht hebt gekregen in je handelen en keuzes die je hebt gemaakt.

Rol-en taak wb-er en slb-er werkbegeleider Studieloopbaanbegeleider Ondersteunen-en beoordelen van het leerproces van de student 1 x per 14 dagen begeleidingsgesprek Feedback beroepsprestaties/ beoordelen vanaf 1.4 door collega Ieder half jaar beoordelen beroepshouding-en taakvolwassenheid Afsluiten fase 1 Wekelijks groepsgewijs en op aanvraag Feedback beroepsprestaties 1.1 tot en met 1.3

contact T.Vanleuken@roc-nijmegen.nl C.Ex@roc-nijmegen.nl T.Mouthaan@roc-nijmegen.nl W.Liebrand@roc-nijmegen.nl Telefoon: 024-8904946

vragenronde Vragen ? Bedankt voor jullie aanwezigheid, Tot ziens ! Team MZ