Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Workshop Handelingsgericht werken
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Kandinsky College Malderburchtstraat
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Continurooster ?.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Proces en Product.
Wat is een communicatieplan?
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Presenteren en communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Project: pedagogisch werken in de wijk.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pedagogisch werken in de wijk
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Shanice, Shanice, Naoual, Nabou, Maria Groep 3
Opgroeien in de stad les 3
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Project 3 Week 6 Plan van aanpak af! * Wegens ziekte van Irene zijn workshops verplaatst naar week 7.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Derde training Verloop traject Systematisch werken
Freekids Kinderopvang
What is the meaning of? Student centered learning
Natuur speurtocht Genesis 2:1 Opdracht:
Keuzethema: differentiatie
Visie en strategie Les 4: strategie.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Project gamemarket Les 1.
Transcript van de presentatie:

Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1

Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.

Opdrachtformulering nader onderzoeken Filmpje van helma bekijken. Gegevens ordenen.

Opdrachtformulering van Helma Ik heb hen gevraagd om een activiteiten plan te maken afgestemd op iedere TSO. Ze moeten daarbij rekening houden met de visie van de school, beschikbare ruimte en tijd, wat TSO mw willen en kunnen en waaraan kinderen behoefte hebben, afhankelijk van hun leeftijd. Ze zullen dit in nauw overleg met jullie doen. Willen jullie mn activiteiten voor groep 8 dan richten ze zich daarop. Jullie zijn de experts op het gebied van jullie TSO binnen jullie school dus jullie bepalen een groot deel van de richting van hun onderzoek. Verder heb ik gevraagd of ze op een hele simpele wijze het gesprek aan gaan met de kinderen en hun wensen meenemen. Met het verzoek om deze manier van werken ook over te dragen naar de mw. (Hoe en wanneer voer je een gesprek met de kinderen op een simpele wijze? Hoe luister je ook daadwerkelijk naar de kinderen en ga je ermee aan de slag? Dit is een vorm van kinderparticipatie.) Ook zullen kijken naar de wijze waarop de mw dat nu ook al doen en hoe en wanneer ze activiteiten aan bieden aan de kinderen. De bedoeling is dat ze ook zelf hun plan uitproberen om te ervaren of en hoe het werkt. En eventueel bij te sturen.

Hoe gaan we aan onze informatie / data komen? Leerkrachten Medewerkers Kinderen Ouders Literatuur Helma Wijk / omgeving

Plan van aanpak Conceptplan inleveren vrijdag 2 oktober Feedback PvA op 9 oktober Prestatie PvA op 16 oktober met Helma. Inhoudsopgave PvA: zie blz 112 – 127 projectmanagement – Roel Grit.

Onderzoeksvormen /data verzamelen 1. Beschrijvend onderzoek 2. Vergelijkend onderzoek 3. Definiërend onderzoek 4. Evaluerend onderzoek 5. Verklarend onderzoek 6. Ontwerp- / ontwikkelingsonderzoek

Beschrijvend onderzoek Wat vinden medewerkers van het onderzoek? Hoe worden activiteiten nu georganiseerd? Hoe komen activiteiten tot stand? Soort van activiteiten? Wat doen kinderen nu zelf aan activiteiten.

Vergelijkend onderzoek Activiteiten op school – tso Activiteiten thuis – tso Activiteiten vrije tijd – tso Activiteiten andere tso’s (zijn deze activiteiten te verklaren) Activiteiten volgens de literatuur passend bij de leeftijdsgroep en vinden er van deze activiteiten plaats....

Definiërend onderzoek Containerbegrippen worden nader ingevuld. Welke denkbeelden hebben mensen bij begrippen. Wat versta je onder ‘activiteiten’...

Evaluerend onderzoek De huidige activiteiten ‘evalueren’ Evalueren van de organisatie van activiteiten.

Verklarend onderzoek Verkl. Onderzoek: onderzoek naar emotionele gevolgtrekkingen. Welke uitspraken/ conclusies worden aan bepaalde activiteiten toegeschreven. Uitspraken worden vaak vanuit de emotie / voorgevoel gegeven.

ontwerponderzoek Is er sprake van gestructureerd / beleidsmatig werk. Er wordt een ontwerpcyclus doorlopen.

Welke vragen ga je volgende week stellen? Maak vragen voor de medewerker. Wat wil je van de kinderen te weten komen? Welke activiteit om meer van de kinderen te weten te komen? Foto’s / aantekeningen maken van de wijk. Waar wil je speciaal op letten? Welke info kan je middels de computer opzoeken?

1. Bezoek aan de school – Regenboog: 2 okt uur gesprek met Sylvia, ontmoeting kinderen. Kleurrijk: 2 okt uur gesprek met Margerie Streefland, uur ontmoeting met de kinderen De Vlinder: 2 okt uur gesprek met Daisy Jansen. 1. Bezoek de kinderen. 2. De wijk verkennen – foto’s maken. 3. Denk aan je ‘plan van aanpak’ maken. 4. Volgende week gaan jullie eerst naar je school en je bent om uur op de hogeschool. Opdracht volgende week.