Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TOEKOMST VOOR HET BREIN
Advertisements

OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
….een korte presentatie
Anorexia en Boulimia Nervosa
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
Verslaving als ontwikkelingsstoornis Esther Despriet 1BaO.
Het begint bij het jonge kind
Zijn obese mensen eetverslaafd?
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
B. Stof 3 Hoofdthema’s in de Biologie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Psychologie werkcollege week 6
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Modellen en Stromingen
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege
Ontwikkeling van het jonge kind
Modellen en Stromingen
Ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Modellen en Stromingen
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
De quiz Gemaakt door: Lotte, Kavitha, Rachida en Jacqueline.
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Terugblik BS 1 en 2 Biologie is de studie van organismen (levende wezens)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.
Kind en omgeving Het individu in de context
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Begeleiden en Coachen week 5
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Introductie in de filosofie van ACT
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie Kind in ontwikkeling A Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie

Welkom! Programma Terugblik Focus Systeemtheorie + opdrachten Focus Biologische psychologie + opdrachten Integratie en voorbereiding tentamen

Terugblik Mindmap Toepassingen gedragsbenadering en cognitieve psychologie in de praktijk

Focus 1: Systeembenadering Wat weten jullie al?

Systeemtheorie Een theorie over: Hoe een systeem functioneert Hoe een gezin functioneert Uitgangspunten van die theorie: interesse in het grote geheel: gezin i.p.v. Individu eigenschappen van het individu worden bepaald door de omgeving wisselwerking met omgeving staat centraal gedrag wordt door meerdere aspecten beinvloed Jaren ’70: systeemtheorie toegepast binnen gezinstherapie

Mensbeeld Organistisch : Niet de kenmerken van het individu, maar de kenmerken van de relaties tussen individu en omgeving staan centraal. Bio-psycho-sociaal model: Grotendeels gelijk ook systeemtheorie Het gaat om het geheel, kijken naar interactie tussen individu en omgeving.

Systeemtheorieen De strategische stroming in de gezinstherapie van Watzlawick Hoe gaan gezinsleden met elkaar om? Welke patronen zijn er? Hoe communiceren ze met elkaar? De ecologische systeem therapie van Bronfenbrenner Hoe kan je het systeem waarin het individu zich bevindt in kaart brengen? Wat is de invloed van de omgeving op het individu?

Watzlawick Hij omschreef hoe een gezin functioneert: Ieder gezin heeft zijn eigen regels. Gezinsleden geven elkaar feedback: Positief: er komt een verandering Negatief: alles blijft bij het oude Alle gedrag dat gezinsleden laten zien is communicatie. Het is onmogelijk om niet te communiceren. Communicatie heeft een inhouds- en betrekkingsniveau. Soms ontstaan conflicten door interpunctieproblematiek.

Bronfenbrenner Maakt onderscheid tussen verschillende systeemlagen om zo de ontwikkeling van een persoon te beschrijven.

De praktijk Hoe worden psychische problemen verklaard? Strategische stroming: probleem wordt door het gezin in stand gehouden, daarom behandeling van het hele gezin. Ecologische systeemtheorie: er moet gekeken worden naar het ontwikkelingsproces achter de psychische problemen. Praktische toepassingen Kijken naar hoe gezinsleden met elkaar communiceren Kijken hoe gedrag van gezinsleden problemen in stand kunnen houden of verbeteren Aan gezinsleden uitleggen hoe bepaalde problemen ontstaan en in elkaar zitten (psycho-educatie) Kijken hoe de (bredere) omgeving een rol speelt in de ontwikkeling en opvoeding van het kind

Wat vinden jullie van deze theorie? Waar sta je achter? Waar plaats je vraagtekens bij?

Opdracht samenvatten 5 groepen maken: Strategische stroming Communicatietheorie Ecologische systeemtheorie Nieuwe ontwikkelingen en verklaren psychische stoornissen Praktische toepassingen

Focus 2: biologische psychologie Wat weten jullie al?

Biologische pscyhologie Verklaren van menselijk gedrag op basis van biologie (hersenprocessen, genetische basis) Uitgangspunten: Interne factoren Gedrag, gedachten, emoties, motieven correleren met biologisch proces Reductie Oorzaak van gedrag wordt helder door mens uiteen te rafelen in kleine deeltjes (DNA) DNA Stuurt gedrag en ontwikkeling Evolutie Geen principieel onderscheid tussen mens en dier

Mensbeeld (1) Hoe zien biologisch psychologen de mens? Als een product van evolutionaire geschiedenis Beschreven blad met erfelijke bagage Geen baas in eigen brein Met fysische en chemische processen kun je ‘knutselen’ aan de mens Gedrag wordt bepaald door eigenschappen van het organisme. Volgens deze psychologen is de mens niet zelf verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag!

Mensbeeld (2) Mechanisch Organistisch: Mens uiteen te rafelen in kleine deeltjes Organistisch: Mens is een levend organisme dat zich aanpast aan zijn omgeving Organistische visie komt overeen met het biopsychosociale model: De interactie tussen het biologische, het psychische en het sociale wordt benadrukt

Theorieen over Principes van erfelijkheid, genen, DNA Hersenen de anatomie

Bouwstenen van de hersenen Neuron

Opbouw van de hersenen Grote hersenen Middenhersenen Achterhersenen

Hersenen en plasticiteit Plasticiteit: de hersenen zijn in staat om functies die verloren zijn gegaan te compenseren Unieke ervaringen van elk individu zorgen ervoor dat zijn hersenen ook uniek zijn Negatieve invloeden zijn vaak meer schadelijk op jonge leeftijd Hoe de hersenen eruit komen te zien hangt af van: Aanleg en omgeving

De praktijk Psychische problemen als gevolg van gen- omgevingsinteractie, wat kan leiden tot ontregelde biologische processen (hormonen, neurotransmitters) Praktische toepassingen Onderzoek naar de interactie tussen hersenen, gedrag en omgeving Psycho-farmaca (Magnetische) hersenstimulatie

Wat vinden jullie van deze theorie? Waar sta je achter? Waar plaats je vraagtekens bij?

Opdrachten de biologische psychologie Link naar filmpjes Opdracht 2 Opdracht 3 Opdracht 4

Intergratieopdracht: intern of extern? Debat

Alle stromingen in kaart Hoe hangen de stromingen met elkaar samen? Wat zijn overeenkomsten en verschillen? Vul het schema in om een vergelijking te maken tussen de stromingen.

Voorbereiding tentamen Hoe gaan jullie je voorbereiden? Hoe sta je ervoor? Quiz!