Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1 Hafida El-Gharbaoui Kamer: L03.338

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Leiderschap en zelfbedrog:
Onderzoek & het project
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Een prachtige kans voor uw kinderen
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Afstuderen Woensdag
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 2.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 med.hro.nl/gharh.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Aanpak van laaggeletterdheid
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1 Hafida El-Gharbaoui Kamer: L

Vandaag Kennismaking Wat weten jullie al van onderzoek? SHL Theorie Start opdracht Terugkoppeling en vooruitblik

Waarom onderzoek? - Inzicht in probleem en effectiviteit van eigen handelen - Verantwoording van eigen handelen - Baat het niet ….

'Effectiviteit VVE niet aangetoond' Onderwijsprogramma's die zich richten op peuters en kleuters, zoals Vroeg- en Voorschoolse Educatie, leiden niet tot betere schoolresultaten. Dat concluderen sociologen Inge Bruggers en Maurice Gesthuizen en onderwijskundige Geert Driessen in een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. De drie onderzoekers bekeken Cito-gegevens van 3922 leerlingen die een onderwijsprogramma voor taal en rekenen hebben gevolgd. Ze bekeken hun scores in groep 2 en later in groep 5. De onderzoekers schatten dat er per jaar ongeveer 400 miljoen euro gemoeid is met Vroeg- en Voorschoolse Educatie. Dat zij nu geen enkel effect van de programma's terugzien in de schoolresultaten, is opvallend.

Docent praat anders met allochtone ouders Nederlandse ouders en leerkrachten leken er bij voorbaat vanuit te gaan dat ze het met elkaar eens zijn in gesprekken. Nederlandse ouders bleken vaker in staat om ‘eigen’ verklaringen in te brengen waardoor ze meer invloed hadden in het gesprek. De gesprekken met de Nederlandse ouders bleken ook interactiever van aard dan die met de migrantenouders. In de gesprekken met migrantenouders verwachtten leerkrachten juist verschillen in visie: daardoor hadden ze de neiging om al voordat ouders iets gezegd hadden bepaalde verklaringen die ouders zouden kunnen geven voor slechte of goede prestaties te weerleggen. De verschillen in visie maken het voor allochtone ouders en leerkrachten lastiger om als partners op te trekken, al proberen beide partijen dit zeker wel te realiseren, stellen onderzoekers Mariëtte de Haan, Inge Wissink en Ed Elbers van de Universiteit Utrecht.

Wat weet je (al) over taalontwikkeling en taalactiviteiten? - Waar is deze kennis op gebaseerd? Hoe weet je dit? - Heb je er vertrouwen in dat het klopt? Hoe weet je of het klopt? - Wat heb je nodig om goede, bruikbare informatie te krijgen?

Waarom onderzoekende houding belangrijk voor een hbo-pedagoog? Je bent dan in staat om voortdurend in te spelen op de specifieke kenmerken van cliënten en de dynamiek van je werkomgeving Voordeel: je bent voortdurend op zoek naar mogelijkheden om je dagelijkse handelen en eigen professionaliteit te verbeteren

Onderzoekende houding Opdracht: schrijf zoveel mogelijk vaardigheden, eigenschappen, persoonskenmerken, etc. op waar je aan denkt bij een ‘onderzoekende houding’?

Studiehandleiding ● Lezen studiehandleiding, bespreken en minimaal 4 vragen opschrijven ● Over 15 minuten terugkomen

onderzoeksbenaderingen Kwantitatief onderzoek ●Eenduidige objectieve werkelijkheid ●Gestandaardiseerde instrumenten (cijfers) ●Onderzoeker is onafhankelijk ●Verklaren Kwalitatief onderzoek ●Perspectief/interpretatie van onderzochten centraal (subjectief) ●Open technieken (talig) ●Begrijpen Actieonderzoek ●Complexe, multidimensionale werkelijkheid ●Verbeteringsplan voor het handelen ●Ingrijpen en veranderen

Wat is onderzoek? Via een systematische manier tot kennis komen Twee hoofdredenen om onderzoek te doen: 1. Theorievorming en theorietoetsing (fundamenteel wetenschappelijk onderzoek) 2. Verbetering van praktijk (praktijkonderzoek) - ontwikkelonderzoek/ontwerponderzoek

Waarom PO? Bepalen van stand van zaken, effecten, resultaten, opinies, meningen, etc. Hoe vaak en door wie wordt er gepest op onze school? Hoe komt het dat we niet voldoende cliënten bereiken? Wat is de betrokkenheid van ouders bij uit huis geplaatste kinderen? Wat zijn de effecten van de nieuwe cursus voor obesitas kinderen? Wat is het verschil tussen behandeling X en Y bij drugsverslaafden? Wat zijn de resultaten van remedial teaching bij 3 kinderen? Hoe kunnen docenten beter omgaan met problemen van leerlingen?

Wat is praktijkonderzoek? 1. Het gaat om een vraag / probleem van professionals 2. De kennis is bruikbaar voor de praktijk, toepasbaar in de praktijk 3. Het doel is het verbeteren van die praktijk Vraagstelling complex Antwoorden beperkt geldig Dubbelrol van de onderzoeker

Definitie praktijkonderzoek Onderzoek dat wordt uitgevoerd door zorg- en dienstverleners, waarbij op een systematische wijze in interactie met de omgeving antwoorden worden verkregen op vragen die ontstaan in de eigen beroepspraktijk, gericht op de verbetering van deze praktijk

Praktijkonderzoek gericht op… Individuele handelen Handelen als team, afdeling De ontwikkelingen in de organisatie en directe omgeving Samenwerking tussen organisaties Ontwikkeling van beroepsgroepen en opleidingen Verschillende belanghebbenden, verschillende eindproducten/aanbevelingen

Betrouwbaarheid en validiteit Wat is betrouwbaarheid en waarom is het belangrijk? Wat is validiteit en waarom is het belangrijk?

Onderzoek naar samenhang criminaliteit en hooliganisme Bij tachtig harde kern-supporters van Go Ahead Eagles uit Deventer werd een vragenlijst over crimineel gedrag afgenomen. Zij overlegden echter onderling welke gevolgen hun beantwoording kon hebben. Zij besloten dat het voor een gewelddadige uitstraling van de Deventer hooligans goed was om alle antwoorden op vragen over hun crimineel verleden of hun gewelddadigheid zwaar te overdrijven. De resultaten van dit onderzoek werden maatgevend voor zowel het politieke beleid als de manier waarop de politie omging met voetbalsupporters en hooligans.

'Fileleed reden voor verandering van baan‘ Het fileleed is voor ruim de helft van de werknemers die er dagelijks mee te maken hebben aanleiding om een verandering van baan te overwegen. Dat blijkt uit een onderzoek van vacaturesite MegaJobs. Dertien procent van de ondervraagden is al eens van baan veranderd om minder lang in de file te staan. Voor het onderzoek werden vijfhonderd bezoekers van de site van MegaJobs ondervraagd.

Instructies Ouders en familieleden zijn op verschillende manieren betrokken bij het onderwijs van het kind. We willen graag weten in hoe verre de volgende zaken gelden voor u of uw familie. Denk hierbij aan het huidige schooljaar. Positieve betrokkenheid van ouder bij leerontwikkeling kind Iemand in mijn familie… Nooi t 1 of 2 keer 4 of 5 keer 1 keer per wee k Paar keer per wee k Dag e lijks … praat met mijn kind over hoe het die dag was op school. … gaat na of mijn kind zijn of haar schoolwerk heeft gemaakt … helpt mijn kind om te leren voor overhoringen … oefent taal, rekenen of andere vaardigheden met mijn kind … leest met mijn kind

Betrouwbaarheid Werkwijze (onderzoeker, situatie) Kloppen de metingen? Was er een ‘storing’ in de onderzochte situatie? Is de onderzoeker zorgvuldig?

Validiteit Inhoud Meet je wat je wilt / zegt te meten? Weerspiegelen de verzamelde gegevens de werkelijkheid?

Betrouwbaarheid en validiteit Wat zijn risico’s op het gebied van betrouwbaarheid en validiteit wanneer we denken aan het onderzoek naar taalactiviteiten bij kinderen?

Richtlijnen om betrouwbaarheid en validiteit te vergroten 1. Verdiep in praktijkprobleem, in organisatie 2. Triangulatie (databronnen, datatechnieken, onderzoekers) 3. Communiceren 4. Transparant zijn/Verantwoorden 5. Zorgvuldig/nauwkeurig werken 6. Maak gebruik van vakliteratuur

In deze module:literatuuronderzoek maar ook interview en observatie Je op topic oriënteren en dit afbakenen/richten Alleen vakliteratuur gebruiken Goed zoeken: neem de tijd! Goed plannen Literatuur verzamelen Literatuur lezen, analyseren & conclusies trekken Goed rapporteren Goed verwijzen (APA)

Aan de slag met de probleemanalyse 5xW, 1xH (blz 111/112)

Terugkopeling ● Komen jullie er in? ● Bevalt de manier van werken? ● Waar kan ik vrijdag extra aandacht aan besteden?

Vooruitblik Lezen hoofdstuk 3 Gebruik de techniek Freewritting(p.97) om te schrijven wat volgens jou het probleem is van taalachterstand en neem de uitwerking mee naar de les.