De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voorontwerp decreet betreffende wijk-werken en diverse bepalingen i. h

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voorontwerp decreet betreffende wijk-werken en diverse bepalingen i. h"— Transcript van de presentatie:

1 Voorontwerp decreet betreffende wijk-werken en diverse bepalingen i. h
Voorontwerp decreet betreffende wijk-werken en diverse bepalingen i.h.k.v. de zesde staatshervorming

2 Toelichting Raad van Bestuur VVSG 3/5/2017
Anneleen Peeters, Kabinet Philippe Muyters

3 Algemeen (1) PWA-stelsel Vlaams Gewest = “wijk-werken”
Wijk-werkers verrichten activiteiten bij gebruikers d.m.v. wijk-werkcheque 4 partners VDAB Gemeente Organisator OCMW  

4 Algemeen (2) Werkzoekenden met domicilie in Vlaams Gewest
Gebruikers met domicilie/ vestigingseenheid in Vlaams Gewest Activiteiten in Vlaams Gewest

5 Doelstelling en doelgroep (1)
Werkzoekenden met grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt en 1° Gebrek aan (recente) werkervaring 2° Minimaal halftijdse professionele tijdsbesteding niet mogelijk 3° Na wijk-werken: doorstroom naar volgende stap in traject naar werk

6 Doelstelling en doelgroep (2)
Werkervaring gericht op behoud van reeds verworven competenties i.f.v. individueel traject naar werk in NEC Maatschappelijk relevante activiteiten in reële arbeidsmarktomgeving Werkplekken op lokaal niveau bij gebruiker

7 Toeleiding Niet-leefloongerechtigde werkzoekenden: VDAB (evt. partnerorganisaties) Leefloongerechtigde werkzoekenden: OCMW’s Voor de start van wijk-werken: inschrijven bij VDAB

8 Begeleiding Door VDAB (evt. partnerorganisatie) of OCMW
Opstellen, opvolgen, evalueren en bijsturen van traject naar werk

9 Duurtijd (1) Individueel bepaald i.f.v. overbruggen afstand tot reguliere arbeidsmarkt. Max. 12 maanden, maar uitzondering voor: 1) Personen op 30 september 2017 verbonden met PWA-arbeidsovereenkomst 2) Personen met minstens 100 PWA-cheques uitbetaald in periode 1 oktober 2015 – 30 september 2017

10 Duurtijd (2) Andere instrumenten beter passend in traject naar werk: overstap naar andere instrumenten

11 Overeenkomst en statuut
Wijk-werkovereenkomst tussen organisator van wijk-werken en wijk-werker (≠ arbeidsovereenkomst) Geen arbeidskaart vereist Tijdens wijk-werken blijft werkzoekende beschikbaar voor arbeidsmarkt Uitzondering: vrijstelling van beschikbaarheid

12 Regierol gemeenten (1) Regierol van gemeenten
1) Gemeente voert zelf uit 2) Gemeente sluit samenwerkingsverband met andere gemeenten/ oprichten OCMW-vereniging Verschillende taken inzake regie wijk-werken, o.a. 1° Detecteren lokale noden; 2° Bepalen van lokale afwijkingen/ aanvullingen op Vlaamse activiteitenlijst

13 Regierol gemeenten (2) 3° Bewaken van activiteitenlijst 4° Uitbouwen van samenwerking/coördinatie met VDAB en organisator; 5° Informeren/sensibiliseren van gebruikers; 6° Verzamelen/aanleveren aan organisator van mogelijke werkplekken    Gebruikmaken van platform wijk-werken (zie verder)

14 Organisator wijk-werken (1)
Rol voor gemeente op vlak van organisatie wijk-werken: 1) Gemeente richt zelf organisator op Voorwaarde: gemeente van min inwoners 2) Gemeente vormt samenwerkingsverband of oprichten OCMW-vereniging als organisator Voorwaarde: samenwerkingsverband omvat grondgebied van inwoners Kan bestaand samenwerkingsverband/ OCMW-vereniging zijn

15 Organisator wijk-werken (2)
3) Gemeente laat organisatie van wijk-werken over aan VDAB VDAB evt. uitbesteden aan partnerorganisatie (overheidsopdracht) -> afwijking op minimale schaal van onder voorwaarden en mits gemotiveerde aanvraag

16 Organisator wijk-werken (3)
Wijk-werker: toegeleid tot organisator van domicilie, maar kan activiteiten uitvoeren in heel Vlaams Gewest (wijk-werkovereenkomst)  Gebruiker schrijft zich in bij organisator waar activiteiten doorgaan (gebruikersovereenkomst) Organisator met vestigingsplaats in Vlaams Gewest

17 Organisator wijk-werken (4)
Taken van organisator: 1° Matchen van vraag van gebruiker met beschikbare wijk-werker 2° Registratie van competenties van wijk-werker in “mijn loopbaan voor partners” 3° Zoeken naar gebruikers en voorzien in voldoende aanbod van activiteiten; 4° Gebruik van platform;

18 Organisator wijk-werken (5)
5° Opvolgen van uitvoering activiteiten door de wijk-werker en registreren van de activiteiten in platform; 6° Administratieve taken, o.a. verwerking van de wijk-werkcheques; 7° Ondersteuning gebruikers, gemeenten en wijk-werkers bij gebruik platform; 8° Info verschaffen over wijk-werken; 9° Betrokken gemeente jaarlijks informeren omtrent uitvoering wijk-werken

19 Organisator wijk-werken (6)
Financiering organisator voor zijn dienst-verlening d.m.v. deel opbrengst wijk-werkcheque Transparante boekhouding met afzondering inkomsten en uitgaven wijk-werkactiviteiten Evt. deel opbrengst spenderen aan initiatieven voor activering en werkgelegenheid

20 VDAB (1) Taken van VDAB in wijk-werken
 1° Voorzien van personeel voor ondersteuning organisatoren; Terbeschikkingstelling van personeel aan organisator, maar werkgeversgezag bij VDAB 2° Voorzien van platform wijk-werken; 3° Opstellen en bewaken van activiteitenlijst  

21 VDAB (2) VDAB sluit arbeidsongevallenverzekering af voor wijk-weker
4° Samenwerking en coördinatie tussen VDAB, gemeenten en organisator; 5° Eventueel: optreden als organisator wanneer gemeente dit niet voorziet. VDAB sluit arbeidsongevallenverzekering af voor wijk-weker VDAB sluit verzekering BA af voor wijk-werker

22 Activiteiten (1) Wijk-werker kan meerdere activiteiten uitvoeren op verschillende werkplekken Activiteiten ≠ verdringing reguliere arbeid in NEC of SEC

23 Activiteiten (2) M.b.t. soort van activiteiten
1) Vlaamse lijst 2) Gemeenten kunnen Vlaamse lijst uitbreiden of beperken Voorwaarde: geen verdringing, anders schrapping Maximum aantal uren in wijk-werken: BVR wijk-werken

24 Gebruikers (1) Natuurlijke personen, rechtspersonen, overheidsinstellingen of feitelijke verenigingen Gebruiker koopt wijk-werkcheque aan voor elk begonnen uur wijk-werken Jaarlijks inschrijvingsrecht betalen aan organisator

25 Gebruikers (2) Voorafgaand aan start activiteiten: aanvraag indienen bij organisator met omschrijving van activiteiten  Naleving welzijnswet  

26 Wijk-werkcheque (1) Wijk-werker ontvangt voor elk begonnen uur wijk-werkcheque van gebruiker Vergoeding per cheque voor wijk-werker: BVR Papier of elektronische cheque: BVR

27 Wijk-werkcheque (2) Evt. verplaatsingskosten voor wijk-werker: BVR
Aanschafprijs cheque: BVR Uitgiftemaatschappij cheque: overheidsopdracht  

28 Platform wijk-werken (1)
Platform wijk-werken met als doel: 1° Gebruikers, wijk-werkers en toegelaten activiteiten registreren en beheren; 2° Werkplekken melden door gebruikers of organisator; 3° Activiteiten en werkplekken monitoren;

29 Platform wijk-werken (2)
4° Gegevensstromen vanuit VDAB/ partnerorganisaties / organisatoren creëren; 5° Werkzoekenden met beschikbare werkplekken matchen; 6° Contingent wijk-werken (nl. 7291) monitoren. De organisatoren moeten gebruikmaken van platform  

30 Platform wijk-werken (3)
Toegang platform voor: 1° de organisator; 2° de VDAB / evt. partnerorganisaties; 3° de gemeente; 4° de gebruiker; 5° de wijk-werker.

31 Financiering en controle
VDAB: controle inkomen & uitgaven organisatoren Evt. ten onrechte genoten middelen terugvorderen Opvolgen contingent (nl. 7291): BVR Bedrag financiering organisator en uitgiftemaatschappij: BVR Huidige fiscale regels behouden


Download ppt "Voorontwerp decreet betreffende wijk-werken en diverse bepalingen i. h"

Verwante presentaties


Ads door Google