Methoden & Technieken van Onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Advertisements

Het belang van een goede steekproef
Baarde en de goede Hoofdstuk 4: Onderzoeksontwerp
Marktonderzoek als proces
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
Betrouwbaarheid en validiteit: Alleen een kwestie van goed meten ?
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Evaluatie Van Interactieve Software Systemen
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Meten bij marktonderzoek
De steekproefopzet bepalen
Hoofdstuk 6 – Tabellen en grafieken
Meten bij marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
De steekproefopzet bepalen
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Statistiek voor Historici
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Collegeweek 3 Observeren
Programma collegeweek 6
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Steekproefonderzoek -- methodologie
Validiteit.
Psychologische Test.
Kwantitatief onderzoek
Operationaliseren Definiëren Operationaliseren
Baarde en de goede Hoofdstuk 5 en 6: Onderzoekspopulatie Dataverzameling Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Probleemoplossingstechnieken
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Afstuderen Woensdag
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Methoden & Technieken van Onderzoek
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 3 kwartaal 2.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Praktische informatie Oversampling WoON 2018
Het forum.
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Praktijkgericht onderzoek
Deeltijd module 4 – oktober 2018 Shifra Bouter, MSc.
Methodiek Observeren.
Enquête: onderzoek door vragen te stellen
3.1 Fokdoel: wat wil ik en wat kan ik bereiken
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Methoden & Technieken van Onderzoek Hoofdstuk 5 & 6: Onderzoekspopulatie en steekproef Dataverzameling Maurice Scheepers Kamer H4.318 M.M.A.Scheepers@HRO.nl

Onderzoekspopulatie + Steekproef Universum Populatie Steekproef Respons Bruikbare respons

Onderzoekspopulatie + Steekproef Aselecte steekproeven Enkelvoudig Aselect Voorbeeld: “grabbelton” Systematische steekproef met aselect begin Voorbeeld: funda.nl: het 7e huis op iedere pagina selecteren Gestratificeerde steekproef (strata = deelpopulaties) Voorbeeld: funda.nl: i.p.v. aselect “huizen” kiezen, kies je een x-aantal appartementen,(half-) vrijstaande woonhuizen, etc. Strata: proportioneel of disproportioneel verdeeld

Onderzoekspopulatie + Steekproef Meertrapssteekproeven Clustersteekproef Voorbeeld: Aselect gemeente kiezen, in die gemeente wordt aselect een straat gekozen, en ieder huis in die straat komt in de steekproef terecht. Selecte steekproeven Quotasteekproef: idem als gestratificeerde steekproef, maar nu een selecte steekproef uit iedere deelpopulatie Doelgerichte steekproef

Steekproefgrootte Steekproefgrootte afhankelijk van: Heterogeniteit van de populatie Vereiste nauwkeurigheid (beschikbaarheid tijd en geld) Praktisch: minimaal 30 eenheden (per subgroep die je wilt analyseren) → centrale limietstelling

6.1 Dataverzameling Definiëren en operationaliseren Vb. “Stress” Hoe meet je dat? Hoe vraag je dat? Begrip instrument Definiëren: Omschrijving wat wij onder stress verstaan Operationaliseren: Vertalen in meetbare termen Dimensies onderscheiden Verschillende “kanten” van het begrip Homogeen begrip: één dimensie (vb. leeftijd) Heterogeen begrip: méér dimensies (“stress”)

6.2 Dataverzamelingsmethoden Geschikte dataverzamelingsmethode: Werken met bestaande gegevens Goedkoop Interview (schriftelijk / mondeling) Aangewezen methode bij onderzoeken m.b.t. attitudes, kennis, houdingen, opinies Observeren Aangewezen methode bij gedragsonderzoeken (met uitzondering van weinig voorkomend, ongewenst en/of intiem gedrag)

6.3 Gestructureerde en ongestructureerde dataverzameling Gestructureerd informatie verzamelen: Er is bekend welke informatie je wilt hebben en wat voor antwoorden je kunt verwachten Kennis van het onderzoeksveld noodzakelijk Onderwerp van het onderzoek sterk afgebakend Ongestructureerd informatie verzamelen: Onderwerpen liggen niet exact vast en informatie is niet altijd voorspelbaar Meer kwalitatief (dan kwantitatief) karakter Kan vooraf gaan aan een gestructureerde informatieverzameling

6.4 Directe & indirecte dataverzameling Directe of indirecte vraagstelling: afhankelijk van het onderwerp van je onderzoek: Directe informatieverzameling: (“Wat is je inkomen?”) Meest nauwkeurig… Indirecte informatieverzameling: (“Verdien je meer of minder dan modaal?” Of: “In welke wijk van Rotterdam woon je?”) Let op: Meet ik wel wat ik beoog te meten?

6.5 Meetniveaus (antwoordschalen) Nominaal Ordinaal Interval Ratio

6.6 Instrumentele betrouwbaarheid Betrouwbare meting: Meting niet afhankelijk van toeval Vaststellen betrouwbaarheid: Stabiliteit door de tijd heen (m.b.v. correlaties test- en her-testresultaten vergelijken) Homogeniteit van de vragenlijst (vb. 5 vragen/ variabelen over “stress”; meten die wel allemaal hetzelfde begrip?) Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid (mate waarin de observatie beïnvloed wordt door de observator)

6.7 Instrumentele validiteit meet je wat je beoogt te meten? Een betrouwbare meting is een voorwaarde, maar geen garantie voor validiteit! Begripsvaliditeit: nagaan of er samenhang is tussen jouw meting en de meting van een ander m.b.t. een verwant begrip. Predictieve validiteit: in welke mate kunnen scores ándere scores voorspellen? (vb. IQ-test en schoolprestaties)