Organisatie & Personeel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ouderwerking – School Verzekeringen
Advertisements

The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Organisaties en management. Agenda  Les 2   1.1 Organisaties en 1.2Management  leren behandelde & mk wb 1.1 tm 1.5.
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Organisatietheorieën
Organisatie & Personeel Hoofdstuk 1 Organisatie en organisatiestructuren Organisatie = samenwerkingsverband van mensen met een blijvend karakter gericht.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Management : situering en begrip
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
COMPETENTIEONTWIKKELING
Week 38: Organisatiestructuur Lieke van de Camp 19 september 2011.
Max Weber Frederick Winslow Taylor Harry Braverman
The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor. conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd.
Inleiding tot management en organisaties
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
© Pearson Education Benelux, 2003
Van begrippen naar toepassingen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 3
MVO en intern management
Opleiden van medewerkers
Ideeënmanagement Belastingdienst Voorstellen/Introductie.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Communicatie in organisaties Julia Reymond
Communicatie in organisaties
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Toegepaste organisatiekunde
Strategische communciatie in organisaties
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Miriam, Aniek, Jorel, Elja, Wieke, Leergroep 1. Klassiek  Opkomst industrialisatie  Organisatie al machine  Fayol, Taylor, Weber Human Relations 
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management Hoofdstuk 1 – Denken over organisatie en management 'Wie werkelijk weet, wordt over het.
Klassieke opvattingen over organisaties
Week 38. Opdracht 4 Hoofdstuk 2 en 3 uitgelicht. Door Jenneke, Julia, Lieke, Nienke en Marit.
Business Coaching 24, 25 September 2014 Xxx Oktober 2014 Pim van der Horst, Adviseur Resultaat op maat voor ondernemers © 2014 MeerMKB VERTROUWELIJK.
3.2: Sociale Partners en overheid Sociale partners: werkgevers- en werknemersorganisaties Poldermodel: ‘oplossen van problemen door overleg met de betrokkenen.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Organisatie & Personeel 5 atheneum. Hoofdstuk 4 Personeelsbeleid.
Kwaliteit en beleid
Arbeid & maatschappij Intro Nieuws van de week Theorie Video? Word een meester in (je) werk! 1.
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
Sociaal ondernemen; een goede balans tussen winst maken en MVO. Bedrijfsadvies Inclusieve Arbeidsorganisatie.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Werkplan/onderhoudsplan/beheersplan
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Veteranen Ontmoetings Centrum Zeeland Sterk door samenwerking
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Introductie Engaging Dynamics
INTERNE ORGANISATIE © Dia van Berry Hagendijk.
§ 10.1 Industriële revolutie
Transcript van de presentatie:

Organisatie & Personeel 5 atheneum

Organisaties en organisatietheorieën Hoofdstuk 1 Organisaties en organisatietheorieën

Hoofdstuk 1 Organisaties: definitie indelingscriteria organisaties organisatietheorieën

Hoofdstuk 1 Een organisatie is een samenwerkingsverband van mensen gericht op het bereiken van een of meerdere doelstellingen

Hoofdstuk 1 Indelingscriteria: commercieel vs. niet-commercieel niet-groot vs. groot (klein, midden of groot) goederen vs. diensten consumentenmarkt vs. producentenmarkt rechtspersoon vs. geen rechtspersoon ……… vs. ………

Organisatietheorieën Hoofdstuk 1 Organisatietheorieën klassiek human relations revisionisme systeembenadering contingentiebenadering

Hoofdstuk 1 Klassiek (1/4) organisatie is een machine en heeft weinig met omgeving te maken management is bestuurder van de machine arbeiders zijn rationeel en financieel te motiveren organisatie zijn hiërarchisch georganiseerd

Hoofdstuk 1 Klassiek (2/4) Taylor: Scientific Management door middel van tijd- en bewegingstudies maximale specialisatie voordeel: productiviteit stijgt nadeel: eenzijdig werk

Hoofdstuk 1 Klassiek (3/4) Fayol: managementprincipes (zie blz. 8) op basis van definitie van functies grondlegger van de klassieke theorie

Hoofdstuk 1 Klassiek (4/4) Weber: bureaucratisch management duidelijke procedures en voorschriften voordeel: vervangbaarheid (iedere werknemer is direct te vervangen) nadeel: log en onpersoonlijk

Hoofdstuk 1 Human Relations (1/2) reactie op de klassieke theorie: mens staat centraal organisatie is een gemeenschap waarbinnen mensen samenwerken management heeft geen belangentegenstelling met arbeider arbeider is een sociaal mens en is door middel van erkenning en waardering te motiveren

Hoofdstuk 1 Human Relations (2/2) Mayo: ‘Hawthorne-experimenten’ aandacht voor werknemers zorgt voor betrokkenheid en is daarmee belangrijker dan financiële beloning grondlegger van Human Relations

Hoofdstuk 1 Revisionisme integratie van klassiek en human relations

Hoofdstuk 1 Systeembenadering organisatie is onderdeel van de omgeving organisatie bestaat uit subsystemen waarbij (hopelijk) synergie optreedt mens heeft zijn individuele doelen -> doel om die te integreren met doelen organisatie

Contingentiebenadering Hoofdstuk 1 Contingentiebenadering situatie van een organisatie is bepalend voor beste organisatiemethode ‘als……, dan……’