Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1
Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Opdrachtformulering nader onderzoeken Filmpje van helma bekijken. Gegevens ordenen.
Opdrachtformulering van Helma Ik heb hen gevraagd om een activiteiten plan te maken afgestemd op iedere TSO. Ze moeten daarbij rekening houden met de visie van de school, beschikbare ruimte en tijd, wat TSO mw willen en kunnen en waaraan kinderen behoefte hebben, afhankelijk van hun leeftijd. Ze zullen dit in nauw overleg met jullie doen. Willen jullie mn activiteiten voor groep 8 dan richten ze zich daarop. Jullie zijn de experts op het gebied van jullie TSO binnen jullie school dus jullie bepalen een groot deel van de richting van hun onderzoek. Verder heb ik gevraagd of ze op een hele simpele wijze het gesprek aan gaan met de kinderen en hun wensen meenemen. Met het verzoek om deze manier van werken ook over te dragen naar de mw. (Hoe en wanneer voer je een gesprek met de kinderen op een simpele wijze? Hoe luister je ook daadwerkelijk naar de kinderen en ga je ermee aan de slag? Dit is een vorm van kinderparticipatie.) Ook zullen kijken naar de wijze waarop de mw dat nu ook al doen en hoe en wanneer ze activiteiten aan bieden aan de kinderen. De bedoeling is dat ze ook zelf hun plan uitproberen om te ervaren of en hoe het werkt. En eventueel bij te sturen.
Hoe gaan we aan onze informatie / data komen? Leerkrachten Medewerkers Kinderen Ouders Literatuur Helma Wijk / omgeving
Plan van aanpak Conceptplan inleveren vrijdag 2 oktober Feedback PvA op 9 oktober Prestatie PvA op 16 oktober met Helma. Inhoudsopgave PvA: zie blz 112 – 127 projectmanagement – Roel Grit.
Onderzoeksvormen /data verzamelen 1. Beschrijvend onderzoek 2. Vergelijkend onderzoek 3. Definiërend onderzoek 4. Evaluerend onderzoek 5. Verklarend onderzoek 6. Ontwerp- / ontwikkelingsonderzoek
Beschrijvend onderzoek Wat vinden medewerkers van het onderzoek? Hoe worden activiteiten nu georganiseerd? Hoe komen activiteiten tot stand? Soort van activiteiten? Wat doen kinderen nu zelf aan activiteiten.
Vergelijkend onderzoek Activiteiten op school – tso Activiteiten thuis – tso Activiteiten vrije tijd – tso Activiteiten andere tso’s (zijn deze activiteiten te verklaren) Activiteiten volgens de literatuur passend bij de leeftijdsgroep en vinden er van deze activiteiten plaats....
Definiërend onderzoek Containerbegrippen worden nader ingevuld. Welke denkbeelden hebben mensen bij begrippen. Wat versta je onder ‘activiteiten’...
Evaluerend onderzoek De huidige activiteiten ‘evalueren’ Evalueren van de organisatie van activiteiten.
Verklarend onderzoek Verkl. Onderzoek: onderzoek naar emotionele gevolgtrekkingen. Welke uitspraken/ conclusies worden aan bepaalde activiteiten toegeschreven. Uitspraken worden vaak vanuit de emotie / voorgevoel gegeven.
ontwerponderzoek Is er sprake van gestructureerd / beleidsmatig werk. Er wordt een ontwerpcyclus doorlopen.
Welke vragen ga je volgende week stellen? Maak vragen voor de medewerker. Wat wil je van de kinderen te weten komen? Welke activiteit om meer van de kinderen te weten te komen? Foto’s / aantekeningen maken van de wijk. Waar wil je speciaal op letten? Welke info kan je middels de computer opzoeken?
1. Bezoek aan de school – Regenboog: 2 okt uur gesprek met Sylvia, ontmoeting kinderen. Kleurrijk: 2 okt uur gesprek met Margerie Streefland, uur ontmoeting met de kinderen De Vlinder: 2 okt uur gesprek met Daisy Jansen. 1. Bezoek de kinderen. 2. De wijk verkennen – foto’s maken. 3. Denk aan je ‘plan van aanpak’ maken. 4. Volgende week gaan jullie eerst naar je school en je bent om uur op de hogeschool. Opdracht volgende week.