Groepsdynamiek 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Gedragsproblemen
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Zelfsturing en executieve functies.
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Sportiviteit & Respect Just do it!
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hogescholen in Dialoog
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
1 SUCCES P R E S E N T A T I E R o b i n v a n G a l e n.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Aandacht voor taal raakt de hele school
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
ELK TEAM/ ELKE WERKGROEP IS OOIT ‘’ONERVAREN’ BEGONNEN
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Welkom bij onze PBS reis
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Informatie avond 2 september 2015 Welkom. Agenda Welkom Wat voor school zijn wij? Wat doen we?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe pedagogisch handelen?
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Grip op de Groep. De positieve groep Eensgezind en gemotiveerd Medeverantwoordelijkheid Respect voor de ander Samenwerking.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Eigen groep in beeld Verwerkingsopdracht bij hoofdstuk 6 Handboek voor leraren Groepsvorming.
WELKOM IN GROEP 4A. DE JUFFEN maandag, dinsdag, woensdag, vrijdagochtend: Sylvia donderdag: Femke.
Workshop werkplekbegeleiding 12 oktober 2016
Eindpresentatie module 5
Naam school Datum Logo van de school
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Themabijeenkomst 14 november 2016
Een korte kennismaking
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Doubleren.
introductiebijeenkomst
Doubleren.
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Groepsdynamiek 1

Basisbehoeftes van kinderen Kinderen willen: Bij de groep horen. Invloed uitoefenen op de groep. Persoonlijke relaties hebben in de groep. Willen leren (relatie, competentie en autonomie) 2

Groepsvorming volgens Tuckman Forming > kennismaken en oriëntatie. Storming > strijd om invloed, verkrijgen leiderspositie. Norming > gemeenschappelijke normen over wat wel en niet gewenst is. Performing > langere periode van rust en plezierig samenwerken. Adjourning > groep houdt op met bestaan. 3

In kaart brengen van de groepsdynamiek: Afnemen sociogram Observatie Gegevens uitwerken naar ondersteunigsbehoeften leerlingen en leerkracht 4

Observatie De algemene sfeer binnen de groep De onderlinge relaties De onderlinge communicatie Rollen in de groep Samenhang in de groep (cohesie) Marga 5

Samenvoegen van de gegevens Leerling typeringen Wat heeft deze leerling/ groep nodig Wat heeft deze leerkracht nodig Klassenmanagement 6

7

Voorwaarden voor een goed leerklimaat Positieve sfeer Stimulerend pedagogisch klimaat Plezier Veiligheid Aansluiten bij de belangstelling van het kind Zone van de naaste ontwikkeling Kans krijgen voor eigen ontwikkeling Een leerkracht die er toe doet: 8

Leerkracht gedrag richt zich op: Rolmodel Helder Positief en met hoge verwachtingen Geduldig, beslist, consequent Constructief (H)erkennen van de beelden van de leerlingen Proactief werken en handelen Vragen om feedback, reflectie, spiegelen van jezelf Lef om te veranderen, creatief omgaan met.. 9

Vertaalslag naar de groep: Hoe zorgen we voor een uitdagende, kwalitatief verantwoorde leeromgeving afgestemd op de verschillende onderwijsbehoeften van de leerling? Klassenmanagement: Interactie: Ruimte - respect Programma - acceptatie Materiaal - wederkerigheid Zelfstandig werken - hoge verwachtingen Afspraken, regels - probleemeigenaar - interventies 10

Interventies: Taakspel Support groep Kids-Skills Rots en water Wij zijn een groep Kanjer training 11

Zijn wij nog iets vergeten? 12