Organisatie & Personeel 5 atheneum
Organisaties en organisatietheorieën Hoofdstuk 1 Organisaties en organisatietheorieën
Hoofdstuk 1 Organisaties: definitie indelingscriteria organisaties organisatietheorieën
Hoofdstuk 1 Een organisatie is een samenwerkingsverband van mensen gericht op het bereiken van een of meerdere doelstellingen
Hoofdstuk 1 Indelingscriteria: commercieel vs. niet-commercieel niet-groot vs. groot (klein, midden of groot) goederen vs. diensten consumentenmarkt vs. producentenmarkt rechtspersoon vs. geen rechtspersoon ……… vs. ………
Organisatietheorieën Hoofdstuk 1 Organisatietheorieën klassiek human relations revisionisme systeembenadering contingentiebenadering
Hoofdstuk 1 Klassiek (1/4) organisatie is een machine en heeft weinig met omgeving te maken management is bestuurder van de machine arbeiders zijn rationeel en financieel te motiveren organisatie zijn hiërarchisch georganiseerd
Hoofdstuk 1 Klassiek (2/4) Taylor: Scientific Management door middel van tijd- en bewegingstudies maximale specialisatie voordeel: productiviteit stijgt nadeel: eenzijdig werk
Hoofdstuk 1 Klassiek (3/4) Fayol: managementprincipes (zie blz. 8) op basis van definitie van functies grondlegger van de klassieke theorie
Hoofdstuk 1 Klassiek (4/4) Weber: bureaucratisch management duidelijke procedures en voorschriften voordeel: vervangbaarheid (iedere werknemer is direct te vervangen) nadeel: log en onpersoonlijk
Hoofdstuk 1 Human Relations (1/2) reactie op de klassieke theorie: mens staat centraal organisatie is een gemeenschap waarbinnen mensen samenwerken management heeft geen belangentegenstelling met arbeider arbeider is een sociaal mens en is door middel van erkenning en waardering te motiveren
Hoofdstuk 1 Human Relations (2/2) Mayo: ‘Hawthorne-experimenten’ aandacht voor werknemers zorgt voor betrokkenheid en is daarmee belangrijker dan financiële beloning grondlegger van Human Relations
Hoofdstuk 1 Revisionisme integratie van klassiek en human relations
Hoofdstuk 1 Systeembenadering organisatie is onderdeel van de omgeving organisatie bestaat uit subsystemen waarbij (hopelijk) synergie optreedt mens heeft zijn individuele doelen -> doel om die te integreren met doelen organisatie
Contingentiebenadering Hoofdstuk 1 Contingentiebenadering situatie van een organisatie is bepalend voor beste organisatiemethode ‘als……, dan……’