Organisatie en Beleid Bijeenkomst 2 Werken in een Organisatie II Hafida El-Gharbaoui Kamer 02.345

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opdracht 1 Waarom is het voor een onderneming belangrijk om een strategie te hebben? Zonder strategie is het niet duidelijk voor het de organisatie hoe.
Advertisements

Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Glow Eindhoven.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Les 4 M&O Organisatiecultuur
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Marketingplanning en strategie
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Customer Relationship Management (CRM) Strategie Systemen Presentatie MSC-Consultancy Prior Adviesgroep werkt samen met Ingrid E. Römer
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Ondernemen moet je doen
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
SCHPA Organisatie en beleid week 2.
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
SCHPA 2.57 Organisatie en beleid week 2.
Strategische Businesspartner
SCHPA Organisatie en beleid week 6. cultuur Onder cultuur verstaan we een collectieve mentale programmering (software of the mind) welke groep.
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 5 drs. S. van der Geest.
Het proces ► Analyse ► SWOT totaal ► Selectie SWOT
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
50.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Internationale marketing
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Duurzaam ondernemen.
Sterkten versus kansen Zwakten bedreigingen Kansen Bedreigingen.
Hoofdstuk Kosten indelen
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
International Business Practice
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Transcript van de presentatie:

Organisatie en Beleid Bijeenkomst 2 Werken in een Organisatie II Hafida El-Gharbaoui Kamer

Programma Bespreken thuis opdracht 1, theorie vorige week + beleidsplannen SWOT uitleg en opdracht College H4 Cultuur in de organisatie College H6 Financiën

Vorig college Thuisopdracht: organisatiestructuur.

Instellingsgroepjes Bespreek gevonden info (beleidsplannen, jaarplannen etc.) met elkaar.

SWOT = sterkte – zwakte analyse. Belangrijk doel...op basis hiervan strategiebepaling! Waarbij kan een SWOT worden gebruikt?

Opbouw SWOT Sterke en zwakke punten (INTERN) Kansen en bedreigingen (EXTERN) Confrontatiematrix maken Kwesties (combinaties tussen interne en externe factoren) Strategieën (omzetten van kwesties naar strategische stappen).

Strategievragen Kans + sterkte = groeien, offensief (uitbuiten!) Bedreiging + sterkte = defensief (benadrukken sterktes omgeving nauwkeurig volgen!) Kans + zwakte = schoon schip! (zwaktes ombuigen of verbeteren) Bedreiging + zwakte = overleven! terugtrekken (crisis?, confrontatie, samenwerken, veranderen in de toekomst?)

Strategievragen

Uiteindelijke strategiekeuze/ beleidsdoelen Biedt de strategie een oplossing voor het kernprobleem? Is de strategie haalbaar? Is het plan aanvaardbaar?

SWOT OPDRACHT Maak samen met je instellingsgroepje Over 40 minuten weer samen!

(Bedrijfs)Cultuur H4 Cultuur = ‘Gedrag van mensen en groepen in een organisatie voor zover bepaald door gedeelde normen en waarden.’

Bedrijfscultuur Zichtbaar (intern & extern): (gewenst) gedrag gebruik van logo/huisstijl Inrichting Lunch (gesprekken) Taalgebruik Kleding wat is ‘belangrijk’? Vaak onbewust aangewend…

Waar voel jij je het beste thuis? Nike? Fuji ed

Cultuurtypologieën Zeus (familie-bedrijf) Apollo (overheid) Athena (project) Dionysos (spec. in ziekenhuis) Sterke leider, centraal, weinig systemen, staf is volgend Duidelijke rollen+macht, regels/procedures, Individu is vervangbaar Experts, projectgestuurd, netwerkorg., taakgericht, probleemoplossing, systeem ondergeschikt Professionals, individu gericht, weinig samenwerking

Cultuuraspecten gedrag dat wenselijk is, normen en waarden ongeschreven regels herkenbare manier v werken (eenduidig), waaraan iedere afd zich houdt. Prioriteitstelling (bijv. klant gaat altijd voor, of handtekening) Informele communicatie: zakelijk of sociaal? Mentaliteit Regels&routines Voorkeuren Collegialiteit

Beroepscultuur Beroepen met een eigen unieke uitstraling! in: Kleding Materialen Gedrag (Beroeps)Normen en waarden Welke beroepscultuur spreek jou aan?

H6 FINANCIEN VE ORGANISATIE Er is GELD nodig… Drie kernvragen: 1. Hoe verwerven we het? 2. Hoe besteden we het? 3. hoe beheren we het?

Kosten en kostprijzen Investering van het bedrijf in een product = kostprijs van een product. … ook voor dienstverlening! directe kosten indirecte kosten vaste kosten variabele kosten

Financiering Welzijn er Zorg Omzet = hoeveel komt erin en wat gaat eruit? Bij non profitorganisaties gaat het meestal niet over winst maar om prestaties. In de totale sector zorg en welzijn gaan er jaarlijks tientallen miljarden om! Hoe is dat in jouw organisatie geregeld?

budgetteren en begroten Budgetteren: 1. raming 2. allocatie 3. machtiging Begroting: hulpmiddel om te bepalen hoe we het geld gaan besteden. Is altijd gekoppeld aan een beleidsplan! Is dus volgend en niet leidinggevend.

BEGROTINGSCYCLUS: Beleidsplan  Begroting  Budgetaanvraag  Budgettoekenning  Uitvoeringsplan

Er is GELD nodig… Ga na in jouw organisatie: 1. Hoe verwerven we het? (waar komt het precies vandaan?) 2. Hoe besteden we het? 3. Hoe beheren we het?

Verwerkingsopdracht 2: cultuur

Werken aan je ‘eigen’ SWOT tot einde les...

Volgende bijeenkomst wk 3 Inleveren SWOT in TWEEVOUD, op papier, met je namen erop! Lezen H7 en H9 Maken thuisopdracht 3!