Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop: presentatie en handleiding Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Risico’s en gevaren van techniek
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen
COMPETENTIEONTWIKKELING
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Paradigma’s in Perspectief Levensbeschouwing, kun je dat meten?
PROJECT IDEE EERSTEJAARS INDIVIDUEEL ONTWERPPROJECT.
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
De evaluatie van een project
Leren in nieuwe contexten
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
OAPEN - NL Aanvraagprocedure. Aanvragen Aanvrager: Wetenschappelijke uitgeverij Wetenschappelijke boeken: –Monografieën en bundels –Peer reviewed –Alle.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1)  Hoe bepaal je wat de ‘best practice’ is van processen of gebieden die je wilt benchmarken? –Er zijn een aantal.
De incidentmethode Een eenvoudige en strak gestructureerde methode
Communicatie en Instumenten
Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Onderzoeksvaardigheden 3
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Het proces ► Analyse ► SWOT totaal ► Selectie SWOT
Prestatiecontracten Rotterdam Ard den Outer / Gert Jan de Looze Stadsontwikkeling, Gemeente Rotterdam Oktober 2015.
Koninklijk Instituut Van Ingenieurs De beroepsvereniging van ingenieurs en techniekstudenten KIVI – EL: Homelab2050, deel 7 Thema: “Hoe is de woning in.
Verschillende rollen en stijlen
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
ELRC Workshop in Den Haag, Nederland, Kunt U Bijdragen? 1.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Procesverbetering in de Zorg
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Heatmap.
Teambarometer.
De grafiekgenerator.
Grafiek Generator Monitor de Bibliotheek op school
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
International experience
Nadere Effect Analyse Methode voor effectbepaling Imagine the result.
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Creatief denken Design thinking.
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop: presentatie en handleiding Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek Utrecht dsds (workshop KNVI jaarcongres, 12 november 2015, Nieuwegein) Beschikbaar via: Template

Typen onderzoek Wat mensen zeggen Wat mensen doen A /B testing Kwalitatief gebruikersinterviews / panels Kwalitatief Kwantitatief enquêtes sentiment analysis meten downloads/uitleningen Kwantitatief web analytics observatie gedrag (eye tracking, read aloud) observatie gedrag

Hoe? gebruikersinterviews, panels web analytics meten downloads / uitleningen etc. observatie gedrag, gemodereerd observatie gedrag, ongemodereerd sentiment analyse A / B testing enquêtes

Wie? uitbesteden aan onderzoeksbureau project binnen eigen organisatie analyse op data van anderen gezamenlijk met aantal bibliotheken onderzoek door stagiair(e) analyse literatuur van anderen zelf individueel uitvoeren

Wat? leeruitkomsten tevredenheid populatie- kenmerken meningenideeën gebruikcijfers inkomsten / uitgaven gedrag

Waarom? identificeren nieuwe gebruikersgroepen aantonen ROI (return on investment) verhogen efficiëntie (tijd / geld) identificeren gaten kennis / expertise verbeteren imago bezuinigen aanpassen bestaande dienstverlening aanbieden nieuwe dienstverlening

Workshop opzet Van te voren wordt de deelnemers gevraagd zelf een vraag te bedenken waarvan men denkt ‘Dat zouden ze nu eens moeten onderzoeken!’ Een willekeurige selectie van de vragen wordt verdeeld over de groepen (3 per groep), de groep kiest de vraag waar men in de workshop mee wil werken. Voor deze vraag kiezen de deelnemers na discussie één of meerdere methodes (hoe), organisatie (wie), soorten uitkomsten (wat) en doelen (waarom). De discussies vinden plaats in vier rondes van ± 15 minuten, met per groep ongeveer 8 personen. Na twee rondes volgt een pauze, waarna men vervolgt met de vraag en reeds gemaakte hoe/wie keuzes van een andere groep. 1/2

Workshop opzet Met deze werkwijze wordt de situatie nagebootst waarin direct een oplossing bedacht wordt (hoe/wie), in plaats van eerst na te denken over gewenste doelstellingen. Aan het eind van het proces kan o.a. gereflecteerd worden op de mate waarin de doelen die met de (door de eerste groep) gekozen onderzoeksopzet te behalen zijn inderdaad de gewenste doelstellingen zijn. 2/2