+ Lerend Netwerk RSR - Drechtsteden 10 december 2015
+ Waarom scheiding van bestuur en toezicht? Welke bestuursstructuur? Tips voor goed toezicht Profielkenmerken van toezichthouders
+ Waarom scheiding van bestuur en toezicht? Beter bestuur - Vraagt apart toezicht Toegevoegde waarde Binding met ‘owners’ Reflectie Werkgeverschap Beter onderwijs?
+ Structuurvarianten
+ Tips voor goed toezicht Controleren + stimuleren Rolbewustzijn Toezichtkader Vragen stellen Proportioneel Omgaan met informatie Vertrouwen Werkgeverschap
+ Voorbeeld toezichtkader Wij willen toezien op Onderwijskwaliteit ( → wat is dat voor ons?) Identiteit ( → wat is dat voor ons?) Goed werkgeverschap ( → wat is dat voor ons?) Maatschappelijke functie ( → wat is dat voor ons?) Continuïteit ( → wat is dat voor ons?) Doelmatigheid ( → wat is dat voor ons?)
+ Vragen stellen Aard van de vragen: Open Abstractieniveau Procesgang Relatie met doelstelling Relatie met toezichtkader Toetsingsmaatstaven: Onderbouwing Belangenafweging Risico’s Relatie middelen/doel Draagvlak
+ Proportioneel toezicht
+ Uit ‘Thema’ – Besturenraad oktober 2013
+ Tips voor goed toezicht Controleren + stimuleren Rolbewustzijn Toezichtkader Vragen stellen Proportioneel Omgaan met informatie Vertrouwen Werkgeverschap
+ Profielkenmerken toezichthouder Relatie met beoogde meerwaarde van toezicht (integraal!) Competenties: Informatie waarderen Voldoende afstand Niveau Professionaliteit Kennisgebieden Onderwijs Financiën HRM Dynamieken