Ontwikkeling van het jonge kind

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
De ontwikkeling van het ik
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Grondlegger van de psychoanalyse
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Een eigen persoonlijkheid
Dans van Vos Weg van Wolf
Methodische vaardigheden
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
PAD Mindfulness en Yoga
Ik ken mijn ikken Ontdek andere kanten van jezelf met voice dialogue Door: Karin Brugman, Judith Budde, Berry Collewijn Leer de kracht van je Bewuste Ego.
Morele ontwikkeling en opvoeding
Stromingen binnen de Psychologie
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Hoorcollege 5 en 6 Persoonlijkheid besluitvorming en gedrag in groepen
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling en de basisschool
Ontwikkeling 2.
Modellen en Stromingen
Bouwstenen van de persoonlijkheid - temperament - hechting
Ontwikkeling van het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar.
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Hfst 8 Hechting Hechting is evenals temperament een bouwsteen van de persoonlijkheid. Temperament is nature, hechting heeft alles te maken met de interactie.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
opvoeden en pedagogiek
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 2
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Keuzevak Psychiatrie Les 2. Hechtingsstoornissen
Stromingen in de psychologie Werkcollege 2
Levenslooppsychologie Hoorcollege 1
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
 Ontspan, doe je ogen dicht en denk aan die ene klas waar je les aan geeft.  Je staat voor de klas, je kijkt rond, je kijkt de leerlingen een voor een.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Ontwikkelingspsychologie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling van het jonge kind College 4; persoonlijkheidsontwikkeling

Vandaag Bespreken hoofdstuk 8, 9 en 10; persoonlijkheidsontwikkeling

Wat is ‘ik’?

H8 Bouwstenen van de persoonlijkheid ‘Zelf’ bestaat uit Zelfbewustzijn Zelfvertrouwen Zelfwaardering Zelfkennis

Zelfbewustzijn Baby’s ervaren lichaamsdelen niet als deel van henzelf Bewustzijn van lichaam ontstaat door herhaling en rijping Vanaf 2 jaar herkennen kinderen zich op recente foto’s Aan het eind van het 2e jaar dringt het door dat het kind losstaat van de omgeving – begin van het einde van egocentrisme Tussen 3 en 4 jaar ontstaat een levenslijn; bewustwording van tijd Autobiografisch geheugen begint bij ‘ik’vorming

Zelfbewustzijn Wat helpt bij het ontstaan: Verschillen in lichamelijke toestand Opmerken effect van eigen gedrag Samen met knuffel op pad Veilig mogen loskomen van moeder Geboorte broertje of zusje Ontdekken van het woord ‘ik’ en roepnaam Rijping van de hersenen

Zelfvertrouwen Zelfvertrouwen Durven geloven dat je zelf iets kunt. Durven autonoom te zijn. Zelfvertrouwen groeit als je: Gebeurtenissen in gang kunt zetten Tegendraads mag zijn Plezier krijgt in eigen prestaties Grote mensen mag helpen Voldoende autonomie krijgt Zonodig geholpen wordt Gelijkwaardig wordt behandeld

Zelfwaardering Zelfwaardering is eigenwaarde. Competent voelen op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Voor zelfwaardering is een veilige basis belangrijk. Innerlijke werkmodel 3 fasen zelfwaardering Bij 1 jaar; beleven van vreugde als hem iets lukt (trots) Bij 2 jaar; gericht op reacties van anderen (trots en schaamte) Bij 3 jaar; trots en schaamte kunnen voelen onafhankelijk van anderen

Zelfkennis Gaat over wat anderen van je weten: uiterlijk, opvattingen, capaciteiten, karakter, manier van doen Gaat over wat je alleen zelf weet: dromen, verlangens, angsten, fantasieën, motieven Negatieve kijk op eigen kunnen kan leiden tot faalangst en learned helplessness (geleerde hulpeloosheid)

H9 Een veilige basis Hoe raakt een kind gehecht aan zijn moeder? Wat is belangrijker om te overleven? Liefde of voedsel? Harlow’s experiment http://nl.youtube.com/watch?v=hsA5Sec6dAI

Hechtingstheorie Moeder is startpunt voor andere relaties Voor het hechtingsproces bestaan kritieke perioden Moderne psychologen spreken over gevoelige perioden Maar uit onderzoeken is gebleken dat als het kind niet veilig gehecht is na 2e jaar, dat er meestal sprake is van een hechtingsstoornis Wat denk jij? Heeft hechting een kritieke periode of gevoelige periodes?

Hechting - Bowlby 6-7 maanden: eenkennigheid 7-8 maanden: vreemdelingenangst, separatieangst Vanaf dit moment is het kind gehecht aan de primaire opvoeder

Hechting; experiment Hechting bij baby’s: Mary Ainsworth’s Vreemde Situatie http://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU&NR=1

Vormen van hechting B-Basis; veilig A-Afstand; vermijdend, onverschillig, onveilig B-Basis; veilig C-Contact; afhankelijk, vastklampend, boos onveilig D-Desorientatie; niet consistente reactie; onveilig

Invloed op kwaliteit van hechting Aard van de moeder Aard van het kind Vader Gezinsomstandigheden Biologie van de hechting; hormonen Broertjes en zusjes Knuffels ; overgangsobjecten

Hechting in speciale situaties Kinderopvang Adoptie Echtscheiding

Beschrijf je persoonlijkheid in maximaal 5 kernwoorden H10 Persoonlijkheid Beschrijf je persoonlijkheid in maximaal 5 kernwoorden

Een stukje geschiedenis Hippocrates; Griekse arts Verschillen tussen mensen ontstaan door verschillende lichaamssappen Sanguinisch - bloed Flegmatisch - slijm Cholerisch - gal Melancholisch - zwarte gal

Psychoanalyse: Freud

Freud: psychoseksuele ontwikkeling Vroegkinderlijke ontwikkeling kent opeenvolgende fasen Psychische en seksuele ontwikkeling volgen de lichamelijke ontwikkeling Bij normale ontwikkeling doorloopt het kind de achtereenvolgende fasen Bij een problematische ontwikkeling kan een kind blijven steken in een fase of terugvallen Fixatie Regressie

Psychoseksuele fasen Orale fase Anale fase Fallische fase Oedipale fase Latentiefase Genitale fase

Orale fase (0-1 jaar) Mond is erogene zone Conflict rond het thema ‘afhankelijkheid’ Leren om de verzorgende te vertrouwen Fixatie in deze fase kan leiden tot blijvende preoccupatie met de mond. Roddelen, eten,

Anale fase (1-3 jaar) Anus is de erogene zone Thema ‘autonomie en zelfcontrole’ Eigen wil en eigen ik Kind kan omgeving beïnvloeden en controleren Zindelijkheidstraining is belangrijk voor de vorming van persoonlijkheid. Te strikte zindelijkheidstraining; rigide, overanalyserende, geordende persoonlijkheid Te losse zindelijkheidstraining; impulsieve ongeremde persoonlijkheid

Fallische fase (3 – 6 jaar) Geslachtsdeel is erogene zone Erotische activiteit wordt afgekeurd: lust en schuldgevoel Gaat over in Oedipale fase: Rivaliteitsconflict met vader Incestueuze drang naar ouder van andere sekse Jongens: castratieangst. Oplossing: identificatie met vader Meisjes: penisnijd. Oplossing: identificatie met moeder

Freud: psychische structuur Het Id Functioneert onbewust en irrationeel Psychische structuur van baby bestaat volledig uit het Id Het Ego Functioneert bewust maar ook ten dele onbewust Ontstaat in het eerste levensjaar en functioneert rationeel Het Superego Bevat waarden en normen: het geweten Functioneert als ‘tot de orde roepende’ Ontstaat rond het vierde en vijfde levensjaar

Freud: psychische structuur Een model van Id, Ego en Superego en het bewuste en onderbewuste

Belangrijke volgeling van Freud Erikson Volgens Erikson is de omgeving belangrijk in het bieden van veiligheid en ontwikkelen van zelfvertrouwen. Erikson onderscheid meerdere fasen: Schoolleeftijd Adolescentie Genitaliteit Volwassenheid

BIG 5 Open voor nieuwe ervaringen/conservatief Conscientieus; nauwkeurig/ slordig, warrig Extravert/introvert Aardig; positieve instelling/negatieve instelling Neurotisch; emotioneel instabiel/stabiel

Belangrijke begrippen Aspecten van ‘zelf’; bewustzijn, vertrouwen, waardering, kennis Hechting; vormen, voorwaarden, consequenties Persoonlijkheid; Big 5, Erikson Freud Es, Uber-ich en Ich (Id-Superego-ego) Psychoseksuele fasen Afweermechanismen Oedipus-complex Castratie-angst en penisnijd

Volgende week H11-12-13 Morele ontwikkeling

Werkcollege Hoe wordt persoonlijkheid gevormd? Hoe zit dat bij jou? http://www.teleblik.nl/media/1079