Opvoedstijlen en interculturele communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Respectvolle bejegening
LES 8 EN 9: HET GEZIN Levensbeschouwing en Maatschappijleer.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Interculturele communicatie
Een lessenserie van drie lessen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
Conflicten en onderhandelingen
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Interculturele communicatie
Het begint bij het jonge kind
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoeden.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Ontwikkeling en de basisschool
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Ontwikkeling en de basisschool
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Opgroeien in de stad les 3
Kind en omgeving Het individu in de context
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Communicatie & Relatie
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Hoe pedagogisch handelen?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Ontwikkelingspsychologie
Autoritair vs autoritatief
H1 Hoe word je wie je bent?.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Visie ontwikkeling
Sociologische paradigma’s
Begeleiden Les 5.
Consumenten-gedrag Het gezin
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Interculturele communicatie
Interculturele communicatie
Cultuur en samenleving
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Interculturele Competenties / communicatie
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
§6.3 Cultuur en samenleving
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Burgerschap Thema: politiek
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Opvoedstijlen en interculturele communicatie schpa@hr.nl

Opzet module Toets Shl

Het traditionele gezin…

vier hoofdveranderingen: de overgang van een agrarische naar een stedelijk-industriële samenleving, massascholing, lagere sterfte- en geboorteaantallen, de opkomst van publieke interesse in kinderen. 

Door de opkomende industrialisatie was de werkplek niet langer thuis Door de opkomende industrialisatie was de werkplek niet langer thuis. Hierdoor veranderde het rolpatroon: er was minder controle en meer ruimte voor autonomie. Door scholing werden de kosten per kind groter, wat betekende dat ouders minder kinderen kregen en het individuele kind meer aandacht kreeg. Tenslotte veranderde het kindbeeld: kinderen werden gezien als waardevol en van nature goed met behoefte aan scholing

Verschillen in opvoedpraktijken Tussen verscheidene gemeenschappen bestaan er verschillen in opvoedpraktijken. Als eerste worden verschillen tussen de agrarische en de moderne opvoeding vergeleken. Volgens Stearns (2006) hebben ouders in het moderne model minder controle over kinderen, maar de band tussen hen is hechter. Harde directe discipline is volgens Stearns (2006) vervangen door indirecte discipline. Moderne ouders richten zich op de gedragsontwikkeling van hun kind in plaats van op fysieke behoeftes (LeVine, 1974; LeVine, 1980). De nadruk is verschoven van gehoorzaamheid naar onafhankelijkheid (LeVine, Klein & Owen, 1967). Moderne kinderen worden gezien als economische lasten en niet meer als investeringen 

Vier opvoedstijlen Er bestaan vier opvoedstijlen: De vier opvoedstijlen worden gekenmerkt door de mate van controle en betrokkenheid Opvoedstijlen op basis van controle en betrokkenheid   Betrokkenheid hoog laag Controle democratisch (autoritatief) autoritair toegeeflijk (permissief) verwaarlozend

Beschrijf je eigen gezinssituatie Welke stijl en waaruit blijkt dat? Stijl big 6 Rotterdam Surinamers, Antillianen en Arubanen, Kaapverdianen, Turken, Marokkanen, autochtoon

Rol een ouder gezinnen Emotioneel, financieel, sociaal Invloed vaders http://www.youtube.com/watch?v=fOnGI7kc6kY http://www.youtube.com/watch?v=V8wwZjVD1bw

interculturele sensitiviteit als een dynamisch proces dat verloopt van: 1) ontkenning via 2) weerstand en 3) minimaliseren; 4) tot aanvaarding en 5) aanpassing; en uiteindelijk 6) tot wederzijdse integratie. De eerste drie fasen noemen we etnocentrisch. Dat betekent dat je jouw eigen cultuur beschouwt als middelpunt van de werkelijkheid (het kan niet want….). Je kijkt als het ware naar de wereld door de eigen culturele bril. De laatste drie zijn etnorelatief. Dat betekent dat je jouw eigen cultuur binnen de context van andere culturen kunt plaatsen (het kan wel als….)

Interculturele communicatie is onmisbaar voor het ontplooien van interculturele sensitiviteit. Je bent intercultureel sensitief als je in staat bent om naar een andere cultuur te kijken, niet alleen vanuit je eigen referentiekader, maar ook vanuit het referentiekader van de ander. Een referentiekader is het geheel van gewoonten, regels en normen waarnaar jij je richt. Met een cultureel sensitieve houding kun je je met respect in de ander verplaatsen, niet alleen in gedachten maar ook daadwerkelijk in gedrag.

Een cultureel sensitieve houding houdt de volgende zaken in. Je staat open voor gevoelens en behoeften van anderen. Je realiseert je dat bepaald gedrag bepaalde reacties en gevoelens bij mensen kan oproepen en houdt hier bewust rekening mee. In eerste instantie ben je sterk op het belang van anderen gericht. Je bent proactief, innovatief en straalt vertrouwen uit, je bent in staat anderen openlijk te waarderen en je bent in staat te reflecteren op je eigen gedrag en dat van anderen. Je bent erop gericht op anderen in hun waarde laten. Je toont begrip en respect voor afwijkende visies, omgangsvormen, principes en gewoonten, ook wanneer er sprake is van weerstand.

Interculturele sensitiviteit is nodig als het gaat om het ondersteunen bij bijzondere persoonlijke omstandigheden waarin de ander verkeert. Je begrijpt dat iets pijnlijk kan zijn voor een ander en reageert daarop met passend gedrag.

Risico en bescherming http://www.dsp-groep.nl/ctcrisicoenbeschermendefactoren/

huiswerk Opdracht 1 Opdracht 1. Eigen Opvoedstijl Doe op http://www.fss.uu.nl/ped/ped2/libelle.html de opvoedstijl test.   Procesopdracht 1. Eigen Opvoedstijl. Beschrijf het volgende; Op welke manier ben je zelf opgevoed? Waren je ouders meer autoritair, meer laissez faire of meer democratisch, in hun manier van opvoeden? Noem iets wat je heel goed vond aan de opvoeding die je zelf hebt gehad. Zijn er ook dingen die je minder goed vond aan de manier waarop je bent opgevoed? Wat vind je zelf belangrijk in de opvoeding? Welke opvoedstijl heb je en kwam dit ook uit de test? Waar is je manier van opvoeden door beïnvloed?