Week 8 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hogescholen in Dialoog
Redactioneel schrijven Les 2
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Interpreteren van data
De oudere stagiaire.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Het perspectief van de oudere
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Solliciteren: wat wil ik?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Kijken naar Kinderen Week 4
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Pemprl.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Wjk.
Kijken naar Kinderen Week 4
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Kijken naar Kinderen Week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Week 8 Jacqueline Koopmans (j.koopmans@hr.nl) Docentenkamer PH 01.12 Ouderbetrokkenheid Week 8 Jacqueline Koopmans (j.koopmans@hr.nl) Docentenkamer PH 01.12

Vorige bijeenkomst Bespreken opdracht ‘interview ouders’ Beleid richten op betere communicatie en interactie tussen instelling en gezin Plan van aanpak m.b.t. ouderbetrokkenheid Communicatie en ouderbetrokkenheid Basishouding leidsters Afsluiten

Agenda Bespreken opdrachten: ‘interview ouders’ + ‘beleid op de praktijkplek’ Uitstraling naar ouders (als professional en als organisatie) Aspecten van succesvolle ouderbetrokkenheid (4 niveaus) Plan van aanpak ter verbetering Afspraken voor volgende week Afsluiten

Opdracht interview ouder(s) Opdracht: Om de context van de ouders waarmee je werkt en om de leefwereld van het kind beter te leren kennen, kun je de ouders interviewen. Bekijk wat uit het interview komt en waar jullie nog geen rekening mee houden op de praktijkplek. En? Wat is er uit het interview naar voren gekomen en wat hebben je geleerd van deze opdracht?

Opdracht beleid op de praktijkplek Bekijk het beleid van je praktijkplek: wat zie je terug over het onderwerp ‘houding/ interactie/ communicatie en ouderbetrokkenheid’. Noteer kort en krachtig wat je in het beleid ziet staan m.b.t. dit onderwerp. Vergelijk of dit ook zo wordt uitgevoerd in de praktijk En zijn er verbeterpunten?? (praktijkonderzoek/ plan van aanpak)

Gespreksvoering met ouders Vorige week hebben we geoefend met het voeren van gesprekken met ouders. Hiervoor hadden jullie zelf een casus bedacht. Deze gesprekken verliepen goed en de ouders reageerden positief. Dit is echter niet altijd het geval… Lees de volgende casus…

Nathalie is een ervaren leidster en heeft goed zicht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Op de voorschool zit nu een half jaar een jongetje waarover ze zich zorgen maakt. Jeffrey is nu 3,4 jaar, maakt geen contact met leidsters en kinderen, sluit zich vaak helemaal af, vertoont stereotiep gedrag en heeft een zwakke motoriek. Ook uit de observatielijst die na een half jaar wordt ingevuld, wordt bevestigd dat zijn ontwikkeling zorgen baart. Natuurlijk heeft Nathalie regelmatig gesprekjes met moeder gehad, maar ze vindt het nu tijd om met beide ouders een gesprek aan te gaan om haar zorgen te delen en te bespreken. Beide ouders kwamen op gesprek. Toen Nathalie vertelde dat ze zich zorgen maakte over Jeffrey, werd vader woedend. Nathalie wist niets over zijn zoon en thuis ging het allemaal wel goed. Ze kreeg geen kans meer om wat te zeggen, want vader stond op en beende weg. Moeder wist zich geen houding te geven en liep toen maar gauw achter hem aan, sorry mompelend. Hoe zou je hiermee omgaan als jijzelf dit zou meemaken? Wat zal je vervolgstap zijn?

Uitstraling naar ouders (als professional en als organisatie) Hoe willen wij als professionals overkomen? Wat vinden jullie hierbij belangrijk?

Aspecten van succesvolle ouderbetrokkenheid (4 niveaus) De vorige bijeenkomst hebben we geoefend met het voeren van gesprekken met ouders maar succesvolle ouderbetrokkenheid is meer dan het op de juiste manier inzetten van verschillende gesprekstechnieken……

Zoals we inmiddels weten bestaan er drie niveaus van ouderbetrokkenheid: 1 organisatieniveau 2 groepsniveau 3 individueel niveau Werken aan succesvolle ouderbetrokkenheid kent verschillende aspecten. Deze aspecten zijn onderverdeeld in de volgende niveaus: Overtuigingsniveau Kennisniveau Attitudeniveau Vaardigheidsniveau

1. Op overtuigingsniveau Vragen die hierbij horen zijn: Welke voor-vroegschoolse voorziening wil ik zijn voor mijn ouders? Welke beroepskracht wil ik zijn voor mijn ouders? Wil ik ouders bij de opvang/VVE betrekken, of vind ik ze eigenlijk lastig? Heb ik voor het werken met jonge kinderen gekozen, of voor het werken met jonge kinderen en hun ouders?

2. Op kennisniveau Vragen die hierbij horen zijn: Weet de voor-vroegschoolse voorziening en de beroepskracht wat een ouder doormaakt wanneer er iets aan de hand is met hun kind? Weet de voor-vroegschoolse voorziening en de beroepskracht hoe hier op professionele wijze mee om kan worden gegaan? Heeft de voor-vroegschoolse voorziening voldoende kennis over klant-/oudertevredenheid en hoe zij die kan bevorderen? Heeft de voor-vroegschoolse voorziening voldoende theoretische kennis in huis over hoe een voorziening zich kan profileren richting ouders en de rest van haar omgeving? Weet de voor-vroegschoolse voorziening voldoende over de wijze waarop je vorm geeft aan verantwoording?

3. Op attitudeniveau Vragen die hierbij horen zijn: Welke attitude is professioneel wanneer ik een ouder te woord sta? Welke gastvrijheid laat ik zien wanneer een ouder zijn kind ‘s ochtends in de groep brengt? Hoe snel krijgt een ouder reactie wanneer hij de voor-vroegschoolse voorziening iets vraagt? Maar ook: Wat willen we uitstralen? Bijvoorbeeld met ons gebouw, de inrichting, kleding van de beroepskrachten, hoe we de telefoon opnemen. Het is goed om je te realiseren dat ook deze vormen van communicatie er toe doen om een goede relatie met ouders op te bouwen. Een professionele uitstraling zorgt bijvoorbeeld voor vertrouwen in de professionaliteit van de speelzaal/opvang/school.

4. Op vaardigheidsniveau Vragen die hierbij horen zijn: Hoe schrijven we als voor-vroegschoolse voorziening een brief naar ouders? Hoe stellen we een themaboekje samen? Hoe ziet ons nieuwsbord eruit? Hoe maken we contact met ouders? Hoe creëer je een tien-minutengesprek waarin een ouder balans ervaart tussen informatie krijgen en zijn verhaal kwijt kunnen? Hoe voer ik een gesprek met ouders die ik als ‘lastig’ ervaar?

Opdracht 1: Hoe wordt er binnen jullie praktijkplek gewerkt aan deze 4 niveau’s? In groepjes gaan jullie de vragen binnen de 4 niveau’s met elkaar bespreken en beantwoorden Op welke punten zou de ouderbetrokkenheid op jullie praktijkplek verbeterd kunnen worden? Noteer al jullie antwoorden op een A3 (na afloop van de volgende opdracht bespreken we de uitkomsten plenair)

Opdracht 2: En hoe gaan jullie werken aan je eigen professionaliteit m Opdracht 2: En hoe gaan jullie werken aan je eigen professionaliteit m.b.t. ouderbetrokkenheid? Maak met elkaar een plan van aanpak m.b.t. jullie eigen professionalisering En heeft iedereen dezelfde leerpunten? Vast niet, want iedereen is anders! Geef dus duidelijk aan wie, waar aan wil gaan werken. Schrijf jullie plan van aanpak op de andere kant van het A3-tje Iedereen formuleert 2 persoonlijke leerdoelen Geef niet alleen aan waar je aan wilt gaan werken maar ook hoe! Welke stappen ga je hier in zetten? (proces) Help elkaar en inspireer elkaar! Na afloop: plenair bespreken van opdracht 1 en 2

Voorbereiding voor volgende week We maken 4 groepen en iedere groep bereidt 4 kennisvragen voor (vragenblad + antwoordenblad) Dit kunnen open vragen zijn en/of MC vragen Voorafgaand aan de les (uiterlijk zondagavond 12 april) mailen jullie mij de vragen! Neem zelf het antwoordenblad mee naar de les. Na het maken van jullie zelfgemaakte toets gaan we de toets nabespreken en kijkt iedereen zijn eigen toets na. De groep die de toetsvraag gemaakt heeft presenteert na afloop van het maken van de toets het juiste antwoord en geeft eventuele uitleg. Neem dus het antwoordenblad mee en bereidt je goed voor! Het is een open-boek toets dus neem alle theorie/ aantekeningenmaterialen mee naar de les Indeling van de groepjes….

Groep 1 Groep 2 Groep 3 Groep 4 Hoofdstuk 11, blz. 201 t/m 208 uit: Stichting de Meeuw (2010). Ben ik in beeld, Handboek voor pedagogisch medewerkers op kinderdagverblijven. Rotterdam: Stichting de Meeuw. Hoofdstuk 11, blz. 212 t/m 218 uit: Ben ik in beeld, Handboek voor pedagogisch medewerkers op kinderdagverblijven. Rotterdam: Stichting de Meeuw. Het onderdeel “succesvolle ouderbetrokkenheid” van de volgende link:  http://wij-leren.nl/ouderbetrokkenheid-vve.php Blz. 5 t/m 11 én blz. 21 t/m 35: Bordewijk, A. Dries, H. Harkink M. Visser E. (2007). Ouderbetrokkenheid thuis: sleutel voor schoolsucces Over de invloed van ouders op het schoolsucces van hun kind en de rol van (voor)schoolse voorzieningen. Velp: Spectrum, Centrum Maatschappelijke ontwikkeling Gelderland. Hoofdstuk 4 uit: Singer, E. Kleerekoper, L. (2009). Pedagogisch Kader kindercentra 0-4 jaar. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg. Paragraaf 5.1, blz. 127 t/m 138 uit: Keulen, van A. (2014). Pedagogisch Kader, voor professionele netwerken onderwijs en kinderopvang. Amsterdam: Uitgeverij SWP. Hoofdstuk 5 blz. 128 t/m 135 uit: Hoofdstuk 5 uit: Ketner, S. Pels, T. Gilsing, R. Steketee M. (2012). Peutercollege: verrijkte voorschool in Rotterdam. Utrecht: Verwey- Jonker Instituut. Blz. 6: Kalthoff, H. (2011). Factsheet ouderbetrokkenheid bij voor- en vroegschoolse educatie, peuterspeelzaal en onderwijs. Utrecht: Eco 3: Kohnstamm Instituut/ Nederlands Jeugdinstituut/ Sardes. Blz. 214 t/m 217 uit: Ben ik in Beeld, Handboek voor pedagogisch medewerkers op kinderdagverblijven. Rotterdam: Stichting de Meeuw. Hoofdstuk paragraaf 1.5 én 3.1 uit: Djohani, F. Maas, J. (2000). Kinderopvang: opvoeden in diversiteit de dagelijkse praktijk in kindercentra. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Blz. 2 + blz. 3 + blz. 5 vanaf “ouders en voor- en vroegschoolse educatie”: Blz. 13 t/m 18: Hoofdstuk 2 en paragraaf 3.2 uit:  

Volgende bijeenkomst: Laatste bijeenkomst; voorbereiding op de toets Herhaling lesstof door middel van jullie zelfgemaakte toets Evaluatie van de module