Vrijwillige taalcoaching aan anderstaligen Sylvia de Groot Heupner 3 september 2015 Windesheim Zwolle
Programma Doel: informatie verstrekken over vrijwillige taalcoaching - Wat is en doet Het Begint met Taal? - Vormen van taalondersteuning -Belang van vrijwillige taalbegeleiding - Bruikbare tips voor succesvolle taalcoaching
Wat is en doet Het Begint met Taal? - koepel voor vrijwillige taalcoaching aan anderstaligen - ongeveer 110 aangesloten organisaties en afdelingen - facilitaire organisatie: kennisdeling, informatie, deskundigheidsbevordering (trainingen, materiaal), bekendheid vergroten - bereik in 2014: circa anderstaligen en vrijwilligers
Vormen van taalondersteuning -Taalles aan huis -SamenSpraak -Groepsactiviteiten -Taalcafé Taal als middel om de participatie te versterken: op maat, door vrijwilligers en voor anderstaligen (NT2)
Waarom is vrijwillige taalcoaching zo belangrijk? - Laagdrempelig - Maatwerk - Kwetsbare doelgroep - Sociale binding - Vroegtijdige probleemsignalering - Kostenefficiënte aanpak
Aantoonbaar succesvol Vrijwillige taalbegeleiding vormt belangrijke basis voor : anderstalige: -vergroting zelfredzaamheid en taalniveau -toe leiden naar (vrijwilligers)werk, inburgering, cursus of opleiding -verbetering van het taalniveau vrijwilliger: -meer begrip (onderzoek Verwey-Jonker, 2012)
Ervaringen van anderstaligen: “Mijn Nederlands is goed vooruitgegaan de afgelopen 3 maanden. Ik voelde me een gevangene, omdat ik niet kon zeggen wat ik wilde. Het leven is hard als je je niet kan uiten. Nu kan ik praten, me verstaanbaar maken, zinnen maken.” (vrouw, 50 jaar) “Mijn taal is beter geworden. Ik krijg complimenten van anderen over mijn Nederlands en ik begrijp zelf de mensen veel beter. Ook ken ik veel meer woorden dan 2 jaar geleden. Ik kan mezelf nog verbeteren in de uitspraak en de samenklanken, maar ik merk dat het moeilijker wordt.” (vrouw, 38 jaar)
Ervaringen van vrijwilligers: “Ik begrijp nu hoe moeilijk het is om op latere leeftijd een vreemde taal te leren.” “Het is mij opgevallen hoe moeilijk deze groep het heeft en hoe hard zij eraan werkt om in onze samenleving mee te doen. Dat had ik niet verwacht.”
Bruikbare tips voor succesvolle taalcoaching: -Geef complimenten -Praat niet te snel. Gebruik korte zinnen, maar geen kindertaal -Noem het lidwoord bij het aanleren van zelfstandig naamwoorden -Herhaal veel! -Zeg iets zelf op de goede manier in plaats van het te verbeteren -Las af en toe even een pauze in -Wees flexibel
Welk materiaal kun je gebruiken? (1) -Het Begint met Taalboek voor taalcoaches -Materialenlijst HBT: overzicht van handige websites, boeken, etc. -Handreiking inburgering -Trainingen voor vrijwilligers (o.a. interculturele communicatie, tweede taalverwerving, uitspraak & intonatie, grenzen stellen) -Webinars: SpreekTaal & Uitspraak en intonatie -Taalwerkplan: Taal & participatie Leerdoel bepalen 1. Wat kan ik al? 2. Wat kan ik nog niet?
Welk materiaal kun je gebruiken? (2)
Meer informatie? Sylvia de Groot Heupner Telefoonnummer: Bedankt voor jullie aandacht!