Www.gob.irisnet.be/plaatselijke-besturen 6 augustus 2014 1 Welke preventieve maatregelen kan de aanbestedende overheid nemen en wat te doen na de kennisgeving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
relevante wetgeving en achtergrondinformatie
Advertisements

Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Sociaal Recht Deel 5.
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Aanbesteding of Subsidie
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Sociale dumping en deloyale concurrentie Probleemstelling en maatregelen van de huidige regering.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Inhoudstafel 1 Definitie van borgtocht 2
HET NIEUWE ARTIKEL 30BIS VAN DE WET VAN 27 JUNI 1969 EN DE GEVOLGEN VOOR DE OPDRACHTGEVER Infosessie VVSG- juni 2008 DEFERM Jacques.
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Dinsdag 8 oktober  Toelatingsvoorwaarden Lager Onderwijs  Nu ook geldig : bewijs van genoten Nederlandstalig onderwijs in de wereld.  Taalproef.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
1 ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Persoonlijke toestand en verklaring op erewoord.
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Standard Business Contracts
E-Government binnen de sociale zekerheid
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Hfdst 18 Staandehouden Blz
Wat is inkomstenbelasting
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Beheer Elkey externen Jeroen François Security Manager.
Het Facilitair Bedrijf (HFB) partner in overheidsopdrachten.
Opvang asielzoekers: een menselijk en daadkrachtig beleid 04/09/2015.
Hoofdstuk 8 Betaalde feestdagen. Arbeidsrecht - Hoofdstuk 8 Betaalde feestdagen 2 Toepassingsgebied Bedoeling van de feestdagenwet – Verbieden van tewerkstelling.
Informatie –vergadering 15/01/2015
Wet aanpak schijnconstructies
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Toepassing van het handvest van de sociaal verzekerde in functie van de uitbetalingsinstellingen in de sector werkloosheid Vrijdag 23/10/2015 Auditorium.
De interfacerol van Actiris tussen de betrokken partijen bij de sociale clausules OVERHEIDSOPDRACHTEN & Sociale dumping 20/10/2015.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
De Bouwrecht Dag Academie voor de Rechtspraktijk 25 september 2014
Sociale media : overzicht van rechtspraak. SOCIALE MEDIA : RECHTSPRAAK (ARBEIDSRECHT) Arbrb. Namen (2e k.) nr. 10/563/A, 10 januari 2011 Het bewijs dat.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
2015/HFB/OO/32006 Raamovereenkomst voor consultancy bij verandertrajecten in organisaties Opening d.d. 09/03/2015 Informatievergadering Facilitair Bedrijf.
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Hoe inschrijven op een overheidsopdracht?. Inhoud 1.Basisprincipes van een overheidsopdracht 2.Procedure 3.Inschrijven in samenwerkingsverband 4.Inhoud.
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
1 De P&V Groep bestaat uit de merken P&V, VIVIUM, Actel, PNP, Euresa-Life en Arces Le Groupe P&V est composé des marques P&V, VIVIUM, Actel, PNP, Euresa-Life.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Herziening toegangscontract (Werkgroep financiële aspecten) 05/12/2016
Zelfstandigen die een activiteit opstarten.
De nieuwe overheidsopdrachtenreglementering
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Toelichting jaarrekening 2016
Voorontwerp decreet betreffende wijk-werken en diverse bepalingen i. h
Herstelrecht in het kort
Maarten Peeters 6Handel
De decenale verzekering
Praktijkcase: GAS-verkeer Mechelen studiedag Lamot
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Adviserend geneesheer:
Risico’s en verplichtingen bij het inhuren van
Overheidsopdrachten en Rechtsbescherming
Transcript van de presentatie:

6 augustus Welke preventieve maatregelen kan de aanbestedende overheid nemen en wat te doen na de kennisgeving van de arbeidsinspectie? Evi Minnaert Attaché Directie Lokale Overheidsopdrachten Gewestelijke Overheidsdienst Brussel

2 “Hoofdelijke aansprakelijkheid voor de loonschulden van een opdrachtnemer of onderaannemer – HA voor de loonschulden van een opdrachtnemer of onderaannemer die illegaal verblijvende onderdanen van derde landen tewerkstelt – Uitbreiding van de HA voor de fiscale en sociale schulden naar bepaalde fraudegevoelige dienstensectoren” Inhoudingsplicht en HA voor soc. en fiscale schulden en voor de lonen Hun gevolgen op de uitvoering van OO, preventieve en corrigerende maatregelen (hoofdstuk IV, V en VI) Omzendbrief overheidsopdrachten d.d. 22/07/2014

3 1)“beschermende” clausules in de opdrachtdocumenten (infra) 2)Inschrijver dient verplicht in de offerte aan te geven welk gedeelte van de opdracht hij in onderaanneming wil geven + lijst mogelijke onderaannemers, om de fiscale en sociale toestand van de onderaannemers te kunnen nagaan 3)Zorgvuldig onderzoek toegangsrecht (RSZ en belastingen) 4)Doorgedreven prijsonderzoek om abnormaal lage offertes te kunnen weren Preventieve maatregelen tegen sociale inbreuken

4 1)Toegang tot bouwplaats verbieden aan ondernemingen die een kennisgeving van de arbeidsinspectie hebben ontvangen (clausule tussen opdrachtnemer en onderaannemer en tussen onderaannemers onderling) 2)Continue opvolging en controle van de in gebreke gebleven onderaannemer door opdrachtnemer (maandelijkse rapportering) Risicobeperkende clausules tijdens gunningsfase

5 3)Clausule inzake contractuele aansprakelijkheid, waarbij opdrachtnemer aansprakelijk is voor alle bedragen die van de AO zouden worden gevorderd m.b.t. de hoofdelijke aansprakelijkheid 4)Opdrachtnemer verplichten om een clausule in de onderaannemingsovereenkomst op te nemen waarbij de overeenkomst met de onderaannemer eenzijdig kan verbroken worden als deze onderaannemer een kennisgeving van de arbeidsinspectie ontvangt

6 Passend gevolg geven om HA voor de loonschulden te vermijden, rekening houdend met de gepaste maatregelen die werden genomen in de lagere aannemingsketen Passend gevolg geven na kennisname van de tewerkstelling van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen, want HA voor hun loonschulden (+ ev. vervolging). Opdracht verbreken, tenzij er al een contractverbreking lager in de aannemingsketen is => Bij een reële en rechtmatige contractverbreking lager in de aannemingsketen beter geen verdere sanctionerende maatregelen nemen Na kennisgeving arbeidsinspectie

7 WEL: als AO alle bewijzen van contractverbreking opvragen en controleren! Indien bewijs van effectieve verbreking, lijkt een ambtshalve maatregel of het verbreken van de opdracht wegens beroepsfout te excessief, idem indien de uitbetaling binnen de verweermiddelentermijn is gebeurd

8 Opm. vooraf: gemotiveerde afwijking art. 44 KB d.d. 14/01/2013 nodig (o.a. opstellen PV), want verweermiddelentermijn van 15 dagen, terwijl na 14 werkdagen na kennisgeving HA! Art. 42 wet OO: aannemer moet bepalingen inzake alg. arbeidsvoorwaarden (o.a. loon) (doen) naleven door elke onderaannemer en iedereen die personeel tewerkstelt op de werf Art. 62 KB d.d. 14/01/2013: verbreking o.b.v. ernstige beroepsfout, is verbreking wegens uitsluitingsgeval in toegangsrecht art. 61 KB d.d. 15/07/2011 (art. 61, § 2, 4°) => duidelijk aantonen, niet aangewezen Reactiemiddelen uit wetgeving OO

9 Uitvoering van (deel van) opdracht schorsen, ev. gemotiveerde afwijking art. 55 KB d.d. 14/01/2013 (schadevergoeding) Art. 48 KB d.d. 14/01/2013: uitsluiting voor bep. tijd van eigen opdrachten, of art. 19 wet d.d. 20 maart 1991: sanctievoorstel voor erkenning van aannemer AO neemt geen maatregelen, want al contractverbreking lager in de aannemingsketen of al herstelling van de inbreuk binnen de termijn => bij tewerkstelling illegalen: AO erg voorzichtige houding, want risico op strafrechtelijke aansprakelijkheid!

10 “Wanneer lonen of sociale zekerheidsbijdragen, evenals de bijhorende belastingen, verschuldigd voor het personeel dat op de bouwplaats is of was tewerkgesteld en door een dienstcontract aan die aannemer of aan één van zijn onderaannemers is of was verbonden, of nog, aan de aannemer of aan één van zijn onderaannemers ter beschikking werd gesteld, niet zijn betaald, dan houdt de aanbestedende overheid ambtshalve het brutobedrag van de achterstallige lonen en bijdragen in op de aan de aannemer verschuldigde bedragen. De aanbestedende overheid betaalt die achterstallige lonen en maakt de sociale zekerheidsbijdragen alsmede de afhoudingen betreffende de inkomstenbelasting op die achterstallige lonen rechtstreeks over aan de rechthebbenden.” Art. 88 KB d.d. 14/01/2013

11  Is voorloper van de nieuwe regels inzake HA voor loonschulden  Maar: enkel voor opdrachten van werken  Maar: geen kennisgeving vereist van arbeidsinspectie

12 AO: meldingsplicht bij kennis van zwaarwichtige sociale inbreuken tijdens uitvoering => arbeidsinspectie en arbeidsauditoraat op hoogte stellen Verschillende werkwijze voor beide soorten sociale inbreuken: Praktische richtlijnen AO na inbreuk sociale wetgeving

13 1)Zonder enig verwijl PV van vaststelling opmaken en doorsturen naar opdrachtnemer (art. 44, § 2 KB d.d. 14/01/2013) + desgevallend verwijzen naar kennisgeving arbeidsinspectie 2)Zonder enig verwijl deel van de uitvoering van de opdracht waarop de inbreuk betrekking heeft, schorsen Want risico op strafrechtelijke aansprakelijkheid vanaf op de hoogtestelling Geschorste uitvoering effectief controleren Tewerkstelling van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen

14 3)Indien nog niet gebeurd: aanplakkingsplicht van afschrift van kennisgeving arbeidsinspectie op plaats van uitvoering (=> anders risico strafsanctie (boete)) 4)Zo nodig ambtshalve maatregelen nemen na afloop van een verkorte verweermiddelentermijn (afwijking art. 44 KB d.d. 14/01/2013) => Indien de desbetreffende onderaannemingsovereenkomst nog niet is verbroken, moet de AO de opdracht verbreken

15 1)Zonder enig verwijl PV van vaststelling opmaken en doorsturen naar opdrachtnemer (art. 44, § 2 KB d.d. 14/01/2013) + desgevallend verwijzen naar kennisgeving arbeidsinspectie 2)Nagaan of de loonbeschermingswet van toepassing is 3)Indien nog niet gebeurd: aanplakkingsplicht van afschrift van kennisgeving arbeidsinspectie op plaats van uitvoering (=> anders risico strafsanctie (boete)) Zwaarwichtige onderverloning

16 4)Nagaan in welke mate er al passende maatregelen werden getroffen in de lagere keten van aanneming  Indien ja, niet aan te raden verdere maatregelen te nemen 5)Zo nodig passende maatregelen nemen na afloop van een verkorte verweermiddelentermijn (afwijking art. 44 KB d.d. 14/01/2013)

17 Passende maatregelen: Ambtshalve maatregelen (art. 47, § 2 KB d.d. 14/01/2013) Bij ernstige beroepsfout: verbreking opdracht (art. 62 KB d.d. 14/01/2013) => niet aan te raden Uitsluiting voor bep. tijd van eigen opdrachten (art. 48 KB d.d. 14/01/2013), of sanctievoorstel voor erkenning van aannemer (art. 19 wet d.d. 20/03/1991) Toegang tot de uitvoeringsplaats ontzeggen om verdere HA te vermijden

18 Stel ze gerust! Via: 02/ Nog vragen?