ICALT observatie-instrument training 24 september 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
De ontwikkeling van de 7 competenties
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Met ruime voorsprong Hoe een academische school de wet van de remmende voorsprong doorbreekt.
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Ontwikkeling in de beroepsvaardigheden van leraren
Collectief portfolio groep 3
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Portfolio
Effectieve instructie
Velon congres 2014, Zwolle Rikkert van der Lans
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
April ’17.
Voorbereid op Stage Les 4.
Informatie- avond groep 6
Symposium Differentiatie
Actieonderzoek instructietafel.
Informatie-avond groep 4-5
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Loopbaanontwikkeling OOP
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Beroepsonderwijs, wiskunde en de rol van de leraar.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
6 interactievaardigheden
Training ICALT-1 ‘Observeren met ICALT’
Loopbaancompetenties
Leren lesgeven met fasengebonden lesvoorbereidingsformulieren
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Module 6; didactisch handelen
Leren lesgeven met fasengebonden lesvoorbereidingsformulieren
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Activernde didactiek & passende werkvormen
Themabijeenkomst 14 november 2016
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Presentatie voor teams Oktober 2018
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Transcript van de presentatie:

ICALT observatie-instrument training 24 september 2015

Doel van de training Het ICALT instrument kunnen gebruiken bij het observeren van een les Programma: korte achtergrond van het ICALT instrument oefenen met het instrument a.d.h.v. videofragmenten discussie om tot consensus proberen te komen

Effectief onderwijs? Stellen van minimumdoelen Onderzoek naar effectief onderwijs (e.g. Hattie1, 2013; Marzano2, 2011) laat zien dat een docent de volgende dingen kan doen om onderwijs effectief (=betere prestaties) te laten zijn. Stellen van minimumdoelen Voldoende leer- en instructietijd bieden Monitoren van vorderingen van leerlingen Speciale hulp voor zwakke leerlingen Veilig en stimulerend onderwijsleerklimaat Efficiënte lesorganisatie Duidelijke en gestructureerde instructie Intensieve en activerende les Afstemmen op verschillen Aanleren van leerstrategieën Hattie, J. (2013). Leren zichtbaar maken. Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven. Marzano, R.J. (2011). De kunst en wetenschap van het lesgeven. Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.

ICALT observatie-instrument Observeert zes aspecten: Veilig en stimulerend leerklimaat Efficiënte lesorganisatie Duidelijke en gestructureerde instructie Intensieve en activerende les Afstemmen van instructie en verwerking op verschillen Leerstrategieën aanbieden En… Betrokkenheid van de leerlingen Niet alle aspecten van pedagogisch didactisch handelen zijn te observeren. Het PEDAC observatie-instrument is een instrument waarmee we een aantal aspecten van het pedagogisch didactisch handelen systematisch in kaart kunnen brengen. Dit zijn de volgende zeven aspecten (zie dia). Daarnaast wordt er gekeken naar de daadwerkelijke betrokken van leerlingen op het moment van observeren om te checken of het handelen ook zorgt voor het gewenste resultaat: betrokken, actieve leerlingen. .

Wat is bekend? (Van der Grift et al.) goed voldoende onvoldoende Uit onderzoek onder 1604 huidige docenten VO waar het PEDAC instrument is gebruikt, komt het volgende plaatje. Wanneer we kijken naar docenten die net gestart zijn (x-as = aantal jaren docentschap) dan zien we dat docenten vaardig zijn in het tot stand brengen van een veilig en stimulerend leerklimaat, het organiseren van een efficiente les, het geven van gestructureerde instructie en het activeren van leerlingen. Afstemmen op verschillen en het aanleren van leerstrategieen zijn twee aspecten waar op dat moment nog veel geleerd kan worden door de beginnende docent. Het blijkt ook keer op keer dat docenten de eerste aspecten uit het PEDAC observatie-instrument eerder in de vingers hebben dan de wat meer complexere vaardigheden zoals differentieren. Het gaat hier om onderzoek uitgevoerd door de rijksuniversiteit Groningen onder leiding van Wim van der Grift

Inzet ICALT op de FE Zicht krijgen op ontwikkeling van onze studenten (in samenwerking met lectoraat geletterdheid) Meer gerichte feedback kunnen geven die past bij de zone van de naaste ontwikkeling Studenten met elkaar in gesprek laten zijn Introductie in beroepslijn, gebruik bij Studie en Werk (werkplekleren) Met de inzet van PEDAC (en in de toekomst ook andere instrumenten zoals de vragenlijst pedagogisch didactisch handelen van Yvette Sol en Karel Stokking) willen we binnen onze opleidingen in kaart brengen hoe studenten zich ontwikkelen op het gebied van pedagogisch didactisch handelen. Daarnaast geeft PEDAC door de data die er zijn ons de mogelijkheid om meer gericht met studenten in gesprek te gaan over hun ontwikkeling en wat daarin goede volgende stappen zijn. Je kunt met behulp van de PEDAC gegeven bijvoorbeeld een student duidelijk maken dat het belangrijk is om als docent eerst te leren een veilig en stimulerend klasklimaat neer te zetten voordat je toe bent aan iets complex als differentieren. Studenten kunnen met behulp van PEDAC ook beter zicht krijgen op de stand van zaken in hun eigen ontwikkeling. Ook kan PEDAC door studenten onderling gebruikt worden om in gesprek te raken over hun ontwikkeling. Het instrument biedt een kader en concrete aanknopingspunten om het te hebben over pedagogisch didactische thema’s. PEDAC wordt vanaf dit studiejaar bij studenten geintroduceerd in de beroepsmodule 1. Daar oefenen ze voor een eerste keer om elkaar te observeren met behulp van PEDAC. Dit maakt het gebruik binnen S&W gemakkelijker. Studenten zijn er al mee bekend.

Resultaten Master SEN (2012-2013) lectoraat geletterdheid Resultaten Master SEN (2012-2013)   Meetmoment 1 (N=169) Meetmoment 2 (N=155) ES Gem. (sd) Veilig en stimulerend leerklimaat 2.43 (.52) 2.67 (.41)** .51 Efficiënte lesorganisatie 2.21 (.54) 2.53 (.48)** .63 Duidelijke en gestructureerde instructie 2.18 (.52) 2.46 (.41)** .60 Intensieve en activerende les 1.89 (.62) 2.32 (.47)** .78 Afstemmen van instructie en verwerking op verschillen 1.42 (.85) 2.05 (.72)** .80 Leerstrategieën aanbieden 1.32 (.75) 1.81 (.73)** .66 Betrokkenheid van de leerlingen 2.12 (.61) 2.49 (.50)** PEDAC is ook bij modules in de FE gebruikt om (SVO module: effectief onderwijs) te bekijken hoe effectief een module was als het ging om het verbeteren van pedagogisch didactisch handelen. In deze resultaten is te zien dat studenten op de meeste aspecten significant vooruit gingen in een periode van 10 weken. De ES (effectgrootte) laat zien dat de meeste vooruitgang geboekt werd op het gebied van de intensieve en activerende les en het leren differentieren.

ICALT Meet 7 schalen Met in totaal 35 items Beoordelingsschaal 0 1 2 3 Trainingsversie is met voorbeelden van gedrag die horen bij een item. Het PEDAC instrument heeft 7 schalen die de al eerder genoemde zes aspecten van pedagogisch didactisch handelen meten + de betrokkenheid van leerlingen. Bij ieder aspect zijn een aantal items opgenomen waarvan je met een oordeel 0 1 2 3 moet aangeven of de betreffende student hierin overwegend zwak, meer sterk dan zwak, meer sterk dan zwak of overwegend sterk is.

lectoraat geletterdheid Afstemmen van instructie en verwerking op verschillen tussen leerlingen ...gaat na of de lesdoelen werden bereikt 0 1 2 3 ...gaat na of de doelen van de les zijn bereikt 0 1 ...gaat na wat de prestaties van de leerlingen zijn ...biedt zwakke leerlingen extra leer- en instructietijd ...geeft zwakke leerlingen extra leertijd ...geeft zwakke leerlingen extra instructietijd ...geeft zwakke leerlingen extra oefeningen ...geeft zwakke leerlingen ‘voor’- of ‘na’-instructie ...stemt de instructie af op relevante verschillen tussen leerlingen ...zet leerlingen die minder instructie nodig hebben (alvast) aan het werk ...geeft aanvullende instructie aan groepjes of individuele leerlingen ...richt zich niet alleen op de middenmoot ...stemt de verwerking van de leerstof af op relevante verschillen tussen leerlingen ...maakt tussen leerlingen verschil in de omvang van opdrachten ...geeft niet alle leerlingen dezelfde tijd voor de opdracht ...laat sommige leerlingen gebruik maken van hulpmaterialen Met voorbeeld informatie uit vorige dia nog eens vertellen.

Oefenen met filmfragmenten: fragment 1 fragment 2