Begeleiden en Coachen kwartaal 3 – Bijeenkomst 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Door goede gesprekken groeien
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
John Vaupell Justin van der Steen
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Motivational Interviewing
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Welke keuze maak jij voor jezelf?
CanDo Coaching.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Visie & Strategie.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Coaching week Rotterdam Academy.
Onderzoeksvaardigheden 3
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Begeleiden en Coachen kwartaal 3 – Bijeenkomst 2
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
motiverende gespreksvoering
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Pascal van Schajik.  2s&feature=related 2s&feature=related.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Reflecteren.
Verschillende rollen en stijlen
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Beter denken om beter te vergaderen
Coaching.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Duurzame inzetbaarheid in de praktijk
Op welke laag werk je?.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Transcript van de presentatie:

Begeleiden en Coachen kwartaal 3 – Bijeenkomst 3

http://www.youtube.com/watch?v= SbJIi6nUs2s&feature=related

Deze bijeenkomst Oefenen wat eerder geleerd is Paradoxale coaching De 7 coachingsmethodieken Keuze voor juiste methodiek & ... oefenen

Herhalen Rapport oefenen in trio A: coach; B: coachee & C: obervator A laat B over een leuke ervaring praten A maakt met zoveel mogelijk middelen rapport Na enige tijd doorbreekt A het rapport B vertelt verder Na 3-5 minuten bespreken met C Wat viel op? Wat gebeurde er bij verbreken rapport Wisselen 6

Oplossingsgerichte methode oefenen in trio gebruik beschrijving op p. 93 opfrisser: coach coacht om vrije gesprekruimte te vergroten Observator geeft na afloop oefening coach & coachee de gelegenheid hun vrhaal te doen, daarna sandwichfeedback op ‘t eind van de oefening coachee coachingsprofiel voor coach invullen coachee & coach bespreken dit formulier 7

Paradoxale coaching

Uitgangspunt of –vraag coachee Startpunt coaching is altijd ‘n conflict Er is iets dat de coachee niet wil Er is iets niet dat de coachee wel zou willen Bij dieper graven… nog een conflict

Judoën met defensies Coach-oriëntatie Mogelijkheden Gericht op: Hoofd-stromingen Omgang basisdilemma Probleem-gericht Richting: suggereren Aard: confronteren Bereik: WAT Paradoxale coaching Stellen van een tegenparadox Positieve waardering

Wanneer deze vorm? Als de coachee de coach niet helemaal lijkt te accepteren initiatieven (bij de coachee) lijken te verzanden coach zich steeds uitgedaagd voelt beter te coachen/adviezen te geven

Paradoxaal signaal coachee Aan de ene kant doet de coachee een beroep op hulp/beinvloeding Aan de andere kant wil de coachee met rust gelaten worden/niet veranderen Double bind: coach wordt door coachee dubbel gebonden m.b.v. tegenstrijdige verzoeken en tegelijk druk om vooruitgang te bereiken

Kenmerken paradoxale benadering Directief: binnen de coaching & de coachingsrelatie Interactioneel: gericht op interactie van coachee met coach

Belangrijkste techniek: gebruikstechniek Nodigt uit tot hetzelfde Vraagt meer van hetzelfde of suggereert hetzelfde in nieuwe verschijningsvormen

Gebruikstechniek: Vijf bekende toepassingen Positief etiketteren Voorschrijven van problemen & weerstand Verandering uitlokken door verrassingen Onderhandelen op weg naar continuüm van verandering Stellen van tegenparadox

Varianten op paradoxale coaching Ironische benadering: zachter want niet vragen om symptomen te vergroten of te herhalen Provocatieve benadering: uitvergroting coach = advocaat van de duivel

Coachingsmethodieken

De zeven methodieken GROW-methode Oplossingsgerichte methode Counselingsmethode Analytische & organisatiecoachmethode Laddermethode Ironische methode Paradoxale methode

keuze voor methodiek

Effectiviteit coaching (1/2) Nog weinig empirische onderzoeks-resultaten Onderzoek Smither, London, Flautt, Vargas & Kucine (2003) meest gedegen Klein significant positief effect in de score op 3 onderdelen

Effectiviteit coaching (1/2) Onbekend wat voor coaching effectief is Welke coaching we het beste kunnen toepassen 21

Vermoedens voor toepassing verschillende methodieken

Methode Wanneer? Bij welke coachees of vragen vooral wel Bij welke coachees of vragen vooral niet GROW Breed toepasbaar, ook bij korte & concrete vragen Hoge motivatie en weinig zicht op mogelijk aanpakken Emotionele vragen; ongerichte vragen; dubbele bodems Oplossingsgericht Breed toepasbaar & vooral bij praktische vragen Moed verliezen, op zien tegen de toekomst ‘bezoekers’ & ‘klagers’, dus zonder bereidheid naar eigen aandeel te kijken Counseling Breed toepasbaar, vooral in een langer durende coachingsrelaties Gebrek aan zelfvertrouwen of -motivatie Behoefte aan kritische ‘sparring partner’ Analytisch Breed toepasbaar, vooral bij gelaagde en emotionele vraagstellingen ‘bezoekers’ & ‘klagers’; gelaagde vragen Snel resultaat willen bereiken; behoefte aan oplossingen; gering zelfvertrouwen Ladder Gelaagde vraagstellingen, ook bij korte, concrete vragen Bereidheid om over vooronderstellingen na te denken Ongerichte vragen, sterk emotionele vragen Ironisch Breed toepasbaar Vragen om advies: coachees die geen verantwoordelijkheid nemen Gering zelfvertrouwen; gering vertrouwen in coaching Paradoxale Bij dubbelzinnige, intern tegenstrijdige vragen aan de coach Sterk dubbelzinnige boodschappen & onduidelijke motivatie voor coaching Als het niet beslist nodig is

Counselingsmethode oefenen in trio gebruik beschrijving op p. 94 andere coach Observator geeft na afloop oefening coach & coachee de gelegenheid hun vrhaal te doen, daarna sandwichfeedback op ‘t eind van de oefening coachee coachingsprofiel voor coach invullen coachee & coach bespreken dit formulier 24

Verwerkingsopdracht: Voorbereiding coaching in de praktijk - Schets de voor jou de ideale coachsituatie. - Welke acties moet je daarvoor nog ondernemen, - welke hulpbronnen heb jij daarbij nodig. Bespreek dit met je medestudent. Wissel uit en geef elkaar feedback. Vragen over start praktijkuitvoering coaching ? Vragen over toets ?

Voor laatste bijeenkomst Bestudeer hfst 12 t/m 15 intakegesprek coachee gehad coachingcontract voor je coachee gemaakt & uitgeprint meenemen