Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop: presentatie en handleiding Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek Utrecht dsds (workshop KNVI jaarcongres, 12 november 2015, Nieuwegein) Beschikbaar via: Template
Typen onderzoek Wat mensen zeggen Wat mensen doen A /B testing Kwalitatief gebruikersinterviews / panels Kwalitatief Kwantitatief enquêtes sentiment analysis meten downloads/uitleningen Kwantitatief web analytics observatie gedrag (eye tracking, read aloud) observatie gedrag
Hoe? gebruikersinterviews, panels web analytics meten downloads / uitleningen etc. observatie gedrag, gemodereerd observatie gedrag, ongemodereerd sentiment analyse A / B testing enquêtes
Wie? uitbesteden aan onderzoeksbureau project binnen eigen organisatie analyse op data van anderen gezamenlijk met aantal bibliotheken onderzoek door stagiair(e) analyse literatuur van anderen zelf individueel uitvoeren
Wat? leeruitkomsten tevredenheid populatie- kenmerken meningenideeën gebruikcijfers inkomsten / uitgaven gedrag
Waarom? identificeren nieuwe gebruikersgroepen aantonen ROI (return on investment) verhogen efficiëntie (tijd / geld) identificeren gaten kennis / expertise verbeteren imago bezuinigen aanpassen bestaande dienstverlening aanbieden nieuwe dienstverlening
Workshop opzet Van te voren wordt de deelnemers gevraagd zelf een vraag te bedenken waarvan men denkt ‘Dat zouden ze nu eens moeten onderzoeken!’ Een willekeurige selectie van de vragen wordt verdeeld over de groepen (3 per groep), de groep kiest de vraag waar men in de workshop mee wil werken. Voor deze vraag kiezen de deelnemers na discussie één of meerdere methodes (hoe), organisatie (wie), soorten uitkomsten (wat) en doelen (waarom). De discussies vinden plaats in vier rondes van ± 15 minuten, met per groep ongeveer 8 personen. Na twee rondes volgt een pauze, waarna men vervolgt met de vraag en reeds gemaakte hoe/wie keuzes van een andere groep. 1/2
Workshop opzet Met deze werkwijze wordt de situatie nagebootst waarin direct een oplossing bedacht wordt (hoe/wie), in plaats van eerst na te denken over gewenste doelstellingen. Aan het eind van het proces kan o.a. gereflecteerd worden op de mate waarin de doelen die met de (door de eerste groep) gekozen onderzoeksopzet te behalen zijn inderdaad de gewenste doelstellingen zijn. 2/2