OBSERVATIEMETHODEN VVE BOSOS 2 tot 4 & PRAVOO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Schoolrijpheid De cirkel ….
Wat is Passend Onderwijs
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Voorlichtingsavond groep 3
Informatieavond schooljaar groep geel en oranje
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Autisme in de dagelijkse praktijk
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Ontwikkelingsperspectief
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Presentatie OVM en CITO.
Kijken naar Kinderen Week 4
Observatiemethoden HOREB Zo-lijsten.
Observatiemethodes Kijk! en Puk & Ko.
Pemprl.
wie ben ik? leeftijd? woonplaats? getrouwd/ongetrouwd/its complicated?
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Kijken naar Kinderen Week 4
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Kijken naar Kinderen Week 5
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Evaluatie Cursus.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Logopedie op VVE peuterspeelzalen Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Doelen behalen met activiteiten
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
De Bosbessenschool Vertel het me en ik zal het vergeten
Loopbaan en burgerschap les 2
Methodiek Observeren.
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
Loopbaan en burgerschap les 3
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

OBSERVATIEMETHODEN VVE BOSOS 2 tot 4 & PRAVOO Thea, Marloes, Annemieke & Nathalie 15-01-2015

Inhoud BOSOS Demonstratie BOSOS PRAVOO Verschillen Overeenkomsten Vragen?

Beredeneerd aanbod, Observeren, Signaleren, Opbrengst gericht & Specifiek voor jouw praktijk Doel: - De ontwikkeling van peuters zo duidelijk en zorgvuldig mogelijk te volgen en zo concreet mogelijk in kaart te brengen. - Komen tot een beredeneerd aanbod door gericht te observeren en signaleren en opbrengsten goed in kaart te brengen die specifiek zijn voor de dagelijkse praktijk. Doelgroep: Peuters van 2 tot 4 jaar. Werkveld: Peuterspeelzalen en kinderdagverblijven.

Ontwikkelingsgebieden: Er zijn 15 ontwikkelingslijnen die geclusterd worden tot 3 hofdontwikkelingslijnen ; Sociaal-emotionele ontwikkeling Visueel-motorische ontwikkeling Cognitieve-taalontwikkeling Materialen/hulpmiddelen: Digitaal programma ; ieder moment kan er ingelogd worden en in het programma gewerkt worden. Website van BOSOS 2-4 https://www.bosos2tot4.nl/ Kleurenschema “Opbrengstgericht werken VVE peuters” Voorbeeld van in de praktijk getoetst groepsplan en een toelichting bij elke observatie.

Werkwijze: Intakegesprek ; bespreken van thuissituatie en gezondheid van het kind. Benoemen wenperiode ; bij BOSOS 2 maanden. Observaties vinden plaats bij 2.3, 2.9, 3.3 en 3.9 jaar. Tussentijdse observaties bij 2.6, 3.0 en 3.6 jaar ; opnieuw observeren van niet gehaalde doelen uit de observatie er voor. Overgangsobservatie bij 4.0 jaar ; herhalen van de doelen van 3.9 en een zo up- to-date mogelijk beeld geven van de behaalde doelen. Leerlijn: basisobservatie en specificaties van die basisobservatie Nog niet behaalde doelen schuiven door naar de volgende observatie ; oranje is gericht volgen en rood is actie gewenst. Voor ouders is het programma erg inzichtelijk, zo kunnen ze gericht meewerken. Agenda ; mailtje over welk kind in welke maand geobserveerd moet worden.

Vaardigheden gebruiker: Kennis van computers is handig, zo niet dan kan je het uitprinten. Vaardigheden observeren en registreren goed beheersen. Kosten: Per locatie €100,- voor de licentie en €1,- per kind per schooljaar. Onderzoek betrouwbaarheid en validiteit: Er is geen onderzoek verricht maar de methode is wel gebaseerd op de tussendoelen van SLO.

PRAktijk Voor Orthopedagogische en Orthodidactische activiteiten. Doel: De ontwikkeling van een kind in kaart brengen, hierbij staat voorop dat kinderen de gelegenheid moeten krijgen in hun ontwikkeling om te laten zien welke spontane ontwikkelingsmogelijkheden ze hebben. Ontwikkelingspsychologie als basis. Diagnostisering is nodig om tot begeleiding te komen van zwakkere kinderen. Doelgroep: Kinderen van 0-4 jaar Kinderen van 2-4 jaar Kinderen van groep 1,2 & 3 Kinderen in het speciaal basisonderwijs

Werkveld: Peuterspeelzalen, VVE-groepen, 0-groepen en peutergroepen op kinderdagverblijven. Ontwikkelingsgebieden: - Binnenkomst - Spelen - Werken - Kringactiviteiten - Sociaal-emotioneel gedrag - Taal - Motoriek - Zintuiglijke waarneming - Zelfredzaamheid

Materialen/hulpmiddelen: Map met : - Achtergrondinformatie - Persoonlijk ontwikkelingsboekje - Diagnoselijst - Begeleidingsprogramma t.b.v. de ontwikkeling van het kind - Ouderbrieven voor de begeleiding thuis - Spiegelboekje Werkwijze: Aanmelding van de nieuwe peuter en aanbieden van opzet voor een intakelijst. Bepalen van beginsituatie van de peuter 1 maand na binnenkomst (peilpunt 1). Daarna observaties op vaste momenten van de hele groep ; in januari en juni (peilpunt 2,3 &4).

Werkwijze (vervolg): – Aan het einde van de peutertijd vindt de laatste scoring plaats (peilpunt 5). – Er wordt tijdens deze peilpunten gekeken naar de hele groep, nadien wordt bepaald of er per kind nog stappen ondernomen moeten worden – Per peilpunt wordt bij de 9 hoofdcategorieën aangegeven in hoeverre een kind het onderdeel beheerst, hierbij wordt gebruik gemaakt van signaleringshulpen. – Kind scoort een + als het gewenste gedrag zich altijd voordoet, een +- als het wisselend voorkomt en een – als het ongewenste gedrag zich steeds voordoet. – Opvallende dingen worden met pijlen aangegeven. – Bij kinderen met een opvallende ontwikkeling wordt een diagnose/handelingsplanblad ingevuld.

Vaardigheden gebruiker: – Scholing is niet noodzakelijk en verplicht ; alleen goed bestuderen van de handleiding is een vereiste – Scholing is wel mogelijk : – Studiedagdeel (2,5 uur) €230,- – Studiedagdeel + terugkomdagdeel (2x 2,5 uur) €455 – Cursus (4 x 2,5 uur) €90,- Kosten: Peutervolgsysteem: €97,50 Persoonlijk ontwikkelingsboekje: per 10, €14,- per 100, €130,- Opbergmap: €21,- Eventueel: Informatieboek overdracht basisschool €22,50 Boek ontwikkelingslijnen VVE €37,75

Onderzoek betrouwbaarheid en validiteit: – Geen onderzoek gedaan. – Wel kritiek geuit door SLO: * Aanduidingen voor het invullen van de ontwikkeling zijn heel summier. * Termen in de ontwikkelingslijnen van het spiegelboekje komen niet precies overeen met die van het instrument. * Ontbreken van normering. Verschillen: – Digitaal systeem versus systeem op papier. – Moment van observeren ; leeftijdsgebonden & individueel (BOSOS) versus op vaste tijden in het jaar & met de hele groep (PRAVOO). – Opbrengstgericht VVE versus gericht op de ontwikkelingspsychologie.

Verschillen (vervolg): – BOSOS is goedkoper dan PRAVOO – BOSOS is overzichtelijker dan PRAVOO (kleurenschema & aandachtspunten voor aansluitende observatie) – PRAVOO heeft allerlei losse materialen ( spiegelboekje, persoonlijk ontwikkelingsboekje, overzichtskaarten, signaleringshulpkaarten, voorbeelden van ouderbrieven etc.) en BOSOS werkt met 1 digitaal systeem. – De tijd tussen de intake en de daarop volgende observatie ; 3 maanden versus een half jaar. Overeenkomsten: – Beide systemen observeren eens per half jaar. – Beide systemen hebben als doel om de ontwikkeling zo duidelijk en zorgvuldig mogelijk te volgen en indien nodig aansluitende begeleiding te bieden.

VRAGEN?