+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Aardrijkskunde Welkom Klas 2.
Programma Toetsing en Afsluiting Lentiz| Het Groene Lyceum Onderzoekend & Ondernemend op weg naar het hbo!
Training digitale didactiek
Welkom op het Vestiging Fabritius VMBO-voorlichting (jan. 01)
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Welkom bij Aardrijkskunde. Indeling van de les Kennismaken met elkaar, Kennismaken met het vak, Filmpje, Opdrachten, Afsluiting.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Pedagogische theorieën
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling deel A
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Praktijkervaring en reflectie
Kind in ontwikkeling deel A
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
TRENDS 2014 Hafida
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
Voorlichtingsavond voor ouders klas 2 dinsdag 31 maart 2015 Het PTA: Programma van Toetsing en Afsluiting.
Informatie avond groep 8 Welkom en toelichting op de avond Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken De Zilverberg en.
Arts-patiënt communicatie Huisartsopleiding 1e jaar.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
BB - Theorie Donderdag 15-september.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Passend onderwijs.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
De - arts op Mathijs Doets
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Schoolgroepbijeenkomst
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Mens & Maatschappij D-Toets
Aangeboren of aangeleerd?
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Transcript van de presentatie:

+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby

+ Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten en toetsing Thema baby: focus + verwerkingsopdrachten

Organisatie Docent: Madeleine Meurs med.hr.nl./meurmhr.nl Tijden di: uur woe: 9.00 – uur Werkvormen: focus + opdrachten, expertgroep 3 weken les, in 4 e week een toets Literatuur Feldman, R (21012). Ontwikkelingspsychologie, 5 e editie. Pearson Education Benelux.

+ Inleiding module Thema 1 Baby H 1t/m 7 Thema 2 Jonge Kind H8 t/m 13 Thema 3 Adolescent H14 t/m 16 Focuscolleges en verwerkingsopdrachten, expertgroepen en veel zelfstudie! Toetsing: toets met MC vragen EN voldaan aan verplichte opdrachten (expertgroep en praktijkopdracht)

+ Opdrachten Praktijkopdracht ‘De ontwikkeling in beeld’ Elke student brengt de ontwikkeling van een baby in beeld en presenteert dit aan de rest van de klas. Expertgroep Elke week is een groep studenten er verantwoordelijk voor om de kernbegrippen van die week op een interactieve manier met de klas door te nemen en te toetsen.

+ Facebookgroep Ondersteunend aan het reguliere programma Verrijkende materialen Plek voor vragen en uitwisseling Responsie-uur een dag voor de toets door modulebeheerder

+ FOCUS Ontwikkelingsgebieden 1. Fysieke ontwikkeling: lichamelijk, motorisch, zintuiglijk 2. Cognitieve ontwikkeling: Gedachten, geheugen, kennis, intelligentie 3. Sociale/persoonlijke ontwikkeling: emoties, vrienden, karakter Per leeftijdsfase worden deze ontwikkelingsgebieden beschreven. TIP: Kijk op de site van de uitgever voor extra studiemateriaal en proefvragen – ALLEEN als je het originele boek hebt met de code.

+ Persoonlijkheid: nature of nurture? We bekijken de een documentaire over tweelingen. Denk na over de volgende vragen: Is persoonlijkheid aangeboren of aangeleerd? Hoe kan dat worden onderzocht? Bij de documentaire: zie vragen in handleiding.

+ Afsluiting De expertgroep Indeling maken, wie is er komende woensdag aan de beurt? Wat is de bedoeling? Zie p. 25 studiehandleiding Verder donderdag: Studietechnieken Werken aan de praktijkopdracht

+ Volgende week Thema Jonge Kind Focus Taalontwikkeling Maak de voorbereidende opdracht!