Intern financieel toezicht www.poraad.nl. Waarvoor is toezicht bedoeld (en dus ook financieel toezicht)? 1.Toezicht houden en adviseren in het belang.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Informatievoorziening van toezichthouders
Wat betekent de FLEX BV voor u ? 4 oktober 2012 Mr (H.) Erik Linssen Mr Astrid C.M. Fokkema-Schute Heemraadssingel CD Rotterdam.
2010 CENTRAAL FONDS VOLKSHUISVESTING Beelden over de SRR vanuit de informatie bij het CVF Inleiding door Harry Derksen District adviseur Centraal Fonds.
De rekenkamer van Venlo
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN?
In het bestuursakkoord
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Van tweeluik naar driehoeken
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Bestuur en toezicht 12 maart 2010 w.sorgdrager. veranderingen organisaties worden ingewikkelder management professionaliseert aandacht voor risicomanagement.
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Agenda  Lessen 34 tm 35  7 en 8 december 2011  hs 31  bestuderen 31.1 tm 31.4 maken 31.1 tm 31.5.
VU Lezing Pensioenactualiteiten II
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Strategische samenwerking
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Presentatie Limburgse VrouwenRaad 25 september 2008 Connie Tanis
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Voorlichting organisatiestructuur / bestuursmodel
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
De (T)OR en de bestuurder
Van tweeluik naar driehoeken
6 stappen in Risico management
Data-analyse of toch liever steekproeven?
Toekomst Financiële Functie
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Risico-inventarisatie Unicoz GMR Gordon Robinson, 14 maart 2016.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Toezicht houden op SamenOud NVTZ Noord Nederland, 03 juni 2016.
 Dynamiek waarbinnen PeelrandWonen opereert is:  -Complex,  -Vragend  -Oordelend  -Uitdagend  Visiedocument biedt de ruimte om flexibel in te spelen.
Amsterdam, 16 November 2006 Compliance en Audit Actieve samenwerking of Concurrentiestrijd? Frank Schröder en Bert Ide.
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Succesvol cultureel ondernemen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Financiële rechtmatigheid
Toekomstige veranderingen:
Nieuwe onderzoekskaders
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Conclusies evaluatie Regieraden
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Human Resources Accounting
Cursus Interne auditor
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Instituut voor pensioeneducatie
Transcript van de presentatie:

Intern financieel toezicht

Waarvoor is toezicht bedoeld (en dus ook financieel toezicht)? 1.Toezicht houden en adviseren in het belang van de instelling (het organisatieperspectief), 2.de opvattingen en waarden vanuit de samenleving present stellen (toezien op publieke waardecreatie en het maatschappelijk geweten zijn) en 3.erop toezien dat de dienstverlening aan de stakeholders voldoet (toezien op kwalitatief verantwoord onderwijs en stakeholder- tevredenheid, het legitimatievraagstuk)

Taken en verantwoordelijkheden 1.Het regelen van de besturing van de onderneming (de inrichting van de governance, het zorgen voor goede statuten en reglementen), 2.Het signaleren van ontwikkelingen/problemen en adviseren van de directie (de actieve adviesfunctie; inbreng hebben en klankborden), 3.Het goedkeuren en monitoren/controleren van bestuursbesluiten (de beoordelings- en goedkeuringsfunctie) 4.De werkgeversverantwoordelijkheid (het aanstellen, beoordelen en belonen van goede bestuurders) 5.Goede toezichthouders spelen naast hun beheerstaken ook een strategische rol. Deze taak houdt in dat de RvT zich ook bezighoudt met vragen over de toekomst van de instelling en de bestuurder daarbij niet ‘in z’n eentje zijn gang laat gaan’.

Positionering Toezichthouders moeten nagaan of – en zich daarover kunnen verantwoorden dat zij voldoende onafhankelijk functioneren: a)ten opzichte van de bestuurder (loyaal zijn en toch afstand houden), b)tegenover de verschillende stakeholders (ondanks rechten van voordracht en het benutten van hun informatie), c)wat betreft hun eigen belangen (het voorkomen van belangenverstrengeling), d)in de onderlinge omgang en besluitvorming binnen het toezichthoudend orgaan.

Financieel toezicht is onderdeel van het totale toezicht en dient een serieuze maar evenwichtige plek in te nemen Soms zeker te weinig financieel toezicht, maar langzamerhand ook kans op bovenmatige aandacht: Overdominantie van het financieel toezicht Vergaande detaillering en gelijktijdige verwaarlozing van belangrijke elementen van goed (financieel) bestuur Weinig verbinding met andere domeinen Te vaak werk van specialisten Taalbarrière Te veel business modellen, te weinig feeling met onderwijs

Aanbevolen literatuur (binnenkort op site beschikbaar) Toezicht in semipublieke organisaties: leren we van misstanden?, Goodijk, Tilburg University Financieel toezicht: een handreiking voor toezichthouders in het onderwijs, Verbart, PO- Raad Deskundigheidsprofielen Goed Financieel Management, Gansewinkel, Ernst & Young

Belangrijke thema’s en vragen: Vooral WAT/WAAROM/VOOR WIE /en met welk succes en met welke stakeholdersrespons en wat minder dwingend in het HOE (tenzij compliance- of risico-issue) Help elkaar in ieder geval met het stellen van zinvolle vragen Dat draagt namelijk alvast een steentje bij aan het taaiere probleem van rolvastheid

Effectiviteit Op welke manier worden koppelingen gelegd tussen beleid, de te realiseren doelen en de wereld van baten en lasten? Bij dit alles niet verzanden in discussies over meetbaarheid, indicatoren, causaliteit etc. En meer aandacht geven aan kwaliteit processen i.p.v. de uitkomsten van die processen check: wat is inbreng van stakeholders, out-of-box denkers, experts bij beleidsvormende en/of beleidsevaluerende processen? check: zijn in beleidsdocumenten argumenten, (rand)voorwaarden en verwachtingen vastgelegd en afspraken gemaakt over het (na voldoende tijd) grondig evalueren? check: met welke frequentie en met welke inspiratiebronnen evalueren we de noodzaak en het succes van de niet-specifiek aan (nieuw) beleid gekoppelde uitgaven? check: zijn er tussentijdse go- no go momenten? check: brede uitrol of eerst pilot en evaluatie?

Efficiency Op welke manier (= wederom proces) komen we tot een oordeel over de ‘normaliteit’ van baten en lasten en borgen we dat we voldoende kostengunstig handelen? Bij dit alles niet verzanden in discussies over appels- en perenkwesties rondom benchmarking check: ontwikkeling van baten- en/of lastenverhoudingen check: inzet van benchmarkingtechnieken, panels, audits check: relatieve bijdragen aan totaalresultaat check: toedeling versus behoud managementprikkels check: vormgeving inkoopproces en inkoopmanagement

Neerwaartse financiële flexibiliteit Hoe snel kan de organisatie bij financiële tegenwind de tering naar de nering zetten? check: zijn er ‘what if’ ramingen? check: zijn er interne normen voor een bijpassende flexibiliteit? check: zijn er interne normen voor inzet structurele en niet- structurele baten? check: wie houdt bewaakt huidige en toekomstige omvang van bijvoorbeeld flexibiliteit door natuurlijk verloop/pensionering? check: toetsen we belangrijke beslissingen niet alleen op hun opbrengsten en lasten, maar ook op hun bijdrage of afbreuk aan flexibiliteit?

Continuïteit Is het succesvol voortbestaan voldoende gewaarborgd? check: zijn er ‘what if’ ramingen? check: zijn er interne normen voor een bijpassende flexibiliteit? check: zijn er interne normen voor inzet structurele en niet- structurele baten? check: zijn er interne normen voor kapitaal en vermogen? check: zijn er criteria voor de inzet van een vermogenssurplus? check: wie houdt bewaakt huidige en toekomstige omvang van bijvoorbeeld flexibiliteit door natuurlijk verloop/pensionering? check: toetsen we belangrijke beslissingen niet alleen op hun opbrengsten en lasten, maar ook op hun bijdrage of afbreuk aan flexibiliteit?

Risicobeheersing Gaarne wat minder aandacht voor kwantificering en wat meer aandacht voor risicobeheersing. check: op welke wijze komen we tot een risico- inventarisatie en prioritering (tools, modellen, interne auditteams, inbreng externen)? check: op welke wijze komen we tot gestage verbetering/uitbreiding van ons risicobeheersingsinstrumentarium? check: hoe gaan we om met risico’s die kunnen ontstaan door het oppakken van niet-onderwijsactiviteiten? check: wie beoordeelt het risico van insolventie van leveranciers en het risico van fraude, en op welke wijze?

Objectivering informatievoorziening check: op welke wijze komen we tot een oordeel over de tijdigheid, volledigheid en juistheid van de informatievoorziening? check: hoe komen we zelf tot informatievergaring, zonder bij dit alles uit de toezichthoudende rol te vallen? check: en hebben we genoeg ‘softe’ informatie?