Vrijwillige taalcoaching aan anderstaligen Sylvia de Groot Heupner 3 september 2015 Windesheim Zwolle.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Centrale werkwinkel D:
Moeders Informeren Moeders
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
“Zonder taal geen verhaal” .
Hij laat de ingreep doen en verlaat overgelukkig het ziekenhuis.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Geestelijke Verzorging voor mensen met een verstandelijke beperking
Hogescholen in Dialoog
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
L.S. Via deze weg vraag ik u, uw school en uw leerlingen om medewerking, misschien is hulp in deze wel een beter woord. Ik ben naarstig op zoek naar Nederlandse.
Een lessenserie van drie lessen
Taalkunde Grammatica A
Naar een taalbeleid in het OCMW?
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
CanDo Coaching.
Evenementencommissie RCU Zwolle
NATIONALE BIJBELZONDAG 2014 Kerkcollecte. Waarom is bijbelwerk in Nederland belangrijk? DE TALE KANAÄNS 2 Collecte voor het Nederlands Bijbelgenootschap...
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Welkom bij Chronisch zieken en gehandicapten platform met vandaag als onderwerp Slechthorendheid.
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Meervoudig samengestelde zinnen
Stage: Basisschool de Klingerberg
Informatiebijeenkomst [plaats]. Opening Leviticus Iemand die als vreemdeling in jullie land verblijft, mag je niet onderdrukken. 34 Behandel vreemdelingen.
Verkeerde verwijswoorden
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Woordsoorten Maud Hutten.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Taalkundige feiten en hypothesen
De Dorcas Voedselactie Dorcas legt zich niet neer bij honger en diepe armoede in de wereld. Daarom organiseren we jaarlijks een actieweek, waarin duizenden.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
‘ Ik wil alle Amnesty-supporters bedanken! Jullie inzet heeft tot succes geleid, zo blijkt uit mijn vrijlating. Maar mijn zaak is nog niet voorbij. Blijf.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
De Amsterdamse vrijwilligersorganisatie De Regenboog Groep.
Vergroten inzet mantelzorgers en vrijwilligers 19 april 2016, Zorgcentra Meerlanden Marcel Kruger, Anne-Mieke den Ouden Hoe werf en bind je deze doelgroepen.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Noodopvang & Asielzoekerscentrum 1 Enschede. Inhoud  Stavaza COA Enschede  De actualiteit  De asielprocedure en de opvang  Wonen en werken op een.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Samenwerken met vrijwilligers. Leerdoelen Je benoemt de verschillende motieven om vrijwilligerswerk te doen. Je benoemt de onderdelen van een goede communicatie.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Gilde Zoetermeer, méér dan taal
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Praktijk Opleiders Cursus
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
taal speelt een rol in alle vakken
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Infosessie: attesten inkomenstarief 11, 18 en 20 januari 2016 Sofie Delcourt – VVSG Stafmedewerker Kinderopvang
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
TRAINING AAN DE SLAG MET TAAL Anna Marie Hazenberg Het Begint met Taal
Transcript van de presentatie:

Vrijwillige taalcoaching aan anderstaligen Sylvia de Groot Heupner 3 september 2015 Windesheim Zwolle

Programma Doel: informatie verstrekken over vrijwillige taalcoaching - Wat is en doet Het Begint met Taal? - Vormen van taalondersteuning -Belang van vrijwillige taalbegeleiding - Bruikbare tips voor succesvolle taalcoaching

Wat is en doet Het Begint met Taal? - koepel voor vrijwillige taalcoaching aan anderstaligen - ongeveer 110 aangesloten organisaties en afdelingen - facilitaire organisatie: kennisdeling, informatie, deskundigheidsbevordering (trainingen, materiaal), bekendheid vergroten - bereik in 2014: circa anderstaligen en vrijwilligers

Vormen van taalondersteuning -Taalles aan huis -SamenSpraak -Groepsactiviteiten -Taalcafé Taal als middel om de participatie te versterken: op maat, door vrijwilligers en voor anderstaligen (NT2)

Waarom is vrijwillige taalcoaching zo belangrijk? - Laagdrempelig - Maatwerk - Kwetsbare doelgroep - Sociale binding - Vroegtijdige probleemsignalering - Kostenefficiënte aanpak

Aantoonbaar succesvol Vrijwillige taalbegeleiding vormt belangrijke basis voor : anderstalige: -vergroting zelfredzaamheid en taalniveau -toe leiden naar (vrijwilligers)werk, inburgering, cursus of opleiding -verbetering van het taalniveau vrijwilliger: -meer begrip (onderzoek Verwey-Jonker, 2012)

Ervaringen van anderstaligen: “Mijn Nederlands is goed vooruitgegaan de afgelopen 3 maanden. Ik voelde me een gevangene, omdat ik niet kon zeggen wat ik wilde. Het leven is hard als je je niet kan uiten. Nu kan ik praten, me verstaanbaar maken, zinnen maken.” (vrouw, 50 jaar) “Mijn taal is beter geworden. Ik krijg complimenten van anderen over mijn Nederlands en ik begrijp zelf de mensen veel beter. Ook ken ik veel meer woorden dan 2 jaar geleden. Ik kan mezelf nog verbeteren in de uitspraak en de samenklanken, maar ik merk dat het moeilijker wordt.” (vrouw, 38 jaar)

Ervaringen van vrijwilligers: “Ik begrijp nu hoe moeilijk het is om op latere leeftijd een vreemde taal te leren.” “Het is mij opgevallen hoe moeilijk deze groep het heeft en hoe hard zij eraan werkt om in onze samenleving mee te doen. Dat had ik niet verwacht.”

Bruikbare tips voor succesvolle taalcoaching: -Geef complimenten -Praat niet te snel. Gebruik korte zinnen, maar geen kindertaal -Noem het lidwoord bij het aanleren van zelfstandig naamwoorden -Herhaal veel! -Zeg iets zelf op de goede manier in plaats van het te verbeteren -Las af en toe even een pauze in -Wees flexibel

Welk materiaal kun je gebruiken? (1) -Het Begint met Taalboek voor taalcoaches -Materialenlijst HBT: overzicht van handige websites, boeken, etc. -Handreiking inburgering -Trainingen voor vrijwilligers (o.a. interculturele communicatie, tweede taalverwerving, uitspraak & intonatie, grenzen stellen) -Webinars: SpreekTaal & Uitspraak en intonatie -Taalwerkplan: Taal & participatie Leerdoel bepalen 1. Wat kan ik al? 2. Wat kan ik nog niet?

Welk materiaal kun je gebruiken? (2)

Meer informatie? Sylvia de Groot Heupner Telefoonnummer: Bedankt voor jullie aandacht!