Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

situationeel leiderschap
Workshop Coachend Leidinggeven
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Flow als sturingsprincipe
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Gepersonaliseerd leren
The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor. conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
PLATO™-Intensief- Leadership
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Implementatie strategieën
zelfsturend portfolio-onderwijs:
5S in Velsen.
Een theoretische verkenning
Marije Boonstra & IJsbrand Jepma BKK Inspiratiedag Lerenderwijs Amersfoort 21 november 2014.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
De kracht van mensen en teams
Presentatie projectplan werkgroepen
Ton Martens, Rens Kessener en Peter Zomer
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Coaching week Rotterdam Academy.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Bijeenkomst 6 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Gespreksvaardig-heden
Groepsdnamica Lesweek 8 – Les 7
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo

Bijeenkomst 3 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Starr methode.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Leiding geven. programma huiswerk rollenspel toelichting rollen/team opdracht verder uitwerken.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
LEIDERSCHAP Jorieke Kamp Kees in ’t Veld. AAN DE LEIDING Laat dát maar aan mij over!
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Het proces ondersteboven De rol van de leidinggevende nader toegelicht Zorgcollectief ZuidWest Drenthe.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
MODULE 1 ROLBEWUSTZIJN. SOFA-MODEL Samenwerken OndersteunenFaciliteren Afstemmen.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Burgerschap Samenwerkend leren
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werkgevers wendbaar aan de slag
De teamleider is een duizendpoot
The making of: Omgevingsvisie
Richting geven aan Teamontwikkeling
Workshop – teamgroei begrijpen
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007

Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch vraagstuk

Karakterschets team Belbin Fases Zelfsturing en lerend vermogen Rol teamleider Jouw eigen rol

Vandaag Zelfsturing en lerend vermogen Rol teamleider Jouw eigen rol

Zelfsturing en lerend vermogen teams die zelf doelen, werkwijze en bijdrage van alle teamleden rond een opdracht ontwerpen vraagt veel van de capaciteiten van de leden vervult een aantal sociale en psychologisch behoeften management moet het ook faciliteren: speelruimte met kaders.

Zelfsturing en lerend vermogen teamleren; leren wordt bewust georganiseert en kennis delen wordt gebruikt in de dagelijkse praktijk. intervisie teamoverleg teambuildingteambuilding; interventie om groep beter te laten functioneren TOP

Zelfsturend en lerend vermogen Voorbeeld?

Rol teamleider Stuurt op teamdoelen Ondersteund onderlinge verhoudingen Streeft naar zo groot mogelijke autonomie

Rol teamleider Situationeel leiderschap: 1. Organisatie kenmerken: jong en kleine organisatie of grote gevestigde organisatie 2. Taakkenmerken: autonomie en rolduidelijkheid 3. Teamkenmerken: fase 4. Persoonskenmerken

Rol teamleider Situationeel leiderschap: 1. Overleggen: veel ondersteuning, weinig sturing 2. Overtuigen: ondersteuning én sturing 3. Delegeren: weinig ondersteuning en weinig sturing 4. Instrueren: weinig ondersteuning, veel sturing

Casus: nieuwe medewerkers eerste werkdag, heel enthousiast!

Casus: medewerker weet precies hoe het werkt en is gedreven.

Een werkgroep heeft onder uw leiding hard gewerkt aan het opstellen van een ondernemingsplan. Een van de leden van uw werkgroep is de laatste vijf bijeenkomsten steeds te laat gekomen zonder zich daarvoor te verontschuldigen. Bovendien heeft hij een grote achterstand in zijn werk: het opstellen van een afdelingsplan. Het is noodzakelijk dat hij dit plan binnen drie dagen aan de werkgroep aanbiedt. A. U Vertelt hem precies wat u van hem verwacht en u volgt zijn vorderingen op de voet. B. U Onderzoekt met hem de oorzaken voor zijn vertraging en u moedigt hem aan om zijn werk op tijd af te maken. C. U legt uit waarom en wanneer het plan gereed moet zijn en formuleert samen een aanpak die tot een door u gewenst resultaat leidt. D. U neemt aan dat hij het afdelingsplan wel op tijd aan de werkgroep zal aanbieden.

Welke stijl heeft jouw leidinggevende? Voorbeeld

Jouw eigen rol? Belbin Wat heb je nodig: delegeren, overleggen, overtuigen of instrueren? Wat heb je geleerd en wat is nog een leerdoel?

Organisatorisch vraagstuk en de gevolgen voor de praktijk beschrijven.