Groepsdynamiek 1
Basisbehoeftes van kinderen Kinderen willen: Bij de groep horen. Invloed uitoefenen op de groep. Persoonlijke relaties hebben in de groep. Willen leren (relatie, competentie en autonomie) 2
Groepsvorming volgens Tuckman Forming > kennismaken en oriëntatie. Storming > strijd om invloed, verkrijgen leiderspositie. Norming > gemeenschappelijke normen over wat wel en niet gewenst is. Performing > langere periode van rust en plezierig samenwerken. Adjourning > groep houdt op met bestaan. 3
In kaart brengen van de groepsdynamiek: Afnemen sociogram Observatie Gegevens uitwerken naar ondersteunigsbehoeften leerlingen en leerkracht 4
Observatie De algemene sfeer binnen de groep De onderlinge relaties De onderlinge communicatie Rollen in de groep Samenhang in de groep (cohesie) Marga 5
Samenvoegen van de gegevens Leerling typeringen Wat heeft deze leerling/ groep nodig Wat heeft deze leerkracht nodig Klassenmanagement 6
7
Voorwaarden voor een goed leerklimaat Positieve sfeer Stimulerend pedagogisch klimaat Plezier Veiligheid Aansluiten bij de belangstelling van het kind Zone van de naaste ontwikkeling Kans krijgen voor eigen ontwikkeling Een leerkracht die er toe doet: 8
Leerkracht gedrag richt zich op: Rolmodel Helder Positief en met hoge verwachtingen Geduldig, beslist, consequent Constructief (H)erkennen van de beelden van de leerlingen Proactief werken en handelen Vragen om feedback, reflectie, spiegelen van jezelf Lef om te veranderen, creatief omgaan met.. 9
Vertaalslag naar de groep: Hoe zorgen we voor een uitdagende, kwalitatief verantwoorde leeromgeving afgestemd op de verschillende onderwijsbehoeften van de leerling? Klassenmanagement: Interactie: Ruimte - respect Programma - acceptatie Materiaal - wederkerigheid Zelfstandig werken - hoge verwachtingen Afspraken, regels - probleemeigenaar - interventies 10
Interventies: Taakspel Support groep Kids-Skills Rots en water Wij zijn een groep Kanjer training 11
Zijn wij nog iets vergeten? 12