Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Workshop nieuwe bekostigingssystematiek Relatiedag aanbieders in regio Midden-Ijssel Oost-Veluwe Donderdag 19 november.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ondersteuning van het beleidsproces ‘Zorg voor de Jeugd’ bij gemeenten Workshop ‘Opdracht- geverschap en bekostiging ’
Maatschappelijk Aanbesteden
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
1 Inkoop en financiën Jeugdhulp Gemeente Rotterdam 8 juli 2013.
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
VNG Project - Declaratie Jeugd
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Beleidsinformatie Jeugd
Inkoop Jeugdhulp 2015 Vóór 1 januari 2015 Inkoop 2015: proces
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Inhoudelijke en procesmatige keuzes declaratieprocessen Eerste werksessie.
Agenda Waar voor dienen de productcodes? Uitgangspunten
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Inkoop door gemeenten 16 oktober 2015 Geert Schipaanboord
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Workshop populatie- bekostiging NDSD DEN BOSCH, 2 OKTOBER 2015.
Regionale samenwerking jeugdhulp Relatiedag 19 november 2015.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Pilot monitoring Sociaal Domein VNG, Rijnstreekgemeenten 10 december 2015.
Tafel dagbesteding gemeenten
Werkgroepinzichten.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
INKOOP 2017 Informele keuzes POHO sociaal 18 februari 2016.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Integrale JGZ Evaluatie en hoe nu verder?. Presentatie Bestuurlijk arrangement (2003) Resultaten evaluatie (2006) Nieuwe vorm (2008)
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Inpassing jeugd-ggz in de drie uitvoeringsvarianten Bijeenkomst 4 juli 2016 met gemeenten, zorgaanbieders en softwareleveranciers met ondersteuning vanuit.
Transformatie Jeugdhulp Informatiebijeenkomst vrijgevestigden Amsterdam,19 april 2016.
Overlegtafel subsidiepartijen m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017 Dinsdag 13 oktober van – uur.
Innovatie diensten en (resultaat)financiering Terugkoppeling vanuit de werkgroep met de stand van zaken.
Congres vrijgevestigden jeugdGGZ
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Overlegtafel GGZ/LVB m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017
Bijeenkomst zorgtafel J&O
AGENDA WOG 15 juli Opening Mededelingen
Cie Samenleving Inkoop Jeugdhulp 2019 en verder 20 mei 2018
Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
Public Procurement Research Centre (PPRC) –
bij kwaliteit en outcome
Maatschappelijk partnerschap in kwaliteit
Decentralisatie en Wmo-arrangementen Rotterdam
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 4 mei 2017.
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 11 mei 2017.
Wmo beleid in de Drechtsteden
Outputgerichte financiering:
OUTCOME-INDICATOREN WMO
Integrale inkoop Jeugdwet en Wmo 25 oktober 2017 Wmo raad
Tellen en vertellen Anders monitoren en verantwoorden
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Monitoring Vooral om van te leren.
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Workshop nieuwe bekostigingssystematiek Relatiedag aanbieders in regio Midden-Ijssel Oost-Veluwe Donderdag 19 november Geert Schipaanboord,

Vereniging van Nederlandse Gemeenten -Sturing en bekostiging -Werkgroep integrale bekostiging -Inhoud: a)Inrichting b)Prikkels: inrichting bekostiging c)Begrenzen Inhoud

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Kernvraag: Inrichting opdrachtgeverschap Samenhang tussen doelen die je wil realiseren, mogelijkheden om die te realiseren via sturing, en mogelijkheden via bekostiging. Sturing = slim samenspel “inrichting, prikkels en begrenzen” Inrichting : speelveld in kaart (w.o. indeling voorzieningen) Prikkels : o.a. keuze bekostiging (per voorziening!) Begrenzen : check & balances Sturing en bekostiging – Waar gaat het over?

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Probleemstelling: -Samenwerking over domeinen heen -Versnippering dreigt in zoeken naar alternatieven Behoefte: hele praktische leidraad voor aanbieders en gemeenten om samen werkgroepinzichten te vertalen naar lokaal passend keuzes en een actieplan! Het resultaat Het resultaat bevat in ieder geval 1.een beschrijving van te beantwoorden vragen, 2.schets van de route en de belangrijkste mijlpalen. Werkgroep integrale bekostiging

Vereniging van Nederlandse Gemeenten ‘ Slim samenspel’ : (1) Inrichting Startpunt : Lokale inrichting van de toegang 1.Wat doet toegang zelf? 2.Maak indeling van overig voorzieningen (zorgvraag en –aanbod) 3.Verzamel feiten en cijfers over zorgvraag en zorgaanbod 4.Wie zijn stakeholders? Resultaat : Speelveld is in kaart

Vereniging van Nederlandse Gemeenten ‘Slim samenspel’ : (2) Prikkels - Bekostiging Taakgerichte bekosting Budget per aanbieder Taak of opdracht staat centraal, Gesprek over resultaat. Inspannings- bekostiging Alle geleverde inspanning wordt betaald; Eventueel met plafond per aanbieder. Outputgerichte bekostiging Betaling voor (integraal) arrangement per cliënt. Gesprek over resultaat. Resultaat : Bekostigingsmodel gekozen Voorbeeld: Utrecht Hollands Kroon Voorbeeld: Advies aan Amsterdam Jeugd Voorbeeld: West Brabant West Rotterdam Startpunt : Doelen, spelers en type relatie in kaart

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Gemeente stuurt op partnerschap met geselecteerde en bij voorkeur lokale aanbieders die vooraf duidelijkheid krijgen over budget. In beginsel is de markt daarmee gesloten. Acceptatieplicht is belangrijke leveringsvoorwaarde; Doorbreken van het p*q-denken. Sturing gebeurd op toegevoegde waarde in gesprekken met aanbieders. Wat zijn principiële keuzes? Bekostigingsmodel met vooraf bepaald budget geeft ruimte aan professional; (+) Acceptatieplicht icm samen zoeken naar passend aanbod voor cliënt is prikkel om samen schaarse middelen te verdelen; (+) Aanbieders kunnen tactisch inzetten op onder- of overbenutting. (-) Wat zijn de prikkels (voor- en nadelen)? Hoewel budget vastligt, heeft gemeente veel informatie nodig over geleverde zorg etc. Deze monitorinformatie is nodig voor accountgesprekken, budgetdiscussies en inkoopcyclus; Belangrijkste ontwikkelpunt: systeem van monitoring en resultaatsturing. Wat zijn condities / randvoorwaarden? Taakgerichte bekostiging

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Iedereen die zich kwalificeert krijgt raamovereenkomst. De markt is open; Voorkomt zorgcarrousel : alle inspanning voor gerechtigde cliënten wordt betaald; Sturing vooral achteraf: op informatie via de facturen en ervaringen van verwijzers en cliënten. Wat zijn principiële keuzes? Vrijheid professional om te doen wat nodig is cf professionele standaarden; (+) Risico opdrijving van volume- en kwalificaties. (-) Wat zijn de prikkels (voor- en nadelen)? Budgetbeheersing en resultaatsturing inrichten naast de bekostiging, bijvoorbeeld via wijkteam; Sterk informatiegedreven inkoop die ervaringen ‘meeneemt’ van verwijzers en cliënten; Belangrijkste ontwikkelpunt: eenduidige bekostigingstaal. Wat zijn condities / randvoorwaarden? Inspanningsgerichte bekostiging

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Voorkom de ‘zorgcarrousel’ door stimuleren van integrale aanpak rond zorgbehoefte. Arrangementen worden geformuleerd rond intensiteit van zorgbehoefte en beoogde resultaat voor een cliënt. Arrangement is tevens basis voor betaling van aanbieder. Aanbieders hebben acceptatieplicht, maar zijn vrij te kiezen hoe de hulp/zorg te leveren. Sturing gebeurd in periodiek gesprek over resultaatgebieden. Wat zijn principiële keuzes? Vrijheid voor professional om te doen wat nodig is, cf professionele standaarden; (+) Samenwerking tussen aanbieders; (+) Onduidelijkheid over prestaties en leveringsvoorwaarden kan leiden tot discussie over levering van prestaties; (-) Wat zijn de prikkels (voor- en nadelen)? Formuleren van prestaties vraagt intensief traject met aanbieders; In plaats van controle levering is intensief accountmanagement nodig rond resultaten; Belangrijkst ontwikkelpunt: informatie rond prestatie indicatoren. Wat zijn condities / randvoorwaarden? Outputgerichte bekostiging

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Prikkels - inzicht in outcome Outcome: ‘doeltreffendheid’, ‘nut’, ‘effect’ of ‘invloed’ (‘impact’). Twee soorten: 1. Indicatoren voor maatschappelijke outcome van jeugdbeleid; 2. Indicatoren voor de outcome van voorzieningen Bij jeugd zijn meest voor de handliggende 1.Uitval 2.Cliënttevredenheid 3.Doelrealisatie Onderscheid met output: het meten van productie, aantal hulptrajecten.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Prikkels - inzicht in outcome (II) Inzicht in outcome zinvol ongeacht de wijze van bekostigen voor: -Interne kwaliteitsverbetering bij aanbieders -Het ‘goede gesprek’ tussen gemeenten en aanbieders Rechtstreekse koppeling van outcome met bekostiging komt weinig voor. Is het wenselijk? a)Beleidsinformatie heeft financiële consequenties b)Is onderlinge vergelijkbaarheid van doelgroepen zodanig dat je er op kunt bekostigen?

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Prikkels - inzicht in outcome (III) VNG is met Nji en aanbieders gestart om op een rij te zetten hoe deze outcomecriteria worden toegepast in verschillende sectoren:  Uitval van cliënten;  Tevredenheid van cliënten over het nut en effect van de jeugdhulp;  Doelrealisatie van de hulp, uitgesplitst naar: o De mate waarin cliënten zonder hulp verder kunnen; o De mate waarin er na beëindiging geen nieuwe start jeugdhulp plaatsvindt; o De mate waarin problemen verminderd zijn en/of zelfredzaamheid/participatie is verhoogd; o De mate waarin overeengekomen doelen gerealiseerd zijn. Dit wordt op een rij gezet voor verschillende deelsectoren die onder jeugdwet vallen. De verbreding naar WMO lijkt logisch.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten ‘Slim samenspel’ : (3) Begrenzen Startpunt : (per zorgvorm) bekostiging en daarbij bekende prikkels 1.Welke instrumenten ontwikkelen voor sturing op resultaat? 2.Welke stakeholders kunnen ‘check&balance zijn ? (raad, buurt, onderwijs, buurt, etc) 3.Kunnen we risico op overschreiding afdekken (bijv. risicodeling gemeenten 4.Maximum of aanvullende afspraken in overeenkomst Resultaat : Hoofdkeuzes sturing zijn gemaakt

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Sturing Inrichting sociaal domein Per doelgroep: Doelen Markt Strategie Stakeholders Passende bekostiging Uitwerking Doelen Samenwerking Processen Randvoorwaarden Overige stakeholders Hoofdlijn overeenkomst Implementatie Contractering Werkafspraken Informatie- uitwisseling Verantwoording Roadmap : bekostiging per 2017 Gemeente 2015 – Q Gemeente met aanbieder Q1 - Q Gemeente en aanbieder Q3 – Q4 2016