Pedagogisch werken in de wijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Interpreteren van data
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Stappenplan Samenvatten
Visie & Strategie.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Welkom in L22 ! SLB 2 L22 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
Onze doelen en visie in beeld
Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Solliciteren: wat wil ik?
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Project: pedagogisch werken in de wijk.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Kijken naar Kinderen Week 4
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Wjk.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Observeren rapporteren
Mijn visie op onderwijs
Het tweede LOS-gesprek
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Pedagogisch werken in de wijk Les 5

Bespreking sfeer in de klas Studenten krijgen aan het begin van de les te horen welke onderwerpen er worden gehandeld. Studenten kiezen of ze zelfstandig aan de gang willen of de les willen bijwonen. Bij storend gedrag zal docent 1x waarschuwen, 2e keer geen toegang meer tot de les. Te laat komen: om 11.20 uur start de les. 11.30 uur gaat de deur dicht. Met ingang van de pauze (ongeveer 12.45 uur) weer toegang tot de les.

Wat gaan we doen? Planning Plan van aanpak verder uitwerken Voorbereiden presentatie. Wat is een interview? Wat is een observatie?

Afspraken / planning: Uiterlijk 23 oktober 12.00 uur: definitief plan van aanpak ingeleverd bij Johan (via de mail) 30 oktober: Plan van aanpak presentatie. 30 okt – 15 nov: data onderzoek (interviews en literatuur studie) door de studenten. Zelf afspraken maken! 15 januari: presentatie eindproducten aan Helma en medewerkers. 4

Programma 30 oktober Plan van aanpak presentatie. Wie: aan Helma en medewerkers. Waar: Schiedam, Locatie: ? (houd je mail in de gaten) Tijd: 10.45 uur aanwezig / 11.00 uur start presentatie. 12.30 – 14.30 uur: data verzamelen op de locaties (zelf afspraken maken) 14.30 uur: vrij om naar huis te gaan.

Plan van aanpak Bronnen zijn benoemd. Welke andere bronnen zijn er nog te noemen? Verder uitwerken van ‘vraagrichtingen’ Bronnen moeten ‘elementen’ opleveren (min. 100).

Presentatie voorbereiden Helma is NIET (of heel weinig) geïnteresseerd hoe jullie je groepje hebben georganiseerd. Helma is WEL geïnteresseerd welke bronnen jullie gaan aanspreken en welke vraagrichtingen jullie gaan exploreren! Belangrijk: Richt je op het ‘denken’ van Helma. Wat is nieuw voor haar en wat mist zij nog. Prestentatie: max. 5 min. - 10 min voor vragen / interactie.

Interview Zoek naar elementen Zoek naar ‘klantfricties’ Noteer verslag van bronnen onderzoek: Wie heb ik gesproken – wat heb ik gezien/gehoord wat viel me op? Klantfrictie: een (her)ontdekte relevante behoefte/drang/wens bij een specifieke doelgroep, in een herkenbare situatie, die onvoldoende bevredigd wordt en die wij als fundament bebruiken voor een nieuw onderscheidend product. Voorbeeld klantfrictie: Situatie: ik heb nu geen baan en heb thuis zorg voor de kinderen Behoefte: ik wil meer zijn dan alleen moeder en vrouw van – ik wil graag gaan werken Frictie: ik ben bang dat ik een pt baan niet kan combineren met de zorg voor de kinderen. Uitzendbureau’s zitten niet op mij te wachten.

Regels interviewvragen (zie ook: interview bijlage project) “Het beeld zit al vervat in de steen, ik hoef alleen het overtollige steen er omheen te verwijderen (Rodin).” Regels interviewvragen (zie ook: interview bijlage project) Concrete vragen stellen (geen container begrippen) Niet sturend vragen (suggestie in de vraag besloten) Geen toevoeging geven (de vraag toelichten) Begrijpelijk formuleren (vaktermen vermijden) Een ding tegelijk vragen (twee vragen in 1 vraag) Geen vraag – antwoord spel spelen -> doorvragen …

Let op de volgende punten: Maak onderscheid tussen feiten – emotie (subjectiviteit) Zoek naar een ‘spanning’ in het gesprek. Let op of je ook daadwerkelijk antwoord krijgt. formuleer een samenvatting Herhaal ‘richtingsvragen’ bij verschillende bronnen (zodat je kunt gaan vergelijken. 1 vraag tegelijk. Geen suggestieve vragen: Wat vindt u van de opoffering van natuurgebieden ten behoeve van de stadsuitbreiding? Eigen mening naar de achtergrond. Geen vragen met een sociaal wenselijk antwoord: Bent u tegen oorlog? Wel: Zijn er omstandigheden waaronder u oorlog als onvermijdelijk zou beschouwen?

Interview Interview Pauw en Witteman: https://www.youtube.com/watch?v=EUUAlG_Bq9Y Opdracht: Zoek een interview(programma) op you tube. Schrijf de vragen op van de interviewer Schrijf bij elke vraag wat voor soort vraag het is.

Interview: Oefeningen (groepjes van drie) 1 student wordt geinterviewd over haar lagere school periode. De geïnterviewde student krijgt een geheime opdracht mee van de docent. 1 student is de vrijwilligster van een tso groep. De geïnterviewde student krijgt een geheime opdracht mee van de docent. Na afloop van de oefening: Welke (soort) vragen leverden iets waardevols (elementen) op. Welke vragen ga je nooit meer stellen.. Moeten er afspraken gemaakt worden wie er gaat interviewen en wat de rol van de ander is?

Observeren: Kennismaken met observeren Opdracht zonder uitleg (5 min. uitleg, minimaal 20 minuten werk door studenten): het doel van deze workshop introduceert de docent de opdracht: Studenten krijgen 15 minuten tijd om een observatie uit te voeren. Dit kunnen zij zelfstandig doen of in groepjes. De opdracht: doorzoek het gebouw en breng in beeld waar je samenwerking observeert. Maak notities van je ‘elementen’.

observeren Observatieformulier: Observatieplan: http://www.factor-e.nl/saw/images/stories/Mondriaan/Werkmodellen/Training/Observatieformulier.pdf Observatieplan: http://www.factor-e.nl/saw/images/stories/Mondriaan/Werkmodellen/Training/Observatieplan.pdf Observeren van een zwangere vrouw https://www.youtube.com/watch?v=tfHEZV135vc

30 oktober 10.45 uur aanwezig zijn. 11.00 start presentatie.