Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Advertisements

6.1: De macht van de media Planning SE Nakijken Intro HC
Het tweede werkstuk.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Lesgeven en begeleiden
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Visie & Strategie.
Betogende spreekbeurt
Wis meso.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Kijken naar Kinderen Week 4
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Lezen: doe het goed voor
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Social work Week 2.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Opgroeien in de stad les 3
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
HIER DOEN WE HET VOOR Lukt dat een beetje? 390 gemeenten 9 verzekeringsconcerns Met 35 labels SAMENWERKING.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Plaatsbepaling in de gemeenschap
ViaVia Info-presentatie
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Maatschappelijke kracht van de sport
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Voorlichting BPV leerjaar 1
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Digi(bord)boek project <titel project>
Begeleiden Les 8.
Cultuur en samenleving
Transcript van de presentatie:

Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in

Sociaal kapitaal De belangrijke begrippen zijn: Sociaal kapitaal. Andere soorten kaiptaal: menselijk-, fysiek -, economisch -, cultureel kapitaal. Bridging = verbinding tussen netwerken waar jij onderdeel van uit maakt. Bonding En in dat kader: weak en strong ties (Granovetter). Welke begrippen uit deel A zijn jullie tegen gekomen? Reciprociteit (wederkerigheid), netwerken.

Aan de slag a.Breng in tweetallen het sociaal kapitaal van elkaar in kaart (kies iemand die je niet zo goed kent); in hoeverre is er sprake van bridging of bonding of zie je weak of strong ties. b.Kunnen wij als klas komen tot een beschrijving van ons sociaal kapitaal? Let op: sociaal kapitaal heeft een individueel en een collectief aspect. De gemeenschap heeft ook profijt van een ruim sociaal kapitaal van haar leden.

De pedagogische civil society Een actueel begrip: de transities WMO en Jeugdzorg gaan uit van een participatie samenleving waarin eigen kracht, empowerment, terug de wijk in belangrijke begrippen zijn. Op welke vragen/knelpunten moet de pedagogische civil society een antwoord zijn?

 Opvoedingskramp, risico samenleving, opvoeden als persoonlijk project  Toegenomen rol van de opvoedingsexperts  Krampachtig ouderschap, hyperparenting  Doorgeslagen preventie  Individualisering

Weer aan de slag Ontwerp de ideale pedagogische civil society. Onderbouw je keuzes vanuit het hoofdstuk van De Winter, en/of vanuit literatuur uit andere modules. Presenteer jullie ontwerp en geef kort aan welke keuzes jullie gemaakt hebben.

Debat De pedagogische civil society past prima in de visie van de participatie samenleving waarin de overheid verwacht dat burgers zelf veel oplossen. Bepaal je standpunt nadat je de laatste alinea van het hoofdstuk (blz. 87en 88) nog een keer gelezen hebt.

De wijk in Kijk hoe je de begrippen van deze les in jullie wijk in beeld kan brengen. Of vind je dat sommige begrippen niet in beeld, maar in verhalen gebracht moeten worden. Dit is een voorzet voor de zoektocht naar pedagogische vragen in jullie wijk. Huiswerk: bereid de presentatie van Opgroeien in...voor. De nadruk komt te liggen op een vergelijking tussen daar en hier. Lees hoofdstuk 4 uit de Toolkit en bereid hier vragen over voor; kan je verbindingen leggen met de literatuur uit de vorige bijeenkomsten?